اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آهنگ‌ساز و فعال عرصه موسیقی:

آثار جدید موسیقی بدون پشتوانه سنتی است

خبرگزاری فارس: آهنگ‌ساز و فعال عرصه موسیقی گفت: محصولات فرهنگی به خصوص در حوزه موسیقی همیشه به سوی نوگرایی تمایل دارند، بدون اینکه ریشه‎های موسیقی ایرانی و پشتوانه سنتی آن حفظ شده باشد.

آثار جدید موسیقی بدون پشتوانه سنتی است

رضا رازانی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار داشت: اگر یک نگاه کلی به فرم در آثار موسیقی معاصر ایران داشته باشم، اهمیت موجود بودن و چگونگی عنصر فرم که به شکل ترجمه می‎شود در تمامی هنرها و همچنین موسیقی بسیار مهم و استحکام و قوتش در آثار هنری مورد تحلیل و بررسی بسیار است.

وی با بیان این نکته که نباید هیچ‌گونه مقایسه و ارزش بندی در مورد این نوع موسیقی انجام داد، گفت: شناخت و بررسی فرم در موسیقی کلاسیک غرب دارای سابقه طولانی است.

آهنگ‌ساز و فعال عرصه موسیقی در ادامه بیان داشت: مبانی شناخت فرم، اصل تکرار و تباین و روابط بین ملودی‎ها‎ زیاد است و جملات و عبارات موسیقایی چگونه یکی پس از دیگری می‎آیند و چه روابط ساختاری با هم دارند و در نهایت ترکیب‌بندی اثر موسیقی چیست، از جمله سوالات موسیقیایی است که به وسیله فرم می‎توان به آنها پاسخ داد.

وی اضافه کرد: فرم دارای انواع و اقسام است که فرم‎های میکرو که در ساختار داخلی هر قسمت از فرم‌های ماکرو تعریف می‌شود، از انواع آنها است.

رازانی ادامه داد: مبانی آنالیز یا تجزیه و تحلیل فرم در موسیقی ما باید قوت بگیرد و شکل یا فرم همان‌طور که اشاره شد از اصول پایۀ هر هنری است و یک موسیقی که خود را کلاسیک می‎داند باید زیرساخت‎های ریختی دقیق و مستحکمی داشته باشد.

وی با بیان اینکه، موسیقی سنتی امروزه جریان ندارد، گفت: تنها موسیقی سنتی نباید در رأس سیاست گذاری‎های موسیقایی باشد، اما آنچه در سال‎های بعد از انقلاب اتفاق افتاده این که، افراد سنت‌گرای افراطی مسئولیت‎های هنری را به عهده گرفتند.

آهنگ‌ساز و فعال عرصه موسیقی ادامه داد: در انجام تمام امور موسیقی بحث سنت‌گرایی را پیش بردند، اما در حال حاضر ردپای این نوع موسیقی وجود ندارد و عمر موسیقی سنتی افراط گرا با پایان به پایان رسیده است و اگر پیچ رادیو و تلویزیون را باز کنیم اثری از موسیقی سنتی ایران نمی‎شنویم.

وی تصریح کرد: در کنسرت‎ها و محصولات موسیقایی که برای عموم عرضه می‎شود، اثری از موسیقی سنتی وجود ندارد و زمانی که حرف از موسیقی سنتی به میان می‎آید، یک عده این نوع موسیقی را واپس‌گرایی تعبیر می‎کنند، اما جامعه هنری از همین ناحیه رنج می‎برد، زیرا محصولات فرهنگی به خصوص در حوزه موسیقی همیشه به سوی نوگرایی تمایل دارند، بدون اینکه ریشه‎های موسیقی ایرانی حفظ شده باشد.

انتهای پیام/خ۲۰/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول