اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مشاور معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه:

طرح جامع فرهنگی بقاع ‌متبرکه در راستای تحقق خواسته رهبری است

خبرگزاری فارس: مشاور معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور گفت: طرح جامع فرهنگی بقاع متبرکه در راستای تحقق خواسته مقام معظم رهبری مبنی بر تبدیل بقاع به قطب فرهنگی است.

طرح جامع فرهنگی بقاع ‌متبرکه در راستای تحقق خواسته رهبری است

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، به نقل از روابط عمومی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی، حجت‌الاسلام سید محمدکاظم موسوی در مراسم دوره آموزشی مسئولان مراکز فرهنگی _ قرآنی بقاع‌متبرکه استان‌های خراسان شمالی، جنوبی و رضوی که ظهر امروز  در گنبد خشتی مشهد برگزار شد در ارتباط با طرح جامع امامزادگان و بقاع‌متبرکه، اظهار داشت: طرح جامع فرهنگی بقاع‌متبرکه طرحی است که بقاع‌متبرکه را برای رسیدن به قطب فرهنگی هدایت می‌کند و شامل تمام فعالیت‌های فرهنگی متناسب با شرایط بقاع ‌متبرکه است.

مشاور معاون فرهنگی سازمان اوقاف کشور با اشاره به ظرفیت موجود در امامزادگان و بقاع‌متبرکه گفت: وجود بیش از 8 هزار باب بقعه متبرکه امامزاده، 33 باب بقعه پیامبر،993 آرامگاه شخصیت‌های مشاهیر مذهبی، 950 باب سایر اماکن مذهبی زیارتی ضرورت تدوین طرح جامع فرهنگی بقاع‌متبرکه را روشن می‌سازد.

موسوی با بیان اینکه بیش از 35 میلیون نفر زائر در ایام تعطیلات عید نوروز 89 در بقاع‌ متبرکه حضور یافتند، افزود: بیش از یکصد و بیست میلیون نفر زائر در طول سال بقاع‌متبرکه را زیارت کرده‌اند که این امر لزوم برنامه‌ریزی صحیح و بهره‌برداری بهینه از ظرفیت‌های منحصر به فرد بقاع  و اماکن متبرکه را روشن می‌کند.

مشاور فرهنگی سازمان اوقاف کشور ادامه داد: علقه و وابستگی روحی و معنوی مردم هر منطقه به امامزادگان و اماکن متبرکه، انجام منویات مقام معظم رهبری مبنی بر تبدیل نمودن این اماکن به قطب‌های فرهنگی از دیگر دلایل ضرورت تدوین این طرح است.

موسوی با اشاره به اهداف این طرح بیان داشت: ارتقای جایگاه و نقش بقاع‌متبرکه در نقشه مهندسی فرهنگی کشور، ترویج معارف قرآن و عترت در بین اقشار جامعه، تعامل سازنده با دیگر سنگرهای فرهنگی جبهه انقلاب اسلامی، مقابله با جنگ نرم و ایجاد بصیرت در میان مردم، ایجاد مرکزی جهت پاسخگویی و رفع نیازهای فرهنگی و معنوی مردم منطقه و تولید فاخرترین مراسم‌ها، برنامه‌ها و محصولات فرهنگی در سطح جامعه از اهداف این طرح است.

وی با بیان اینکه سازمان اوقاف تدابیر ویژه‌ای را برای تحقق قطب فرهنگی بقاع متبرکه اندیشیده است، افزود: اقدامات سخت افزاری شامل تهیه و اجرای طرح جامع عمران، توسعه و احداث بقاع و اماکن متبرکه کشور در 44 آیتم اصلی و اقدامات نرم افزاری شامل طرح ریزی برنامه های بلند مدت در بقاع و طراحی و اجرای برنامه‌های کوتاه مدت در دستور کار قرار دارد.

مشاور فرهنگی سازمان اوقاف کشور با اشاره به فعالیت‌های قرآنی سازمان در راستای تبدیل بقاع به قطب فرهنگی گفت: برگزاری جلسات آموزش روخوانی و روانخوانی قرآن کریم، جلسات آموزش حفظ و قرائت قرآن کریم ، جلسات تفسیر وآشنایی با معارف قرآن کریم ، برگزاری محافل قرآن کریم (در سطح استانی وملی) از جمله برنامه‌های قرآنی است.

وی ادامه داد: همچنین راه‌اندازی کرسی تلاوت قرآن کریم برنامه ترتیل خوانی، اجرای طرح قاری و مؤذن راتب، اجرای مسابقات قرآن کریم، برگزاری مسابقات کتبی مفاهیم قرآن کریم و برگزاری طرح قرآن بخوانید عیدی بگیرید از دیگر برنامه‌های قرآنی است.

موسوی افزود: فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی، عبادی، ترویج معارف معصومین(ع) و ساماندهی قرآن‌ها و مفاتیح و کتب ادعیه مورد نیاز برای امامزاده، تهیه و نصب زیارت‌نامه دیواری، تهیه و نصب تابلوی شرح حال امامزاده، تجهیز کتابخانه فیزیکی امامزاده و راه‌اندازی کتابخانه عمومی با مخزن و سالن مطالعه مناسب نیز از فعالیت‌هایی است که در حال انجام است.

 

انتهای پیام/ش30

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول