اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به بهانه برگزاری انتخابات مجلس

سهم 2 درصدی بانوان از کرسی‌های مجلس هشتم

خبرگزاری فارس: توجه اسلام به حقوق بانوان و گستردگی حوزه آنان که مرتبط با 50 درصد اجتماع است سبب توجه قانون‌گذاران و دولتمردان کشور به این قشر شده است و در این میان سهمی که بانوان از کرسی‌های سبز مجلس هشتم به خود اختصاص دادند 2 درصد بود.

سهم 2 درصدی بانوان از کرسی‌های مجلس هشتم

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد شاید بتوان گفت در سه دهه اخیر و پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران با توجه به نگاه رهبرکبیر انقلاب اسلامی به بانوان، برنامه‌ریزی برای زنان و چگونگی دخیل شدن آنان در حوزه‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی ، اقتصادی و سایر موارد یکی از مهمترین دغدغه‌های صاحب‌نظران، اندیشمندان، متفکران و دستگاه‌های اجرایی است.

سهم 2 درصدی بانوان از کرسی‌های مجلس هشتم

از آنجا که نیمی از جمعیت کشور را بانوان تشکیل می‌دهند و با توجه به جنگ نرم دشمن برای سست کردن بنیان خانواده و فرافکنی باورهای فمنیسم، توجه به نیازهای فردی و اجتماعی زنان بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود.

اما آنچه که از واقعیت‌ها برمی‌آید این قشر به دنبال برآورده ساختن نیازهای اصلی خود نیستند.

آیا براستی مردان می‌توانند در مجلس قوانینی در حوزه زنان و مسائل مربوط به آنان تصویب کنند.

شاید توجه به قانون‌های مختلف در عرصه اشتغال، خانواده و تحصیل پاسخگوی این سوال باشد که در هر حال حاضر اکثر قوانین برای بانوان نوعی نگاه  مرد گونه و به عبارتی مردانه است و این حاکی از این مطلب است که نسبت به نیازها و خواسته‌های زن معاصر بررسی و کنکاش صورت نگرفته است و یا اینکه این بررسی‌ها سطحی  بوده است .

حضور فقط 8 زن از 290 نفر نماینده مجلس هشتم نیز گویای این واقعیت تلخ است که بانوان جامعه  ما به لحاظ گستردگی نقش‌های خانوادگی و از سوی دیگر اشتغال و تحصیل تمایل چندانی به حضور در عرصه‌های مدیریتی و سیاسی جامعه را ندارند و یا به عبارتی حتی خود زنان به نمایندگان زن داوطلب رای نمی‌دهند که البته این موضوع جای تاسف دارد و نیازمند فرهنگ‌سازی است.

عملکرد فراکسیون زنان مجلس هشتم و میزان تحقق برنامه‌ها و اهداف

آنچه که درمجلس هشتم به صورت جدی پیگیری شد و شاید یکی از مهمترین مانورهای فراکسیون زنان بود تصویب قانون افزایش سهم الارث زوجه از زوج بود که اصل طرح مربوط به مجلس هفتم بود ولی در مجلس فعلی به تصویب رسید.

قبل از تصویب زنان  فقط از بنا ارث می‌بردند به عنوان مثال دیدید در روستاها خانواده‌ای چندین هکتار زمین و یک خانه کاه‌گلی هم دارد اما پس از فوت شوهر، زن خانواده تنها از بنای آن خانه ارث می‌برد ‌و از زمین هیچ ارثی نمی‌برد با وجود اینکه در روستاها زنان همپای مردان و حتی در برخی موارد بیشتر از آنان فعالیت‌های کشاورزی و غیره دارند.

در این راستا بررسی‌های  شد و استفتایی که از مقام معظم رهبری صورت گرفت تا اینکه این طرح در مجلس تصویب شد و اکنون زنان هم از عرصه(زمین) و هم از اعیان(بنا) ارث می‌برند.

طرح دیگری که به تصویب رسید بحث دیه زنان بود که اگر زنی در اثر قتل عمد فوت می‌کرد یک بند به بندهای مجازات اسلامی اضافه شد تا باقیمانده دیه یک زن توسط دولت پرداخت و خانواده زن می‌توانند تقاضای قصاص کنند.

لایحه حمایت از خانواده در بایکوت سیاه‌نمایی رسانه‌های دشمن

فعالیت 2 تا 3 ساله مجلس هشتم در ارتباط با لایحه حمایت از خانواده و زنان سبب حذف  2 ماده از آن شد و بقیه مواد آن تصویب شد.

در  این 2 ماده از لایحه محورهای مهمی در حمایت از زنان در قانون گنجانده شد و مبنا بر این اساس قرارگرفت که ازدواج مجدد با اجازه دادگاه باشد، با اجازه همسر اول و در یک سری شرایط خاص مثل زندانی بودن همسر یا اعتیاد و داشتن بیماری صعب‌العلاج که راه درمان نداشته باشد، صورت گیرد.

در نهایت به دلیل سیاسی شدن این موضوعات و سیاه‌نمای رسانه‌های دشمن با بیان این مطلب که مردان ایرانی اجازه دارند که 4 همسر اختیار کنند و از پس بررسی همین قانون به مظلوم نمایی در ارتباط با حقوق زنان در ایران پرداختند که به همین دلیل این قانون در حالت مسکوت گذاشته شد.

مهریه سنت پیامبر(ص) یا پز اجتماعی

وجود 18 هزار زندانی مهریه در زندان‌های کشور در دوسال 88 و 89 این سوال را به ذهن فرا می‌خواند که بایدها و نبایدهای این سنت الهی پیامبر(ص) در حال حاضر با توجه به شرایط اجتماعی و برداشت غلط افکار عمومی از این سنت، مشکلات فراوانی را در قاب تصویر زندگی به نمایش گذاشته است و گاه دامن‌زدن به این موضوع سبب شده است که از حالت مذهبی و منطق این سنت خارج شود.

بر این اساس دغدغه های فراوانی برای خانواده‌ها و مسئولین قضایی در ارتباط با مهریه شکل گرفت.

و حال این‌ گونه به نظر می‌رسد که در حال حاضر در حیطه مهریه ما نیازمند فرهنگ‌سازی و تدوین قانون هستیم که بر اساس پیشنهادت ارائه شده قرار شد، مجلس شورای اسلامی در ماده 22 لایحه حمایت از خانواده اصلاحات لازم برای اصلاح وضعیت مهریه را به انجام برساند.

الگوی زن مسلمان، اجرای طرح عفاف و حجاب نیازمند عزم جدی از سوی دولتمردان

طرح عفاف و حجاب به عنوان یکی از مهمترین دستورات اسلام برای زنان است که متاسفانه در دهه اخیر با توجه به ورود ماهواره و مدهای غربی، بسیاری از زنان و دختران جامعه ما نسبت به این موضوع دچار غفلت شده‌اند.

شاید  نبود حساسیت دستگاه‌های دولتی و اجرایی نیز به این موضوع دامن‌زده است و این درحالی است که اجرای طرح عفاف و حجاب با توجه به تاثیرگذاری فردی و اجتماعی به عنوان یکی از فاکتورهای سلامت اجتماع می‌تواند منظور شود و جامعه را به سمت آرامش و پایداری خانواده سوق دهد.

طرح عفاف و حجاب یک مصوبه از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی است که در واقع به منزله قانون است و دستگاه‌ها باید آن ‌را اجرایی کنند.

ولی متاسفانه طرح عفاف و حجاب خیلی جدی گرفته نشد یک بخش آن شاید به خاطر دیدگاه‌هایی که در دولت وجود دارد و به این سبب شاید جلوی آن گرفته شد.

