اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی:

حریق و قطع درختان در جنگل‌های خراسان شمالی به صفر رسید

خبرگزاری فارس: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: حریق در جنگل‌ها و عرصه‌های منابع طبیعی این استان طی امسال به حدود صفر رسیده است.

حریق و قطع درختان در جنگل‌های خراسان شمالی به صفر رسید

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد، موسی صابری بعد از ظهر امروز در نشست خبری با خبرنگاران اظهار داشت: حضور به موقع در آتش‌سوزی‌های جنگل‌ها امر مهمی بوده که در چند مورد عوامل منابع طبیعی به موقع در محل حاضر و ضمن اطفا، از آتش‌سوزی و توسعه حریق جلوگیری به عمل آوردند.

وی همچنین از به صفر رسیدن قطع درخت در جنگل‌های این استان توسط روستاییان ساکن در حاشیه جنگل‌های خراسان شمالی خبر داد و گفت: منابع طبیعی استان به منظور تأمین سوخت مورد نیاز ساکنان حاشیه جنگل‌ها صرفاً طی امسال 783 هزار لیتر نفت سفید را به این روستاها که عمدتاً در مناطق صعب‌العبور قرار داشته‌اند، انتقال داده است.

صابری تصریح کرد: البته در برخی از عرصه‌های منابع طبیعی به خاطر توسعه خدمات‌رسانی از جمله گاز و یا راه‌سازی به برخی از عرصه‌های منابع طبیعی آسیب وارد شده است.

 

* توزیع 400 هزار اصله  نهال در خراسان شمالی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی همچنین با اشاره به برنامه‌های هفته درخت‌کاری در استان از توزیع و غرس 400 هزار اصله نهال در این استان طی این هفته خبر داد.

وی تصریح کرد: این تعداد اصله نهال هم‌زمان با هفته درخت‌کاری در سطح بیابان‌ها و اراضی ملی استان غرس خواهد شد.

صابری با بیان اینکه سهم هر یک از شهرستان‌ها از این میزان نهال مشخص شده است، گفت: علاوه بر غرس این نهال‌ها در بیابان‌ها، تعداد زیادی نیز برای کاشت در اختیار شهروندان گذاشته می‌شود.

به گفته وی، این گونه‌های نهال شامل؛ سرو خمره‌ای، افرا زینتی، آیلان، زبان گنجشک معمولی و زبان گنجشک جنگلی، داغداغان، صنوبر و کاج تهران است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی تصریح کرد: همچنین 90 هزار اصله نهال صنوبر برای طرح زراعت چوب در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد.

وی غرس درخت در شهرک صنعتی بیدک با حضور معاون سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور، نواخته شدن زنگ درخت‌کاری، برگزاری مسابقات ورزشی، سخنرانی در مورد اهمیت درخت در مدارس توسط کارشناسان و ... را از جمله برنامه‌های هفته درخت‌کاری در استان برشمرد.

 

* خراسان شمالی مستعد فرسایش خاک است

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی با اشاره به اینکه این استان مستعد فرسایش خاک است، تصریح کرد: بر اساس بررسی‌ها مناطقی که بالای 250 متر بارندگی داشته باشند در زمینه فرسایش آسیب پذیر ترند.

وی با بیان اینکه میزان بارندگی در خراسان شمالی 295 میلی متر است، افزود: خطه خراسان شمالی اقلیم خشک و نیمه خشک قرار داشته و همچنین به خاطر میزان بارندگی از استان‌های آسیب پذیر در فرسایش خاک محسوب می‌شود.

 

* 3 روستای خراسان شمالی وضعیت لغزش دارند

صابری همچنین با اشاره به اینکه به خاطر نوع استفاده از آب در کشاورزی و باغات برخی از روستاهای استان در خطر لغزش قرار دارند، گفت: بر اساس بررسی‌های انجام شده هم اکنون سه روستای اسطرخی، اسفیدان، نامانلو دچار لغزش هستند.

به گفته وی، در برخی از مناطق به خاطر نوع استفاده از آب به شیوه غرق آبی و یا تجمع آب در یک منطقه سبب رطوبت زمین شده و در دراز مدت ایجاد لغزش می‌کند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی تصریح کرد: برای جلوگیری از لغزش و همچنین رفع مشکلات در برخی از روستاهای این استان مطالعاتی در حال انجام بوده که در آینده نزدیک نتایج آن مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام/ش10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول