اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در نیمه اول سال جاری روی داد؛

شناسایی 23 مورد بیماری تب مالت در مناطق روستایی نیر

خبرگزاری فارس: مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان نیر از شناسایی 23 مورد بیماری تب مالت در مناطق روستایی نیر در نیمه اول سال جاری خبر داد.

شناسایی 23 مورد بیماری تب مالت در مناطق روستایی نیر
به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، به نقل از مرکز بهداشت شهرستان نیر، مهدی رضازاده در همایش یک روزه دهیاران بخش مرکزی شهرستان نیر با اشاره به شیوع بیماری تب مالت اظهار داشت: این بیماری بویژه در بین روستاییان این شهرستان از شیوع بیشتری برخوردار است.
این مسئول خاطرنشان کرد: در نیمه اول سال جاری 23 مورد بیماری تب مالت در مناطق روستایی شهرستان نیر شناسایی شد که این امر از نظر بهداشتی یک وضعیت بسیار نگران‌کننده محسوب می‌‌شود.
مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان نیر آگاه نبودن روستاییان به رعایت بهداشت را اصلی‌ترین عامل بروز و شیوع این بیماری ذکر کرد و خواستار آگاه‌سازی مردم با عواقب این بیماری و همکاری با ماموران بهداشت و دامپزشکی در خصوص تزریق واکسن دام‌ها شد.
این مسئول تاکید کرد: دهیاران در این زمینه وظیفه حساسی دارند و باید با درک مسئولیت بیشتر وارد کار شده و در ریشه‌کنی و کنترل این بیماری شبکه بهداشت شهرستان نیر را یاری کنند.
رضازاده خاطرنشان کرد: شهرستان نیز در کشور رتبه نخست را در زمینه میزان مبتلایان بیماری تب مالت دارد.
مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان نیر در ادامه به فرارسیدن فصل زمستان اشاره کرد و ابراز داشت: فصل زمستان به دلیل اینکه دام‌ها در طویله‌ها نگهداری شده و به مرتع برده نمی‌شوند بهترین زمان برای واکسیناسیون است و باید در این زمینه اقدام اساسی انجام گیرد.
بخشدار مرکزی نیر هم در این جلسه با اشاره به نقش مهم دهیاران در برقراری ارتباط بین روستاییان و مسئولان، اظهار داشت: با توجه به شیوع بیماری تب مالت در منطقه دهیاران باید با آگاه‌سازی روستاییان و تشکیل کلاس‌های مختلف با همکاری شبکه بهداشت و درمان و دامپزشکی دامداران منطقه را از عواقب این بیماری و چگونگی پیشگیری از آن آگاه سازند.
بیماری تب مالت یا بروسلوز بیماری مشترک بین انسان و دام بوده و عامل ایجاد این بیماری باکتری بروسلا است.
تب مالت معمولاً از دام و فرآورده‌های دامی به انسان انتقال می‌یابد ولی این بیماری از فردی به فرد دیگر قابل انتقال نیست.
تب مالت روی اعضای خون‌ساز بدن از جمله مغز استخوان، گره‌های لنفاوی، کبد و طحال تاثیر می‌گذارد.
این بیماری به صورت حاد و مزمن دیده می‌شود، دوره نهفتگی این بیماری بین پنج تا 60 روز و حتی در مواقعی بیشتر نیز می‌باشد.
مصرف شیر، محصولات لبنی (کره و پنیر) و یا محصولات گوشتی حیوانات آلوده موجب سرایت این بیماری به انسان می‌شود.
این بیماری در بین افرادی که با حیوانات زیاد در تماس هستند از جمله کشاورزان، دامداران، قصابان و دامپزشکان و افرادی که به مناطق آلوده سفر می‌کنند شایع‌تر است.
تب و لرز، تعریق، خستگی زیاد، درد هنگام لمس ستون فقرات، سردرد و بزرگ شدن گره‌های لنفاوی از جمله علایم این بیماری در وضعیت حاد است و در صورتی که درمان و مراقبت از بیمار صورت نگیرد این بیماری مزمن شده و علایمی چون خستگی، درد عضلانی، کمر درد، یبوست، کاهش وزن، افسردگی و ناتوانی جنسی مشاهده می شود و حتی ممکن است موجب بروز آبسه در تخمدان‌ها، کلیه‌ها، و مغز و حتی معلولیت، عفونت قلب، استخوان، مغز یا کبد شود.
خودداری از مصرف شیر و فرآورده های لبنی غیر پاستوریزه، گوشت‌ آلوده و استفاده از وسایل محافظتی همانند دستکش، محافظ چشم، پیش‌بند و… هنگام تماس با حیوانات یا گوشت و سایر محصولات تولیدی از آنها می تواند به دوری از ابتلا به این بیماری کمک کند.
تشخیص قطعی تب مالت با آزمایش خون انجام می‌گیرد و با درمان کامل معمولاً در سه تا چهار هفته بهبودی حاصل می‌شود.
درمان بیماری تب مالت شامل یک دوره استراحت در رختخواب و مصرف آنتی‌بیوتیک است و جدا کردن بیمار از دیگران اغلب لازم نیست.
انتهای پیام/صا30
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول