اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

/ردپای شهدا/

راهیان نور بستری برای کسب تفکر صحیح است

خبرگزاری فارس: استاد حوزه علمیه قم گفت: یکی از مشکلات معنوی در بین جوانان، کمبود تفکر صحیح است که اگر این تفکر صحیح تأمین شود بسیاری از شبهات آنها جواب منطقی به خود می‌گیرند که راهیان نور یکی از راه‌های دریافت تفکر صحیح است.

راهیان نور بستری برای کسب تفکر صحیح است

حجت‌الاسلام محسن غلامی از اساتید حوزه علمیه قم است که در سفر راهیان نور با دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی قزوین همراه شده، متن زیر گفت‌و‌گو وی با خبرنگار اعزامی فارس از قزوین به مناطق عملیاتی جنوب کشور است.

* فارس: تأثیر برگزاری اردوهای راهیان‌نور در بین جوانان و قشر دانشجو را بیان کنید؟

- گاهی اوقات احساس می‌کنیم از شهدا و تفکر آنان فاصله گرفتیم که این رفت‌ و‌ آمدها به این مناطق می‌تواند این فاصله را کم کند.

مهم‌ترین رکن در برگزاری اردوهای راهیان‌ نور همین مسئله است که احساس متقابل بین جوانان و شهدا ایجاد شود.

وقتی جوانان این مناطق را مورد بازدید قرار می‌دهند سبب می‌شود که یک احساس نزدیکی بین نسل جوان و شهدا برقرار شود.

مطالعه خاطرات جنگ، درس گرفتن از فداکاری شهدا، علت جنگیدن شهدا در جنگ تحمیلی و مطالعه تفکرات عمیق آنها و چرایی پشتوانه این تفکرات می‌تواند ذهن جوان ایرانی مسلمان را به شهدا نزدیک‌تر کند.

* فارس: در ایام ماه مبارک رمضان حوزه‌های علمیه کشور روحانیونی را برای تبلیغ به مناطق مختلف کشور اعزام می‌کنند ولی در ایام راهیان نور حرکت سازمان یافته‌ای از آنان ندیدم، به نظر شما علت این معضل چیست؟

- تا جایی که بنده اطلاع دارم قضیه اینگونه نیست، حوزه علمیه، روحانیت و اساتید حوزه‌های علمیه یک ظرفیت محسوب می‌شوند و این ظرفیت در کشور موجود است.

در این زمینه باید تقاضا موجود باشد تا عرضه‌ای صورت بگیرد، به طور مثال از بنده در این سفر دعوت کردند و خواستند تا به عنوان روحانی در کنار این کاروان باشم، اگر نمی‌خواستند و دعوتی صورت نمی‌گرفت من هم در کنار شما نبودم پس در نتیجه باید صاحبخانه مهمان را دعوت کند در غیر اینصورت مهمان خودش را به مهمانی دعوت نمی‌کند.

با توجه به درخواستی که برای حضور روحانی در این کاروان شد، ما هم وظیفه و افتخار خود دانستیم در خدمت دانشجویان باشیم.

نهادهایی که در حوزه و دانشگاه هستند مانند دفتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه و حوزه‌های علمیه در زمینه‌ اعزام روحانی به مناطق عملیاتی فعالیت دارند، کاروان‌هایی که مردم را به مناطق اعزام می‌کنند باید از این نهادها درخواست روحانی کنند تا این نهاد نیز به کاروان‌ها، روحانی برای تبلیغ اختصاص دهد.

* فارس: نقش خود را به عنوان یک روحانی در کاروان‌های راهیان نور تبیین کنید

اعتقادی خوب است که پشتوانه حرکت و اراده شهدا باشد و نقش من به عنوان یک طلبه معرفی این عقاید به مردم به ویژه نسل جوان است.

شناساندن این عقاید همان پشتوانه فکری اینگونه اردوها محسوب می‌شود که ما روحانیون وظیفه تقویت این اعتقادات را در بین جوانان داریم.

اگر حرکتی بدون تئوری عمیق و تفکر باشد آن حرکت، حرکت سازنده‌ای نبوده و لغو و بیهوده است، ما قشر روحانیت نیز وظیفه داریم تفکرات شهدا را به صورت منطقی به مردم عرضه کنیم.

در کاروان‌های راهیان نور از تعدادی روحانی گلچین شده استفاده شده است و با توجه به اینکه در طول مسیر، زمان زیادی در اختیار جوانان قرار دارد، نقش روحانیت جهت‌دهی به فکر دانشجویان است.

روحانیت با هم‌کلام شدن و هم‌صحبتی با دانشجویان می‌توانند مسیر فکری و عقیدتی درست اسلامی را به آنان ارائه دهند تا اینکه بسیاری از مشکلات اعتقادی جوانان در طول این سفر حل شود.

یکی از مشکلات معنوی در بین جوانان کمبود تفکر صحیح است که اگر این تفکر صحیح تأمین شود بسیاری از شبهات آنها جواب منطقی به خود می‌گیرند.

دشمنان ایران اسلامی از برون و درون مرزهای جمهوری اسلامی ایران نمی‌‌خواهند حس معنوی در بین جوانان ایجاد شود، مثلا جوانان می‌خواهند عزاداری کنند، دشمن می‌گوید برای چه عزاداری می‌کنید؟

جوان ایرانی برای اینکه به این شبهه‌ مطرح شده از جانب استکبار جهانی پاسخ دندان‌شکنی دهد، باید با روحانیت ارتباط خوب و مدامی داشته باشد و دشمنان ما این را نمی‌خواهند.

استکبار جهانی به ویژه آمریکای جنایت‌کار می‌خواهد بین جوانان و روحانیت فاصله بیاندازند که این گپ و گفت‌و‌گوی روحانیت دلسوز با دانشجویان در کاروان راهیان نور می‌تواند بسیاری از این فاصله‌ها و شبهات جوانان را برطرف کند.

===============

گفت‌وگو از سید مهدی تقوی

===============

انتهای پیام/آ10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول