اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

حریم مسجد جامع ساوه به زودی تعیین می‌شود

خبرگزاری فارس: سرپرست اداره ‌کل میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: آخرین اقدامات برای تعیین حریم مسجد جامع ساوه انجام شده و در مرحله تایید نهایی ‌است.

حریم مسجد جامع ساوه به زودی تعیین می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی استان مرکزی، مجتبی رضوانی با بیان اینکه حریم درجه 1 و 2 این اثر 20 هکتار برآورد شده است‌ اظهار کرد: مطالعات و بررسی‌های کارشناسانه در این بنا انجام‌ شده و نقشه‌های مورد نیاز تهیه و برای دفتر ثبت آثار بناهای تاریخی کشور ارسال شده است.

وی با اشاره به ثبت ملی این اثر در سال 1310 گفت: 50 سال پیش ‌گروهی مرمتگر ایتالیایی برای ساماندهی مسجد جامع ساوه به ایران آمدند و در مراجعه خود بخشی از مطالعات کالبدی، استحکام‌بخشی بنا و ستون‌ها را انجام دادند، ولی وارد فضاهای اجرایی نشدند.

رضوانی با بیان اینکه این گروه تنها موفق به پیشبرد 20 درصد از کار شدند‌ ادامه داد: بخش اصلی کار که اجرای این طرح بود، با همکاری بخش خصوصی توسط مرمتگران داخلی و با صرف هزینه ملی انجام شد و 3 سال پیش به اتمام رسید.

وی با یادآوری اینکه مرمت گنبد و ایوان شاگرد این بنا به ‌طور کامل انجام شده است‌ اضافه کرد: گنبد و ایوان شاگرد این مسجد متعلق به دوره ایلخانی و سلجوقی است و مسجد دارای یکی از بزرگ‌ترین گنبدها بین مساجد ایران است و یکی از ویژگی‌های بی‌نظیر این اثر تاریخی نیز تزئینات آن است.

مسجد جامع ساوه که 4 هزار و 200 مترمربع وسعت دارد ‌به عنوان نخستین مکان تاریخی استان مرکزی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/س30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول