اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل میراث فرهنگی قزوین:

مرمت ضلع جنوبی آستانه امام‌زاده حسین قزوین آغاز شد

خبرگزاری فارس: ایوان ضلع جنوبی حرم مطهر امام‌زاده حسین (ع) قزوین توسط میراث فرهنگی مرمت می‌شود.

مرمت ضلع جنوبی آستانه امام‌زاده حسین قزوین آغاز شد

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی و صنایع دستی استان اسدالله بیرانوند با اعلام این خبر گفت: برای مرمت، حفظ و استحکام‌بخشی بقعه متبرکه امام‌زاده حسین (ع) پروژه مرمت این ایوان توسط تیم کارشناسان میراث فرهنگی اجرا می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین افزود: مراحل پی‌بندی، برداشت از اره‌های سنگی نامناسب و اجرای مجدد با سنگ مرمر، اجرای کانال کشی کف، مرمت کاشی‌کاری ایوان و برداشت کف فرسوده و کف‌سازی محوطه ضلع جنوبی هم اکنون آغاز شده و براساس طرح مصوب شورای فنی انجام می‌شود.

بیرانوند با اشاره به مراحل اجرایی کار افزود: تعدد آثار تاریخی ـ مذهبی قزوین از جمله جاذبه‌های شاخص استان است که باید برای رفاه حال گردشگران و زائران آماده شود و برای این منظور سرویس‌های بهداشتی این مجموعه زیارتی نیز در دستور کار ساماندهی قرار دارد و همراه با مرمت و استحکام‌بخشی بنا قوت می‌پذیرد.

وی همچنین با اعلام اعتبارات این پروژه اظهار کرد: مرمت این بنا بسیار مهم و هزینه‌بر است، از مجموع اعتبارات تخصیص یافته به این پروژه مبلغ 800 میلیون تومان برای کف‌سازی، محوطه‌سازی و ساماندهی سرویس‌های بهداشتی و مبلغ 300 میلیون تومان نیز برای مرمت و استحکام‌بخشی بقعه، مرمت گنبد و مناره‌ها در نظر گرفته شده است که امیدواریم بتوانیم ظرف مدت شش ماه این پروژه را کامل کرده و در اختیار زائران و گردشگران قرار دهیم.

بقعه متبرک شاهزاده حسین فرزند بلافصل امام رضا (ع) ـ متوفای 201 ه ـ.ق ـ از قرن سوم به بعد همواره زیارتگاه مردم بوده و از همان روزگار تا کنون آرامگاه بسیاری از دانشمندان، سخنوران و بزرگان شهر است. بنای شکوهمند آن در حمله مغول و کشمکش‌های دوره صفوی آسیب کلی دیده و بازسازی شد و به جز ضریح نفیس چوبی که از شاهکارهای بی‌نظیر منبت‌کاری و گره‌چینی مجوف محسوب می‌شود و از سال 806 هجری باقی مانده، بقیه بنا از آثار صفوی (شاه طهماسب و شاه‌صفی) و قاجار (ناصرالدین شاه) است.

انتهای پیام/و۳۰

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول