اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس پیگیری می‌کند

امامزاده قاسم محمودآباد مناقشه اوقاف و آموزش و پرورش

خبرگزاری فارس: امامزاده قاسم محمودآباد که مورد توجه و علاقه دوستداران اهل بیت از سراسر کشور است همچنان در بین اختلاف مسئولان مظلوم باقی مانده و هیچ مقام مسئولی پاسخگو نیست.

امامزاده قاسم محمودآباد مناقشه اوقاف و آموزش و پرورش

به گزارش خبرگزاری فارس از محمودآباد، سال‌هاست که امامزاده قاسم این شهرستان که از امامزادگان مطرح و مورد توجه مردم بومی و همچنین مسافران از سراسرکشور قرار دارد بلاتکلیف مانده است و طرح جامع آن اجرایی نمی‌شود.

مهم‌ترین دلیل اجرایی نشدن این طرح وجود دو مدرسه در محوطه این امامزاده است که آموزش و پرورش مدعی است باید جایگزین این مدارس را اوقاف ساخته و با تمام امکانات تحویل دهد.

این در حالی است که براساس تاریخ محمودآباد، قدمت امامزاده قاسم بیش از مدرسه بوده و زمینی که این دو مدرسه در آن ساخته شده در گذشته نه چندان دور قبرستان بوده و حتی در چند سال قبل که برای ترمیم و ساخت سرویس بهداشتی، حیاط مدرسه ابتدایی گودبرداری شد، بقایای مردگان (تکه‌های استخوان) نیز کشف شد.

ساختمان مدرسه ابتدایی قبل از انقلاب اسلامی در دورانی که محمودآباد با نام بندر ناصری شناخته می‌شد اداره گمرکات بود و این خود نیز ثابت می‌کند مدرسه سابقه زیادی ندارد.

امامزاده قاسم محمودآباد بسیار مورد علاقه و محبت علاقه‌مندان به خاندان عصمت و طهارت است و در ایام مذهبی در طول سال میزبان هیئت‌های عزاداری به ویژه در ایام محرم است، ولی محوطه محصور و کوچک این امامزاده جوابگوی جمعیت عظیم عزاداران نیست.

* سنگ‌اندازی مدیر آموزش و پرورش محمودآباد

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه محمودآباد در چندین نوبت طی مصاحبه با رسانه‌ها از اجرایی شدن طرح جامع این امامزاده در آینده‌ای نزدیک خبر داد، ولی تاکنون این امر محقق نشد و در آخرین مصاحبه‌ای که انجام داده از سنگ‌اندازی برخی از مدیران به ویژه مدیر آموزش و پرورش محمودآباد ابراز گله‌مندی کرد.

جعفر صفری با بیان اینکه آموزش و پرورش هیچگونه سند مالکیت در این باره ندارد، خاطرنشان کرد: ما می‌توانیم از طریق قانون، مدارس مذکور را از محوطه امامزاده خارج کنیم، ولی به دلیل اینکه آموزش و پرورش یک نهاد فرهنگی است نمی‌خواهیم موضوع با حساسیت دنبال شود.

* فلاح: ما مالک این مدارس هستیم

مدیر آموزش و پرورش محمودآباد نیز در نشست خبری در روز خبرنگار در سالن جلسات این اداره در پاسخ به سئوال خبرنگار فارس درباره تعیین تکلیف مدارس ذکر شده تصریح کرد: ما مالک این مدارس هستیم و تنها در صورتی که اداره اوقاف و یا هر ارگان دیگری در استان یا شهرستان دو باب مدرسه با تمام امکانات در جایی مناسب در محمودآباد بنا کند و سند آن را به نام آموزش و پرورش کند، آنگاه ما این دو ساختمان را آزاد می‌کنیم.

نعمت الله فلاح افزود: حتی اگر این مدارس را از ساختمان‌های موجود در محوطه امامزاده قاسم به اجبار خارج کنند با بناکردن چادر در کوچه شهرداری که در کنار این امامزاده واقع است مدارس مذکور را پابرجا خواهیم داشت.

با توجه به وجود اختلافات زیاد درباره این امامزاده که تقریباً از سه سال قبل تاکنون بیشتر نمایان شده است مسئولان استان و شهرستان جلسات متعددی را با حضور دستگاه‌های درگیر با این موضوع برگزار کردند؛ ولی هیچکدام از این جلسات خروجی مناسبی مبنی بر آزادسازی امامزاده قاسم نداشته است.

در روز عاشورای سال 89 که استاندار مازندران در شهرستان محمودآباد حضور داشت و از نزدیک نظاره‌گر عزاداری حاضر در امامزاده قاسم بود، با توجه به درخواست مردم، خواستار گسترش و اجرای طرح جامع آن شد و جلسات مختلفی را در محل استانداری برگزار کرد؛ ولی این مهم تاکنون محقق نشد.

به گزارش خبرگزاری فارس، بر اساس گزارشی که رئیس اداره اوقاف و امور خیریه ارائه کرد جلسه‌ای با حضور مدیرکل آموزش و پرورش و اوقاف و امور خیریه مازندران با استاندار در محل استانداری تشکیل شد که در آن با توافق انجام شده مقرر شد شهرداری محمودآباد 5 هزار متر زمین را با سند در اختیار آموزش و پرورش محمودآباد قرار دهد و یک فرد خیری دو باب مدرسه با امکانات و نمازخانه احداث کند.

* آموزش و پرورش محمودآباد زیر بار نرفت

جعفر صفری رئیس اداره اوقاف و امور خیریه محمودآباد خاطرنشان کرد: باز هم مدیر آموزش و پرورش محمودآباد زیر بار نرفته و صورت جلسه مورد نظر را امضا نکرد و طرح موضوع امامزاده قاسم در جلسه شهرستان پیگیری شد.

این جلسه که با حضور فرماندار، امام جمعه، مدیر آموزش و پرورش، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه، شهردار، اعضای شورای شهر و برخی از مدیران دستگاه‌های مرتبط با موضوع در محل فرمانداری برگزار شد، مقرر شد 2 هزار متر زمین در کنار پارک طاهباز در اختیار آموزش و پرورش قرار گیرد تا مسئله امامزاده قاسم برای همیشه حل شود، ولی باز هم با مشکلاتی روبرو شد.

* در اختیار قراردادن زمین از سوی شهرداری خلاف قانون است

شهردار محمودآباد در این جلسه در اختیار قراردادن زمین از سوی شهرداری را خلاف قانون دانست و با اصرار مسئولان ارشد شهرستان صورتجلسه را امضاء کرد.

علی‌اصغر مسلم‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: شهرداری در مسئله امامزاده قاسم هیچ گونه نقشی نداشته و ندارد و سئوال اینجاست که اختلاف بین اوقاف و آموزش و پرورش چه ارتباطی با شهرداری دارد و چرا باید شهرداری زمین در اختیار قرار دهد.

شهردار محمودآباد اعطای زمین برای ساخت مدرسه را کاری ارزشمند دانست و ابراز داشت: ساخت مدرسه کاری بسیار خوب در بعد فرهنگی جامعه است، ولی زمینی که متعلق به شهرداری، فضای سبز و پارک برای استفاده عموم است را با کدام قانون و مجوز باید در اختیار آموزش و پرورش قرار داد و آیا در آینده مردم مرا به خاطر این کار سرزنش نخواهند کرد.

مهرداد خسروی از اعضای شورای اسلامی شهر محمودآباد نیز این کار را خلاف قانون دانست و گفت: مشکلات بین اوقاف و آموزش و پرورش باید از مجرای قانونی و بین این دو نهاد حل و فصل شود.

خسروی ادامه داد: ما به عنوان امانتدار و خادم مردم محمودآباد باید از حقوق آنها دفاع کنیم و زمینی که متعلق به پارک تفریحی و فضای سبز است را نمی‌توانیم در اختیار آموزش و پرورش قرار دهیم.

این عضو شورای شهر محمودآباد اذعان داشت: با توجه به اینکه قدمت امامزاده قاسم برای همگان معلوم است، آموزش و پرورش حق ادعای مالکیت زمین و ساختمان واقع در محوطه امامزاده قاسم را ندارد و بهتر است از طریق سازمان خود مسئله مدارس مذکور را پیگیری کند.

خسروی خاطرنشان کرد: امامزاده قاسم محمودآباد با توجه به اینکه در دل شهر قرار دارد، می‌تواند به عنوان یک نقطه زیبای گردشگری میزبان مسافران باشد و این نیازمند اجرای طرحی جامع و گسترده است که امیدواریم به‌زودی اجرایی شود.

* نباید آموزش و پرورش ادعای مالکیت داشته باشد

امام جمعه محمودآباد نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اختلافات بین مدیران در مسئله امامزاده قاسم را سندی بر مظلومیت این امامزاده دانست و گفت: بر اساس اسناد موجود، محوطه‌ای که ساختمان دو مدرسه در آن بنا شده متعلق به امامزاده قاسم بوده و نباید آموزش و پرورش ادعای مالکیت داشته باشد.

حجت‌الاسلام عبدالله اسماعیلی خاطرنشان کرد: با توجه به جلسات مختلفی که در محمودآباد برگزار کردیم هنوز به دلیل مخالفت‌های برخی مدیران و عدم همکاری لازم این مسئله ختم به خیر نشد و از این پس باید مسئله از طریق مدیران استانی مربوطه پیگیری شود تا راه حل مناسبی پیدا شود.

اسماعیلی افزود: به صورت جدی پیگیر مسئله امامزاده قاسم خواهم بود و اگر مسئولان کاری نکنند مردم را در جریان این مسئله قرار خواهم داد تا مردم خودشان این موضوع را حل کنند.

این در حالی است که حدود یک ماه قبل، مدیر کل اوقاف و امور خیریه مازندران که متولی امامزاده‌های استان است در حاشیه سفر به محمودآباد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس بیان داشت: یکی از مهم‌ترین کارهایی که به عنوان وظیفه شرعی و قانونی ماست رسیدگی به امور امامزاده‌های مازندران است.

* آموزش و پرورش در محوطه امامزاده قاسم مستاجر است

حجت الاسلام سیف الله سهرابی تصریح کرد: بنده به عنوان خادم امامزاده‌های مازندران وظیفه دارم مسائل مربوط به این امامزاده‌ها را به صورت جدی پیگیری کنم و امامزاده قاسم محمودآباد نیز یکی از آنهاست.

سهرابی تصریح کرد: آموزش و پرورش در محوطه امامزاده قاسم به عنوان مستاجر بوده و نه تنها اجاره‌ای پرداخت نکرده بلکه ادعای مالکیت آن را داشته و اکنون که طرح جامع این امامزاده در کشور تصویب شده  با مشکلی به نام ادعای آموزش و پرورش محمودآباد مواجه هستیم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه مازندران خاطرنشان کرد: توافق لازم در استانداری صورت گرفته بود و حتی اداره اوقاف و امور خیریه محمودآباد بنرهایی مبنی بر آزادسازی محوطه امامزاده قاسم در سطح شهرستان نصب کرد، ولی بازهم با مخالفت مدیر آموزش و پرورش محمودآباد مواجه شد.

سهرابی با بیان اینکه مسئله امامزاده قاسم محمودآباد مورد توجه شخص استاندار بوده، ابراز داشت: طی هفته آینده جلسه‌ای در حضور استاندار برگزار کرده و موضوع را برای همیشه خاتمه می‌دهیم.

* پیگیری‌های اوقاف چرا ادامه نمی‌یابد

حال سئوال ما خطاب به مدیر کل اوقاف و امور خیریه این است چرا به قول خود عمل نکردید و موضوع امامزاده قاسم را که به گفته خودتان وظیفه شرعی و قانونی شماست برای همیشه ختم به خیر نکردید.

اگر اسناد موجود مالکیت اوقاف را تایید می‌کند، آموزش و پرورش بر اساس چه حقی ادعای مالکیت می‌کند و چرا شما به عنوان متولی امامزاده‌های مازندران موضوع را به طور جدی پیگیری نمی‌کنید.

مدیران ارشد آموزش و پرورش مازندران نیز باید درباره این موضوع به صورت جدی وارد شوند تا این مشکل هرچه زودتر برطرف شود چرا که همگان آموزش و پرورش را به عنوان یک نهاد فرهنگی و ارزشی می‌شناسند.

===============

گزارش از علی یوسفی

===========

انتهای پیام/ن۱۰

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول