اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از همایش منطقه‌ای شعر محلی گپ دل بهبهان

«گپ دل» فرصتی برای با هم‎بودن فرهنگ‎ها

خبرگزاری فارس: همایش‎های «گپ دل» که پنجمین سری آن نیز در بهبهان برگزار شد، فرصتی مناسب برای با هم بودن فرهنگ‎ها و قومیت‎های مختلف است.

«گپ دل» فرصتی برای با هم‎بودن فرهنگ‎ها

به گزارش خبرگزاری فارس از بهبهان، پنجمین همایش منطقه‎ای شعر محلی گپ دل با حضور شاعرانی از هشت استان خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، لرستان، چهار محال بختیاری، ایلام، همدان و فارس در این شهرستان برگزار شد.

این همایش که جمعی از مسئولان فرهنگی خوزستان نیز در آن حضور داشتند، در دو نوبت صبح و عصر در تالار آفاق بهبهان برگزار شد.

فراخوان این همایش از دی‎ماه در هشت استان مذکور به دست شاعران رسید که پس از پایان مهلت ارسال آثار، 116 شاعر بالغ بر 500 اثر را به دبیرخانه گپ دل ارسال کردند.

پس از پایان یافتن داوری آثار رسیده، 40 شاعر به عنوان افراد برگزیده پنجمین همایش منطقه‎ای شعر محلی گپ دل معرفی شده که 20 تن از آنها در نوبت صبح و مابقی نیز در نوبت عصر، شعرهای برگزیده خود را خواندند.

در پایان مراسم نیز با اهدای هدایایی از جمله تندیس همایش و لوح تقدیر از برگزیدگان این همایش تجلیل شد.

 

* اعتبار یک زبان به میزان تنوع گویش‎های محلی آن است

محمدرضا سعیدآبادی در پیام خود به پنجمین همایش منطقه‎ای شعر محلی گپ دل بهبهان اظهار کرد: زبان گفتاری و نوشتاری به عنوان وسیله ارتباطی انسان‎ها بخشی از فرهنگ و هویت هر جامعه را تشکیل می‎دهد و از طریق یادگیری و آموزش به نسل دیگر منتقل می‎شود. زبان هر جامعه مبتنی بر پیوستگی‎های عرفی و قراردادی میان واژه‎ها و مفاهیمی است که از رهگذر آن هر ملتی هویت و شخصیت بین‎المللی خویش را بر اساس آن بنیان می‎نهد.

وی با بیان اینکه زبان به عنوان یک پدیده اجتماعی به دو شیوه  نقش اساسی خود را در فرهنگ‎پذیری انسان‎ها ایفا می‎کند، تصریح کرد: کارکرد مبادله‎ای و ارتباطی و کارکرد بازیابی هویت فرهنگی اقوام این دو شیوه تاثیرگذاری زبان در فرهنگ پذیری انسان‎ها هستند.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو ایران ادامه داد: زبان به عنوان نوعی ابزار مبادله اجتماعی است که افراد تجربیات، اندیشه‎ها، عادات، ارزش‌ها و هنجارهای اجتماعی خود را به یکدیگر مبادله می‎کنند و علاوه بر این با برقراری ارتباط اجتماعی از طریق آن، نیازهای یکدیگر را رفع می‎کنند.

وی افزود: زبان‎های اقوام گوناگون با هویت فرهنگی آنها ارتباط تنگاتنگی دارد، چرا که هر قومی برای داشتن یک هویت فرهنگی خاص در یک جامعه یا سرزمین خاص از یک سری عناصر انسانی مشترک برخوردار است که از جمله ی آن‎ها می‎توان به زبان اشاره کرد که به نوعی وجود آن با یکپارچگی و انسجام همراه است.

سعیدآبادی در ادامه پیام خود با بیان اینکه بر بستر چنین درکی از اهمیت فرهنگ‎ساز زبان در مقیاس ملی؛ ضرورت حفظ و توجه به گویش‎های محلی امری اجتناب‎ناپذیر و ضروری می‎کند، گفت: به اذعان زبان‎شناسان اعتبار و ارزش یک زبان به میزان تنوع گویش‎های محلی آن است؛ به دیگر سخن وجود تنوع و کثرت گویش‎های محلی، سرمایه و اندوخته‎ای ارزشمند از دایره لغات واژگانی است، که در وحدت یک زبان ملی نقش بسیار حیاتی را ایفا می‎کند؛ هر چقدر رنگین‎کمان گویش‎ها فزون‎تر، لطافت، زیبایی، قدرت ادبی، و گستره معنایی آن بیشتر است.

وی ادامه داد: زبان و ادب پارسی به مدد بهره‎مندی از گنجینه متنوع و متکثر گویش‎ها و خرده فرهنگها، از حلاوت، ملاحت و صلابت بالنده‎ای برخوردار است؛ مستشرقین بزرگی مانند شاردن، ادوارد براون، هانری کربن، نیکلسون، لویی لانگلسن، ژاگ دووالینبرگ، ژول مول و... همگی بر این باورند که زبان و ادب فارسی از یک روح متعالی برخوردار است که کمتر زبان و گویشی از این موهبت برخوردار است؛ این روح نه تنها در زبان بلکه در معماری، موسیقی و سایر شقوق هنر نیز به خوبی تنیده شده‎است. بی‎جهت نبود که ژول مول محقّق پرآوازه فرانسوی چهل سال از عمر خود را مصروف ترجمه فاخر شاهنامه فردوسی کرد؛ جالب آن که ژاک دووالینبرگ اتریشی که از خاورشناسان بنام  بود در واپسین لحظات عمرش آرزو کرد که ای کاش می‎توانستم تربیت فرزندانم را با به اتمام‎رساندن  ترجمه شاهنامه به جشن بنشینم.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو ایران تصریح کرد: وسعت قلمرو گویشی زبان فارسی مهم‎ترین عنصر پایایی و مانایی زبان پارسی است که متأسفانه طی چند دهه اخیر بنا به دلایل متعددی که برخی از آن توسط یونسکو در کتاب «‎اطلس زبان‎های در معرض خطر جهان‎» به چاپ رسیده‎، مطرح شده ‎است.

وی به اهمیت زبان پارسی نیز اشاره کرد و اظهار داشت: اهمیت زبان پارسی به حدی است که در گزارش یونسکو پیرامون زبان‎های در معرض خطر زبان‎های زیر مجموعه ایران در بخش آسیای غربی و مرکزی با عنوان "‎زبان‎های شرقی  ایرانی‎" و "‎زبان‎های غربی ایرانی‎" مورد بررسی قرار گرفته شده ‎است.

سعیدآبادی افزود: در چاپ سوم کتاب اطلس زبان‎های در معرض خطر که در 2010 به چاپ رسید دو هزار و 500 زبان در معرض خطر قرار دارد؛ این در حالی است که در چاپ اول این کتاب به سال 2001 تنها 600 زبان در معرض خطر نابودی قرار داشت؛ افرایش نگران‎کننده زبان‎های در معرض خطر زنگ خطر جدی برای متولیان و دست‎اندرکاران این حوزه است.

وی در ادامه پیام خود بیان کرد: از آنجا که مقوله زبان‎های در معرض خطر در دستور کار یونسکو قرار دارد و برخی از کشورها در تدارک تصویب کنوانسیون در این زمینه هستند، ضروری است مراجع ذیربط در کشور موضوع را در دستور کار قرار داده و ملاحظات کشورمان را در این زمینه بررسی و اعلام کنند تا به موقع در یونسکو مطرح شود.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو ایران خاطرنشان کرد: لازم به ذکر است که مسئولین می‎توانند تدابیری بیندیشند تا به حفظ این گویش‎های محلی کمک کنند از جمله این تدابیر که به عنوان پیشنهاد ارائه می‎شود که می‎توان به مواردی نظیر شناسایی گویش‎های محلی در قالب یک طرح ملی و با استفاده از کارشناسان رشته‎های مردم‎شناسی و زبان‎شناسی، کمک به تأسیس مؤسسه‎های علمی و پژوهشی که به طور تخصصی در زمینه گویش‎های محلی کار می‎کنند، کمک به حفظ منابع مکتوبی که این زمینه وجود دارد، فرهنگ‎سازی در سطح دانشگاه‌ها و تدریس واحد درسی با نام "‎راه‎های حفظ گویش‎های محلی" و یا "‎چگونه گویش‎های محلی خود را حفظ کنیم" در سطح مراکز مختلف دانشگاهی اشاره کرد.

وی در پایان گفت: در پایان مایلم مراتب تقدیر و تشکر خویش را از دست‎اندرکاران و برگزارکنندگان این همایش با شکوه اعلام نمایم و بگویم که استان خوزستان و به ویژه شهر کهن بهبهان با تاریخی ماندگار همواره یکی از خاستگاه‎های تمدن ایران زمین بوده‎است و از این حیث نیازمند معرفی جدی‎تر و مسئولانه‎تر مسئولین استانی و کشوری است تا بیش از پیش گنجینه‎های ماندگار و هویت فاخر میراث فرهنگی این شهر نمایان شود؛ بی‎تردید برگزاری این همایش گامی مؤثر در متجلی  کردن گوشه‎ای اندک از عظمت تاریخی و فرهنگی شهر کهن بهبهان به شمار می‎رود.

 

* زبان شعر نیز از جلوه‎های وادی لایتناهی هنر است

مسعود حمیدی‎نژاد در پیام خود به پنجمین همایش منطقه‎ای گپ دل در بهبهان اظهار کرد: هنر ترنم پر معنای روح آدمی و زیباترین معبر اندیشه‎های ناب انسانی است؛ ودیعه ارزشمند پروردگار متعال که اگر صاحبانش به تقدس و تعالی آن بیندیشند، محصولی فاخر به جامعه عرضه خواهد شد که معرّف هویت والای آن جامعه است.

وی افزود: زبان لطیف و تأثیرگذار شعر نیز از جلوه‎های کارآمد وادی لایتناهی هنر است که به سبب توجه و علاقه دیرینه مردم همواره به عنوان یکی از مؤثرترین ابزار برای هدایت افکار و ترویج اندیشه‎ها مطرح بوده‎، در همین راستا اصل مهم‎تر امتزاج زیبایی‎های لفظی و کلامی شعر با مفاهیم هدایتگر و مقدس است که ارزش واقعی اثر از آن نشأت می‎گیرد.

معاون فرهنگی اداره‎ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان تصریح کرد: موجب مسرت است که با حضور هشت استان خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، لرستان، چهار محال بختیاری، ایلام، همدان و فارس پنجمین همایش منطقه‎ای شعر محلی گپ دل با هدف حفظ و ارتقای ادبیات محلّی و گویش‎های منطقه‎ای، تجلی فرهنگ ایرانی‎– ‎اسلامی در ادبیات محلی، شناسایی و معرفی شاعران جوان و نوآور و تجلیل از پیشکسوتان محلی‎سرا و بسترسازی مناسب به منظور تعامل و هم‎اندیشی شاعران محلی‎سرا در بهبهان مهد علم و ادب دینی و ملی این میزبان با ارزش همایش منطقه‎ای شعر خوزستان برگزار کنیم.

حمیدی‌نژاد با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری بیان کرد: اینک با یاری خدای منان و کلام نغز و شیوای مقام معظم رهبری که زبان شعر را اصیل‎ترین و خالص‎ترین و گیراترین زبان‎ها دانسته و آن را تجسمی از زیبایی‎ها نامیده‎اند، مراتب تقدیر و تشکر خود را نثار صاحبان اصلی این همایش منطقه‎ای شعر محلی گپ دل، ادبا و شرکت‎کنندگان کرده و زحمات برگزارکنندگان و همکاران عزیز را ارج می‎گذارم.

وی در پایان گفت: دوام توفیق همه خدمت‎گزاران نظام مقدس جمهوری اسلامی و عاشقان خدمت به فرهنگ و هنر این مرز و بوم را از درگاه ایزد منان خواستارم.

گفتنی است همایش های گپ دل از چهار سال گذشته تاکنون توانسته فرصتی برای گردهم آوردن شاعران محلی‎سرای استان‎های همجوار خوزستان را فراهم آورد که به همین دلیل از اهمیت زیادی در میان شعردوستان و شاعران برخودار است، به گونه‎ای که دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو ایران نیز پیامی را برای همایش سال جاری ارسال کرده‎ بود.

همچنین مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان نیز به دست‎اندرکاران این همایش وعده برگزاری گپ دل را در سطح ملی در صورت تصویب شدن در کارگروه فرهنگی دولت داد که باعث تشویق وی توسط حاضران شد.

شایان ذکر است در پایان این همایش، شاعران خوزستانی فرصت را غنیمت شمرده و حرف‎ها و گلایه‎های خود از بخش فرهنگی استان را با حجت‎الاسلام سیدلطف‎الله سپهر در میان گذاشته که مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان نیز با روی گشاده پذیرای آنها بود.

==================

گزارش از: علیرضا شکری‎نسب

==================

انتهای پیام/صا10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول