اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دبیر پنجمین همایش منطقه‌ای شعر محلی گپ دل بهبهان:

همایش «گپ دل» سنت‎های پسندیده قومی را احیا می‎کند

خبرگزاری فارس: دبیر پنجمین همایش منطقه‌ای شعر محلی گپ دل بهبهان گفت: همایش «گپ دل» سنت‎ها و آداب و رسوم پسندیده قومی را احیا می‎کند.

همایش «گپ دل» سنت‎های پسندیده قومی را احیا می‎کند

به گزارش خبرگزاری فارس از بهبهان، خیرالله محمدیان جمعه شب در پنجمین همایش منطقه‎ای شعر محلی گپ دل در بهبهان اظهار کرد: ادبیات عامیانه اعم از قصه‎ها‎، افسانه‎ها‎، امثال و حکم و اشعار محلی‎، شاخه‎ای از فرهنگ عامیانه اقوام و ملل گوناگون محسوب می‎شوند و چون این نوع ادبی حامل مشترکات فرهنگی یک ملت و عامل پیوند آنها با همدیگر است ،به استحکام رفتارهای اجتماعی و اصول اخلاقی و ارزش‎های والای انسانی منجر می‎شود.

وی افزود: در سالی که از طرف رهبر فرزانه به نام جهاد اقتصادی نامگذاری شده، بر آن شدیم تا با هدف حفظ و ارتقای ادبیات محلی و گویش‎های منطقه‎ای که در حکم میراث فرهنگی و ملی ما است و نیز تجلّی فرهنگ ایرانی ـ اسلامی در ادبیات محلی‎، شناسایی و معرفی شاعران جوان و نوآور و بسترسازی مناسب به منظور تعامل و هم‎اندیشی شاعران محلی‎سرا، چراغ پنجمین همایش منطقه‎ای گپ دل را با حضور شاعران توانا و برجسته استان‎های همدان، بوشهر، چهارمحال بختیاری، ایلام، لرستان، فارس، کهگیلویه و بویراحمد و خوزستان روشن کنیم.

دبیر اجرایی پنجمین همایش منطقه ای شعر محلی گپ دل بهبهان در خصوص اهداف این همایش گفت: همانند چهار دوره گذشته از اهداف مهم ما در برپایی این همایش منطقه‎ای، پرداختن به اصالت‎های بومی و فرهنگی، احیای سنت‎ها و آداب و رسوم پسندیده قومی، حفظ و ثبت واژه‎ها، ترویج کنایات و ضرب‎المثل‎های گویشی و محلی است از این رو انتظار می‎رود که شاهد عرضه و ارائه آثار مطلوب و تأثیر‎گذاری نیز در این حوزه‎ها باشیم.

محمدیان تصریح کرد: شکی نیست که وجود اشتراکات فرهنگی واحد در اشعار محلی، فهم و درک آنها را برای ما آسان‎تر می‎کند. اشعاری که در گذشته مسکن آلام و آینه آمال مردم بوده و حالات خاص روحی و معنوی آنان را بیان می‎کرده و در نشست‎های عمومی نقل مجالس و رفیق خنده‎ها و شفیق اشک‎های مردم و عامل نزدیکی قلوب آنها به یکدیگر و تقویت کننده حس وفاق و همدلی میان آنان بوده‎است.

وی ادامه داد: این اشعار از گذشته‎های دور تاکنون چون به یک طبقه خاص اختصاص نداشته‎اند، فرهنگ عامیانه قوم و دیار آب و خاک خود را با زبانی زیبا و دلنشین عرضه کرده و گویای افکار اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و مذهبی اقوام مختلف بوده و به همین دلیل در جان و دل مردم جای داشته و سینه به سینه نقل می‎شده‎اند.

دبیر اجرایی پنجمین همایش منطقه‎ای شعر محلی گپ دل ابراز داشت: امروز نیز همان موضوعات در اشعار شاعران محلی‎سرا با دیدی تازه‎تر و البته گسترده‎تر از گذشته انعکاس یافته و شاعران متعهد با مقایسه زندگی و افکار و عقاید مردم در گذشته و حال، تغییر رویه‎ها و رفتارها، بالا رفتن انتظارها و نوگرایی‎های نسل جدید و فاصله گرفتن از سادگی‎ها و صمیمیت‎ها، احساس غریبگی، افتادن در دام تجدد و متوسل شدن به زندگی ماشینی و صنعتی و ... رسالت شاعرانه خود را انجام می‎دهند و علاوه برآن به رویدادهای مهم از جمله روحیه ایثار و فداکاری و شهادت‎طلبی مردم و مقاومت و پایداری آنها در برابر متجاوزگران اشاره می‎کنند.

وی افزود: ارادت به خاندان عصمت و طهارت، راز و نیاز به درگاه محبوب و استعانت به آن منبع لا‎یزال، توسّل به ادعیه و اوراد و اذکار و دعوت مردم به خیر و نیکی و پاکی و کمال نیز از موضوعات مهمی است که شعر محلی رویکردی قوی به آن داشته و دارد.

دبیر اجرایی پنجمین همایش منطقه ای شعر محلی گپ دل بهبهان خاطرنشان کرد: اما از دیگر موارد اهمیت اشعار محلی می‎توان به بعد زبان‎شناسی و لغوی آنها اشاره کرد. زیرا حفظ و ثبت واژه‎های بومی در قالب اشعار محلی، کمک شایانی به زبان شناسان کرده و در مقام مقایسه و ریشه‎یابی واژه‎ها، بسیاری از ابهامات و شبهات را برطرف کرده و از این رو می‎تواند به گنجینه لغوی زبان معیار بیفزاید یا در ساخت واژه‎ها و اصطلاحات جدید به زبان‎شناسان کمک کند.

وی به اصلی‎ترین ویژگی اشعار محلی نیز اشاره کرد و اذعان داشت: شاید اصلی‎ترین ویژگی اشعار محلی هر منطقه علاوه بر سادگی و صمیمیت و سرشاری آنها از احساس پاک و عاطفه تأثیرگذار، آن باشد که همچون آینه‎ای زلال و شفّاف، چهره قوم و مردم خود را به تصویر کشانده، طراوت و سرسبزی و عطر محدوده جغرافیایی خود را نشان می‎دهند و آداب و رسوم خاص قوم و منطقه سرایندگان خود را منعکس می‎کنند.

دبیر اجرایی پنجمین همایش منطقه‎ای شعر محلی گپ دل افزود: ویژگی دیگر اشعار محلی این است که خواندن آنها حتی برای ساکنانشان کاری است دشوار و چون رسم‎الخط واحدی هم برای آنها در نظر گرفته نشده، عموم مردم معمولا به شنیدن آنها رغبت بیشتری نشان می‎دهند تا به خواندن آنها. سادگی زبان، لحن صمیمانه، دوری از تصنعات و تکلفات دست و پاگیر ادبی، محسوس بودن محتوا و عینیت مضمون و آشنایی نزدیکی آنها به ذهن و زبان و اندیشه مردم، اشاره به واقعیات زندگی اجتماعی و ... موجب علاقه‎مندی مردم و توجه آنها به اشعار محلی شده و چون این‎گونه سروده‎ها آیینه‎های تمام نمای زندگی هستند، می‎توان آنها را یکی از ابزارهای مهم مطالعاتی در جوامع گذشته و حال محسوب کرد.

محمدیان در پایان اظهار داشت: اینجانب در پنجمین همایش شعر محلی گپ دل ضمن سپاسگزاری از دبیرکل محترم کمیسیون ملی یونسکو ایران به خاطر بذل توجه به این رویداد مهم ادبی و ارسال پیام ویژه، از همه متولیان و مسئولان فرهنگی در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان و دوستان عزیزم در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بهبهان، هیئت محترم داوران، حامیان مادی و معنوی برنامه، حضور پربرکت شاعران گرانقدر بومی‎پرداز که از استانها و شهرهای دور و نزدیک قدم‎رنجه فرموده و بار و بندیل مهر و محبت را بسته و مشتاقانه به بهبهان دارالشعرا و دارالعلما و دارالمؤمنین تشریف آورده‎اند تا گپ دل بزنند و گپ دل بشنوند، صمیمانه تشکر و قدردانی می‎نمایم. امیدوارم که همه با هم از این فرصت شیرین نهایت استفاده را برده و یک  روز سبز و پرخاطره را ورق بزنیم.

انتهای پیام/صا10/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول