اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری:

چهارمحال و بختیاری 307 هزار هکتار جنگل دارد

خبرگزاری فارس: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: از یک میلیون و 640 هزار هکتار مساحت این استان 307 هزار هکتار آن پوشش جنگلی است.

چهارمحال و بختیاری 307 هزار هکتار جنگل دارد

عطاءالله ابراهیمی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد، اظهار داشت: جنگل‌ها نقش بسیار مهمی در زندگی انسان‌ها دارند به‌طوری که موجب کاهش آلودگی محیط زیست، جلوگیری از بروز سیلاب‌های مخرب و فرسایش خاک از همه مهم‌تر تولید اکسیژن می‌شوند.

وی با بیان اینکه از یک میلیون و 640 هزار هکتار مساحت این استان 307 هزار هکتار آن پوشش جنگلی است، گفت: صیانت از جنگل‌ها یک وظیفه ملی است.

ابراهیمی، چرای بیش از ظرفیت مراتع، شخم زیاد و سوزاندن درختان برای تامین سوخت را از مهم‌ترین عوامل تخریب جنگل‌های استان عنوان و افزود: در حال حاضر تعداد بهره‌برداران مراتع و جنگل‌های استان حدود هشت برابر و میزان دامی که در مراتع چرا می‌شود، چهار برابر ظرفیت مراتع است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: خشکسالی‌های اخیر علاوه بر اثرات مخرب بر منابع طبیعی، باعث شخم بیشتر جنگل‌ها توسط جنگل‌نشینان شده است.

ابراهیمی با بیان اینکه تخریب جنگل‌ها حدود 70 درصد به دلیل فقر فرهنگی و تنها 30 درصد تعمدی است، تصریح کرد: اداره کل منابع طبیعی برای محافظت از این منابع، مشارکت مردم را در راس برنامه‌های کاری و ترویجی خود قرار داده است.

وی در ادامه با اشاره به اجرای پروژه همکاری‌های فنی جایکا در منطقه بازفت، گفت: مشارکت مردم بومی و محلی برای اجرای این پروژه بین‌المللی و مشارکتی در صیانت از جنگل و مراتع مطلوب است، بطوریکه شاهد مشارکت 70 درصدی مردم این منطقه در اجرای این طرح هستیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری ادامه داد: در این طرح با استفاده از نتایج تحقیقات میدانی اقتصادی اجتماعی و سایر اطلاعات بدست آمده گزینش روستاهای هدف انجام و با استفاده از ابزارها مطالعات روستا انجام یافته و مشکلات و نیازهای روستا استخراج شده است.

وی، مشارکت مردمی را شرط اساسی حفاظت از منابع طبیعی برشمرد و گفت: بر همین اساس لازم است تا جنگل‌نشینان به‌عنوان ساکنان جنگل، در حفظ این موهبت الهی نقش مهم خود را ایفا کنند.

انتهای پیام/ح20/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول