اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عدم آمادگی شوشتر برای پذیرایی از گردشگران

خبرگزاری فارس: سازه‌های آبی تاریخی شوشتر از سال88 به ثبت جهانی رسیده است ولی متأسفانه تاکنون پایگاه جهانی سازه‌های آبی تاریخی شوشتر نتوانسته‌ آن‌گونه که باید در وظایف خود به خوبی عمل کند.

عدم آمادگی شوشتر برای پذیرایی از گردشگران

به گزارش خبرگزاری فارس از شوشتر، شرایط در سازه‌های آبی تاریخی شوشتر به حدی رو به بحران است که در سال ‌جاری وضعیت بسیار بدی را برای گردشگران در این آثار متصور هستیم.

نبود بروشور معرفی آثار، آماده نبودن آثار تاریخی و وضعیت نابسامان این پایگاه جهانی همگی دست به دست هم داده تا حتی روزنه‌ای برای وضعیت مناسب برای گردشگران در این شهرستان وجود نداشته باشد.

*گله‌ای گوسفند در کنار اثر ثبت جهانی

در کنار پل سنگبران شوشتر که در ردیف آثار جهانی شهرستان شوشتر قرار گرفته است پلی وجود دارد که به نام سنگبران و یا باطنی معروف است، از سال‌ها قبل در کنار این پل یک عشایر اقدام به نگهداری گوسفندان و ایجاد طویله‌ای سنتی کرده است که این طویله در فاصله کمتر از پنج متر با این اثر ثبت جهانی شده است.

بر این اساس، اعتراض‌های مردم و دوستداران میراث فرهنگی در سطح شوشتر به سازمان میراث فرهنگی و پایگاه جهانی سازه‌های آبی شوشتر تاکنون راه بجایی نبرده است.

برخی از دوستداران میراث فرهنگی از نبود وحدت رویه در برخورد با مسائل در این شهرستان اعتراض دارند و موازی کاری در امور را در فعالیت‌های پایگاه جهانی سازه‌های آبی تاریخی شوشتر و اداره میراث فرهنگی از دیگر دلایل عقب افتادگی شرایط در شوشتر می‌دانند.

میراث فرهنگی شهرستان شوشتر اداره آثار جهانی را طبق بخشنامه‌های ارسالی در اختیار پایگاه جهانی سازه‌های آبی تاریخی شوشتر می‌داند و پایگاه سازه‌های آبی شوشتر نیز ادعا دارد که این اثر در شهر واقع است و شهرداری باید با این شخص مقابله کند و این شرایط بیش از دو سال است که به طول انجامیده است.

آنچه در شرایط کنونی وضعیت را بدتر می‌کند بوی بدی است که از این طویله به مشام گردشگر می‌رسد که این بوی بد نشان از کم‌کاری در این حوزه در شهرستان شوشتر دارد.

*آثار تاریخی که معرفی نشد

بر این اساس، همه ساله با بنر، اطلاعیه و بروشور، نقشه‌های گردشگری در راستای معرفی آثار تاریخی شوشتر اقدامی هرچند کوچک انجام می‌شد ولی در شرایط کنونی و در سال‌جاری در این باره هیچ اقدامی نشده است.

*آثاری که همچنان ویران هستند

از خرداد سال 88 در شهرستان شوشتر بخشی از دیواره شمالی پل گرگر شوشتر ویران شد که این ویرانی باعث شد تا خساراتی به این اثر ثبت جهانی وارد شود.

پس از گذشت دو سال از این اتفاق هنوز هیچ اقدام عملی در این اثر به جز احداث دیواری بتونی مقابل دیواره ویران شده انجام نشده است.

پس از گذشت بیش از 750 روز از ویرانی این اثر تاریخی تنها چهار ماه پیش این پروژه از میراث فرهنگی گرفته شده و به وزارت نیرو تحویل داده شد ولی تاکنون نیز در این اثر تاریخی به جز قرار دادن و کانکس نگهبانی هیچ اتفاق دیگری نیفتاده است.

آنچه در شرایط کنونی وضعیت را بحرانی کرده است، نبود امکانات اولیه برای گردشگر در سطح شهرستان شوشتر و در آثار تاریخی است.وضعیتی که در شهرستان شوشتر وجود دارد تنها تکه‌ای از وضعیت بحرانی آثار تاریخی استان خوزستان است.

*نارضایتی استاندار خوزستان؛تهدیدی .....

استاندار خوزستان در سفر چند ماه پیش خود به شهرستان شوشتر از وضعیت بسیار بد موجود در آثار تاریخی این شهرستان انتقاد کرد و تهدید کرد که برای گزارش وضعیت بحرانی میراث فرهنگی شهرستان شوشتر به رئیس جمهور گزارشی ارسال خواهد کرد.

آنچه تاکنون اتفاق افتاده است تنها مصداق کامل کلمه «هیچ» بوده است و استاندار خوزستان نیز در این شهرستان تنها سخنانی ایراد فرموده و بیرون ده عملی برای آثار تاریخی در شوشتر مشاهده نشده است.

*مسئولانی که پاسخگو نیستند

خبرنگار خبرگزاری فارس برای پرسش این موضوع به مدیر پایگاه جهانی سازه‌های آبی تاریخی تماس گرفت که با تعجب فراوان تلفن این شخص خاموش بود.

---------------------------

گزارش: مجتبی نارنج پور

---------------------------

انتهای پیام/ح10/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول