اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی خبر داد

غرس 50 هزار نهال در بیابان‌های شهرستان‌های خراسان شمالی

خبرگزاری فارس: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی با اشاره به اینکه بیشترین بیابان در جنوب این استان قرار دارد، گفت: بر همین اساس 50 هزار اصله نهال در بیابان‌های خراسان شمالی غرس شد.

غرس 50 هزار نهال در بیابان‌های شهرستان‌های خراسان شمالی

موسی صابری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بجنورد تولید نهال‌های گلدانی در خزانه تولید نهال بیابانی جاجرم را از پروژه‌های اجرا شده برای مقابله بیابان در خراسان شمالی برشمرد.

وی افزود: این نهال‌ها برای کشت در مناطق بیابانی در سه شهرستان جاجرم، گرمه و اسفراین اختصاص یافته که تمام این نهال‌ها در این محدوده‌ها غرس شد.

صابری حفاظت و قرق 21 هزار هکتار برای حفظ و حراست از منابع طبیعی را از دیگر اقدامات این اداره کل برشمرد و گفت: این پروژه با 75 درصد پیشرفت در حال اجراست.

وی ادامه داد: مراقبت و آبیاری 110 هکتار از عرصه‌های بیابانی برای جلوگیری از خشک شدن نهال‌های غرس شده سال‌های گذشته در سه شهرستان گرمه، جاجرم و اسفراین از دیگر اقدامات این اداره کل به منظور مقابله با بیابان‌زایی به شمار می‌رود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی با اشاره به ایجاد باد شکن زنده به طول پنج کیلومتر با استفاده از نهال‌های مثمر و غیر مثمر در عرصه‌های منابع طبیعی این استان، گفت: این اقدام برای جلوگیری از هجوم ماسه‌های روان به داخل مزارع در مناطق بیابانی جاجرم و اسفراین اجرا می‌شود.

وی پیشرفت فیزیکی این طرح را 50 درصد اعلام کرد و افزود: در صورت تأمین اعتبار این پروژه سال آینده به پایان می‌رسد.

صابری همچنین جمع آوری 650 کیلوگرم بذر مقاوم برای تولید نهال و بذر پاشی در این استان را مورد اشاره قرار داد و گفت: این بذرها برای تولید نهال بیابانی در  جاجرم مورد استفاده قرار گرفته و نهال‌های مورد نیاز نیز تأمین شد.

وی به مدیریت هرزآب 70 هکتار از عرصه‌های شهرستان‌های گرمه، جاجرم و اسفراین اشاره کرد و افزود: در اجرای این طرح هلال‌هایی برای ذخیره سازی آب معادل هزار متر مکعب در هکتار ایجاد شد که اکنون با پیشرفت فیزیکی 80 درصد در حال آماده سازی است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی بذر کاری و بذرپاشی 60 هکتار در دو شهرستان اسفراین و جاجرم با هدف تثبیت شن‌های روان و بیابان زایی، تهیه طرح جامع مقابله با بیابان زایی را از دیگر طرح‌های به اجرا در آمده توسط اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان برشمرد.

بیش از 72 درصد از وسعت خراسان شمالی را اراضی ملی تشکیل داده که از این میزان 131 هزار و 514 هکتار کانون بحران است.

انتهای پیام/و۱۰

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول