اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دامپزشکی زرند:

بیماری تب مالت در زرند به صفر رسیده است

خبرگزاری فارس: رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان زرند گفت: در سطح شهرستان زرند واکسیناسیون و خون‌گیری‌ به موقع انجام گرفته و هیچ‌گونه بیماری تب مالت مشاهده نشده و شیوع این بیماری‌ به صفر رسیده است.

بیماری تب مالت در زرند به صفر رسیده است

محمد جانباز امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زرند‌ از آغاز طرح واکسیناسیون تب برفکی ‌در جمعیت گاو و گوساله ‌این شهرستان خبر داد و اظهار داشت: با مشارکت بخش خصوصی عملیات واکسیناسیون تب برفکی دام‌های سنگین و سبک شهرستان‌ در مدت زمان 15 روز کاری و به صورت رایگان انجام می‌شود.

وی با اشاره به اهداف اجرای این طرح بیان داشت: به منظور پوشش کامل ایمنی جمعیت دامی شهرستان و جلوگیری از انتقال بیماری توسط دام‌ها این طرح با برنامه‌ریزی کامل و رعایت تمام اصول بهداشتی در قالب سه اکیپ از مأموران بهداشتی با همکاری بخش خصوصی انجام می‌شود.

جانباز عنوان کرد: در این مرحله حدود 2 هزار و 500 رأس گاو و گوساله زیر پوشش قرار می‌گیرند و برای این اجرای این طرح تمام امکانات و هماهنگی‌های لازم در نظر گرفته شده است.

وی اذعان داشت: با تمهیدات ویژه‌ای که سازمان دامپزشکی کشور برای کنترل بیماری‌های واگیر دامی دارد، سال جاری کمترین خسارت را در بیماری‌های تب برفکی داشتیم.

جانباز خاطر‌نشان کرد: تب برفکی یکی از بیماری‌هایی است که خسارت زیادی از طریق اُفت شدید وزن‌، کاهش تولید شیر، سقط جنین و تلفات به صنعت دامداری کشور تحمیل می‌کند.

وی از دامداران خواست در نهایت همکاری با اکیپ‌های واکسیناسیون با رعایت اصول بهداشتی، قرنطینه‌ای و استفاده از مواد ضد ‌عفونی و خودداری از تردد غیر‌ مجاز و جلوگیری از جابه‌جایی بدون مجوز دام‌ها نقش مؤثری در کنترل و پیشگیری از این بیماری را داشته باشند.

جانباز از اجرای موفقیت‌آمیز طرح واکسیناسیون 3 هزار رأس گاو و گوساله علیه بیماری تب مالت در این شهرستان خبر داد و ‌گفت: در طرح واکسیناسیون بروسلوز در سال جاری 4 هزار 500 ‌رأس گاو و گوساله در سطح شهرستان علیه بروسلوز واکسینه شدند.

وی افزود: این بیماری به علت ایجاد سقط جنین و کاهش تولید شیر و عقیمی در دام‌های مبتلا و همچنین ابتلای انسان به این بیماری همواره از دو بعد اقتصادی و بهداشتی مورد توجه قرار دارد.

جانباز عنوان کرد: در سطح شهرستان با واکسیناسیون به موقع و خون‌گیری‌های انجام گرفته از دا‌م‌ها هیچ‌گونه بیماری تب مالت مشاهده نشده و شیوع این بیماری‌ به صفر رسیده است.

وی ابراز داشت: حدود 4 هزار و 400 رأس گاو و گوساله در گاوداری‌های صنعتی، نیمه‌صنعتی و سنتی شهرستان زرند نگهداری می‌شوند.

انتهای پیام/ی20

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول