به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، در این آلبوم موسیقایی که ضبط آن در تهران و سلیمانیه عراق صورت گرفته است، قطعات اهورایی (قطعات هورامی) با آواز عثمان هورامی و محمدحسین کیمنهای، چیروک (مقام راست در منطقه گرمیان) با آواز شکر خیاط، تارا (قطعهای برای کمانچه و کوبهای)، ههرزالی (ملودی منسوب به منطقه اردلان)، تیروژ (ملودی منسوب به میردین کردستان ترکیه)، حی امان ( بر اساس مقام لاووک گهنج خلیل) با آواز عزیزشاهرخ، هوری لار (بر اساس مقام ههردی) و شهمامه (تصنیف کرمانجی) با آواز زکریا یوسفی به علاقهمندان موسیقی عرضه شده است.
بر اساس این گزارش؛ اردشیر کامکار نوازنده کمانچه، ارسلان کامکار نوازنده عود و آلتو، خلیل عبدالله نوازنده شمشال، فردین لاهورپور نوازنده نی و نی عثمان، صابر نظرگاهی نوازنده دیوان، هومن مهدویان نوازنده سه تار، محسن پوربخت نوازنده سنتور، جلال رحیمی نوازنده ویولون و زکریا یوسفی نوازنده بندیر، دف، تمبک، دهل، کوزه، دو طبله و ضربیهای باس هنرمندانی هستند که در تولید این آلبوم حضور داشتهاند.
در این گزارش آمده است، اگر کسی بخواهد به موسیقی ناحیهای کردستان مراجعه کند، لازم است ساعتها موسیقی را تهیه کرده و بشنود لذا اثر حاضر که به همت و ذوق سلیم هنرمند زکریا یوسفی که خود از نوازندگان توانمند دف و دیگر سازهای کوبهای است، دستیابی به این امر را تا اندازهای فراهم نموده است.
مجموعه پیشرو به نام اورامان تا بادینان داعیهدار آشنا کردن مخاطبان با موسیقی نواحی مختلف کردستان است و همانطور که از عنوانش پیداست نمونههای بکری از موسیقی شرق تا غرب کردستان بزرگ مینمایاند.
البته ممکن است در مرحله اول تدوین و عدم ارتباط درونی قطعات به گوش دقیقه یاب شنوندگان حساس و هنرمندان صاحبنظر غریب بیاید اما انتخاب موتیفهای در خور تأمل از لحاظ تنوع ریتم و جذابیت ملودیک این شوریدگی را جبران کرده است.
گذشته از آن حضور پر رنگ اساتید نامی و صاحب سبکی چون استاد شکر خیاط (مقام خوان برجسته)، استاد عثمان هورامی (هورامی خوان قدرتمند) و هنرمند شهیر کرد استاد عزیز شاهرخ و از دیگر سو هنرمندان بزرگ موسیقی معاصر موسیقی همچون برادران صاحب مقام کامکار و سایر هنرمندان عزیز جوان برغنای کار افزوده است.
بد نیست بدانیم اصالت و سابقه الحان هورامی به قدمت اسکان قوم ماد و حکومت ایشان برفلات ایران است که میراثی گرانبهاست و خوشبختانه تا امروز بنیانهای اصلی آن دستخوش یغمای روزگار نگشته و لحنی اساطیری و باستانی دارد.
ویژگی دیگر این آلبوم الفت حالات مختلف موسیقی قوم کرد هستند از سوگ تا سور و از سماع صوفیانه تا حماسههای دلاورمردان و بهادرزنان آن دیار است و این از جنبههای خوب این اثر است که در چنین حالتی امکان دسترسی آسانتر پژوهندگان و علاقهمندان موسیقی گوشه کنار ایران میسر است.
نکته جالب دیگر آن است که صاحب اثر در بخش چهارم و پایانی تصانیف سورانی و کرمانجی را با تسلط به اجرا درآورده که این از قابلیتهای نوظهوراین هنرمند جوان است.
نتهای پیام/غ30/ژ1001