با توجه به رویکرد کاملا فرهنگی که طرح دارد وظایفی برای دستگاه‌ها  در نظر گرفته شد که اغلب این وظایف در حوزه فرهنگ‌سازی است و این مایه تعجب است که چرا با عزم جدی از سوی دولتمردان پیگیری نشد در حالی که این طرح فقط کارکرد سلبی نداشت بلکه ‌برنامه‌ریزی برای  فرهنگ‌سازی شیوه‌های تبلیغی و در مجموع تدوین شیوه‌های اسلام برای طرح عفاف و حجاب بود و انتظار می‌رفت که دولت توجه بیشتری به این مقوله داشته باشد.

دانشگاه‌های تک جنسیتی و مراکز درمانی مختص زنان

طرح دانشگاه‌های تک جنسیتی مدتی مطرح بود و سر و صداهایی نیز ایجاد کرد چرا که با این طرح برای دختران فرصت‌های خاصی ایجاد می‌‌شد تا بتوانند به‌راحتی در این مراکز تحصیل کنند و در حال حاضر نیز نمونه‌های موفقی نظیر دانشگاه‌هایی همچون الزهرا و امام صادق(ع) را  نیز می‌توان نام برد که در نهایت این طرح نیز به دلیل رنگ و بوی سیاسی در حد همان طرح باقی ماند. 

با توجه به اینکه وزیر بهداشت از اعتبار 3 هزار میلیاردی برای ایجاد بیمارستان‌های جدید مختص زنان صحبت کرد ‌می‌توان این انتظار را داشت که در هر استان یکی از مراکز آموزشی درمانی را به زنان اختصاص داد.

به نظر می‌رسد در ابتدای کار بحث بودجه مطرح نیست بلکه آنچه که مطرح است بحث مدیریتی است و امید است تا  زمانی که  وزیر بهداشت به عنوان یک وزیر زن روی کار است فرصت انتخاب پزشک و مراکز درمانی مختص زنان را ایجاد کند  و در این عرصه نیز از مجلس کمک بگیرد.

مصوبات مجلس هشتم در حوزه اشتغال بانوان ازدورکاری تا مشاغل خانگی

با توجه به روحیات بانوان  و دستورهای دین مبین اسلام در ارتباط با چگونگی حضور زنان در اجتماع، شایسته نظام اسلامی نیست که آنان در هر شغلی فعالیت کنند و باید شرایطی فراهم شود تا زنان فرصت‌های شغلی و اجتماعی مناسبی داشته باشند و البته این به معنای کم‌رنگ کردن نقش زنان در خانواده نیست و آن‌ها ‌می‌توانند علاوه بر اینکه یک مدیر و مدبر در خانواده باشند در جامعه هم نقش داشته باشند.

در این راستا راهکارهایی  برای گسترش مشاغل خانگی در مجلس به تصویب رسید و اکنون بحث دورکاری و دولت الکترونیک مطرح است که دولت می‌تواند با برنامه‌ریزی‌های دقیق هم فرصت‌های مناسب به زنان بدهد و هم اینکه امنیت روانی خانواده را تضمین کند که ثمرات بسیاری در حوزه تحکیم بنیان خانواده و دوری از آسیب‌های اجتماعی برای زنان به ارمغان می‌آورد.

کلام آخر

نگاهی که امام خمینی(ره) به نقش زنان در جامعه داشتند به گونه‌ای است که حضرت امام(ره) نقش زنان در جامعه را به عنوان یک تکلیف مطرح کردند.

بر این اساس برای تبیین این نگاه جامعه نیازمند فضاسازی است که صد البته خود بانوان بیشتر از همه می‌توانند در این فضاسازی نقشی مهم و تاثیرگذار داشته باشند.

امید است در مجلس نهم شاهد حضور پررنگ بانوان در این عرصه باشیم و کرسی‌های بیشتری در این دوره به زنان تعلق گیرد.

انتهای پیام/س10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول