اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون فرهنگی وزیر علوم تاکید کرد

تحلیل رخداد انتخابات مجلس در کرسی‌های آزاد اندیشی دانشگاه‌ها

خبرگزاری فارس: معاون فرهنگی واجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: از اولویت‌های بخش فرهنگی وزارت علوم برای سال 91 استفاده از ظرفیت‌ کرسی‌های آزاد اندیشی برای تحلیل رخداد انتخابات است.

تحلیل رخداد انتخابات مجلس در کرسی‌های آزاد اندیشی دانشگاه‌ها

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، غلامرضا خواجه سروی عصر امروز در نشست با اعضای هیئت رئیسه دانشگاه شهید چمران اهواز اظهار داشت: مجموعه آموزش عالی با فراهم کردن فضا و شور و شوق در جوانان دانشجو در افزایش مشارکت در انتخابات مجلس نهم نقش جدی ایفا کرد.

وی افزود: تشکل‌های دانشجویی، اساتید و شخصیت‌‌های دانشگاهی فضا را فراهم کردند تا نشاط سیاسی انتخاباتی وارد دانشگاه شود و نشان دادند که نخبگان به طور جدی به دنبال آن هستند که با حضور در انتخابات سرنوشت خود را به بهترین نحو رقم بزنند.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تاکید کرد: اساتید رکن دانشگاه هستند چرا که حداقل 30 سال در خدمت دانشگاه و در ارتباط مستقیم با دانشجو هستند و نباید از ظرفیت فرهنگی آنها غفلت کنیم.

خواجه سروی همچنین بر تقویت تشکل‌های دانشگاهی تاکید کرد و گفت: تشکل‌های دانشجویی، مجموعه‌هایی از نظام هستند که در راستای تحکیم آرمان‌های نظام اسلامی تلاش می‌کنند باید در سال 91 در بخش تشکل‌ها کارهای تئوری و نظری عمیق و شناختی انجام شود به طوری که اعضای تشکل‌ها نظریه پرداز باشند و حرف برای گفتن داشته باشند.

وی با بیان اینکه درحوزه فرهنگی کارهای انجام نشده فراوان است و باید فرهنگ در متن آموزش و پژوهش دانشگاه جای داده شود، خاطرنشان کرد: معرفی مفاخر و ارائه الگو به دانشجویان  افراد را از یاس و نومیدی خارج می‌کند. دانشجویان باید مفاخر رشته تحصیلی خود را بشناسند و لا زم است نهضتی را در این زمینه در دانشگاه‌ها آغاز کنیم.

وی همچنین اظهار داشت: می‌توان با استفاده از دانش آموختگان موفق دانشگاه که ممکن است در مناصب مختلف اداری مشغول به خدمت باشند بسیاری نیازهای دانشگاه را برطرف کرد.

خواجه سروی گفت: در زمینه نشاط اجتماعی که در سنت حسنه و فرهنگ دینی ما به آن بسیار اشاره و تاکید شده است جای کار در دانشگاه فراوان است.

وی همچنین تاکید کرد: در حوزه قرآن و احکام باید سرمایه‌گذاری کنیم. دانشجویان و اساتید باید حداقل روخوانی قرآن را بدون اشتباه انجام دهند و اگر اساتید را با حوزه فرهنگی دانشگاه همراه کنیم، خود به خود سنگینی بار فرهنگی تقسیم می‌شود و کار بهتر جلو می‌رود.

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری همچنین به مسئله استخدام در دانشگاه‌ها با در نظر گرفتن صلاحیت‌های عمومی اشاره کرد و گفت: در زمینه استخدام نیروی انسانی برای دانشگاه باید توجه شود کسانی انتخاب شوند که شایستگی کار در محیط فرهنگی را داشته باشند و وجود آنها برای چنین محیطی مثمر ثمر باشد با توجه به اختیاراتی که در جذب نیروی انسانی به هیئت امنای دانشگاه‌ها داده شده، تحقق این خواسته دور از دسترس نیست.

خواجه سروی با بیان اینکه متاسفانه برخی درباره وضعیت حجاب و پوشش در دانشگاه‌ها سیاه‌نمایی می‌کنند، افزود: وضعیت حجاب و عفاف در دانشگاه‌های ما امروزه به مراتب از قبل بهتر شده و شور و شوق تشکل‌های دانشجویی برای برگزاری کنفرانس‌ها و سمینارها و فعالیت‌های فرهنگی با محوریت حجاب و عفاف گویای این مسئله است.

وی درباره بودجه فرهنگی دانشگاه‌ها نیز توضیح داد: سهم هر ایرانی از بودجه فرهنگی عمومی 48 هزار و 800 تومان است در حالی که پیشنهاد دادیم برای دانشجویان دولتی 100 هزار تومان، برای دانشجویان دانشگاه‌های غیردولتی بر حسب وظایف و فعالیت‌های آنها در حوزه فرهنگی مضربی از این رقم اختصاص یابد. همچنین برای اعضای هیئت علمی نیز رقم 500 هزار تومان و برای کارکنان دانشگاه‌ها 200 هزار تومان پیشنهاد شده است. اگر اختصاص سرانه بودجه فرهنگی دانشگا‌ه‌ها برای نخستین بار تصویب شود بسیاری از مشکلات پایه‌ای فرهنگی دانشگاه‌ها برطرف می‌شود.

به گفته این مقام مسئول، 111 نماینده مجلس با نوشتن طوماری به معاونت ریاست جمهوری از این طرح حمایت کرده‌اند که امیدواریم پیگیری‌های بعدی در کمیسیون تلفیق مجلس به نتیجه نهایی و اختصاص این بودجه منتهی شود.

انتهای پیام/ی10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول