اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

خونی تازه در رگ‏های میراث فرهنگی دامغان/3

دومین بنای خشتی بزرگ ایران جان تازه می‌گیرد / خشت‏های گلی مستحکم می‌شود

خبرگزاری فارس: دومین بنای خشتی بزرگ ایران پس از ارگ بم در راه توجه مسئولان میراث فرهنگی کشور قرار گرفت و با تدابیر اتخاذ شده، خشت‏های گلی این بنای ارزشمند تاریخی نو نوار می‏شود.

دومین بنای خشتی بزرگ ایران جان تازه می‌گیرد / خشت‏های گلی مستحکم می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از دامغان، دامغانی‏ها که شهرشان به مهد علم و فرهنگ و ادب، تاریخ و غنا و تمدن معروف است، امروز شاهد برنامه‏ریزی جامع و قابل تامل مسئولان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای مرمت آثار تاریخی خود بودند.

عزیمت معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به شهرستان دامغان که عصر امروز در صدر هیئتی انجام شد، برای طرح‏های میراث فرهنگی این شهرستان توفیقی به حساب می‏آمد تا آثار تاریخی این شهرستان در مسیر احیا و مرمت قرار گیرد.

در حاشیه این سفر، مسعود علویان‏صدر معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در نشستی مشترک با مسئولان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان، نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی و جمعی از فعالان و تصمیم‏گیران شهرستانی، به گفت‏وگو درباره مسائل مختلف پرداخت و در نهایت، دومین بنای خشتی بزرگ ایران در راه توجه قرار گرفت.

در این نشست، در زمینه دیوار "باروی شهر دامغان" سخنان زیادی مطرح و مقرر شد این طرح جزو آثار تاریخی تصویبی قرار گیرد که دولت برای آنها برنامه‏ریزی کرده است.

دیوار باروی شهر دامغان قرار است از ابتدای بلوار راه‏آهن تا بعد از دروازه تاریخی شامان در دستور کار مرمت و احیا قرار گیرد.

به گزارش خبرگزاری فارس؛ دیوار باروی دامغان بعد از ارگ بم بزرگ‏ترین بنای خشتی ایران است.

این بنای خشتی در سال 1375 و به شماره 1799 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

بخشی از دیوار باروی دامغان در هزاره‏های قبل از میلاد مسیح، نخستین استقرارها به شکل خانه‏های گلی ظاهر می‏شود.

به تدریج بر وسعت خانه‏ها افزوده و استفاده از درب در آنها متداول می‏شود؛ دیوار اتاق‏ها در نتیجه شناخت آجر و به‏کارگیری آن نظم بیشتری می‏یابد.

به گزارش فارس؛ این تغییرات با پیدایش دهکده‏ها همراه است و در این دهکده‏ها، اتاق‏ها و اجاق‏ها و دیگر تجهیزات داخلی خانه‏ها ایجاد می‏شود.

پیدایش همین تجهیزات مختلف در دهکده‏ها باعث متمایز شدن این دهکده‏ها از یکدیگر شده است؛ پیشرفت اقتصادی باعث به وجود آمدن یک استراتژی خاص می‏شود و آن حفاظت از دهکده‏ها در مقابل عوامل بیگانه است.

پس برای جلوگیری از تهاجم اقوام مذکور تدابیری را اتخاذ کردند و آن ایجاد حصارهای دفاعی در اطراف دهکده‏ها بود؛ بعضی از دهکده‏ها مثل هگمتانه دارای دو یا چند بارو هستند.

در روی حصارها در فواصل معین برج‏های کنگره‏دار جهت تیرکش‏ها ایجاد کردند و از آنجایی که دامغان شهری بسیار قدیمی است و در مسیر جاده ابریشم قرار داشته و چون از لحاظ سوق‏الجیشی بسیار مهم بوده و همیشه مورد تهاجم بیگانگان در زمان‏های مختلف قرار گرفته، حصاری به دور این شهر کشیده‏اند.

این حصار که آثارش در اطراف شهر باقی است، در قسمت جنوب حدود یک هزار و 610 متر و در شرق، یک هزار و 620 متر و در شمال 150 متر از آن باقی مانده است و در قسمت شمالی بر اثر ساخت و ساز از بین رفته و در قسمت غرب نیز هیچ آثاری از این حصار باقی نمانده است.

حال با توجه به اینکه تپه حصار یکی از تپه‏های پیش از تاریخ است و در نزدیکی آن دو قلعه مربوط به دوران ساسانی وجود دارد، می‏توان چنین استنباط کرد که احتمالا باره اصلی شهر به دور این محوطه کشیده شده بوده و بر اثر مرور زمان و همین طور کشت و کار از بین رفته است.

اما باروی کنونی شهر با توجه به مطالب کتب تاریخی احتمال داده می‏شود که در دوره نادری ایجاد شده باشد و به باره نادری نیز معروف است.

در این بارو، در فواصل مختلف می‏توان برجها را مشاهده کرد و به بخشی از دیوار باروی دامغان به وسیله پنج دروازه به داخل باره راه پیدا می‏کرده‏اند.

پس می‏توان چنین اظهار نظر کرد که دامغان تقریبا شاهراه اصلی ارتباط شرق و غرب بوده و از زمان‏های بسیار کهن از این شهر عبور و مرور صورت می‏گرفته؛ حال چه به خاطر سیر و سیاحت و چه به لحاظ لشکرکشی‏های نظامی و چه به لحاظ اقتصادی که همان عبور جاده ابریشم بوده، دامغان یک راه ارتباطی محسوب می‏شده و بر همین اساس بارو به دور آن کشیده شده است.

انتهای پیام/س10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول