اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با پیروزی انقلاب اسلامی محقق شد

حذف نگاه ابزاری و سیاسی به میراث فرهنگی

خبرگزاری فارس: رئیس پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: با پیروز ی انقلاب اسلامی شاهد حذف نگاه ابزاری و سیاسی به میراث فرهنگی بودیم.

حذف نگاه ابزاری و سیاسی به میراث فرهنگی

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، محمدرضا بزرگر بعد از ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: استقلال در حوزه باستان‌شناسی و رسیدن به خودباوری و اقتدار در حوزه‌های مختلف میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از دستاوردهای بزرگ انقلاب اسلامی ایران در این حوزه است.

رئیس پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی فعالیت‌های باستان‌شناسی و مرمت در کشور ما توسط خارجی‌ها صورت می‌گرفت که این امر باعث تاراج بسیاری از میراث ما شد، اما به برکت پیروزی انقلاب اسلامی دانشمندان ما در این حوزه به خودباوری و خودکفایی رسیدند.

وی با اشاره به چاپ آثار متعدد در زمینه‌های تاریخی، باستان شناسی، میراث فرهنگی و... پس از پیروزی انقلاب اسلامی اضافه کرد: در دوران پیش از انقلاب اسلامی بسیاری از آثار مربوط به تاریخ و میراث فرهنگی ما توسط غربی‌ها نگاشته می‌شد که پس از پیروزی انقلاب، پژوهشگران ما آثار ارزشمندی را به چاپ رساندند.

* حذف نگاه ابزاری و سیاسی به میراث فرهنگی

برزگر حذف نگاه ابزاری و سیاسی را از برکات دیگر انقلاب اسلامی دانست و تصریح کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی فرصتی پیش آمد که ایرانیان به تمام تاریخ خود توجه کنند و برخلاف گذشته که تنها به ایران باستان نگاه می‌شد دستاوردهای مهم میراث فرهنگی پس از ورود اسلام نیز مورد توجه قرار گرفت.

رئیس پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ابراز داشت: باستان‌شناسان ایرانی امروز در کشورهای مختلف مشغول به کار هستند و این در حالی است که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در کشور خودمان بیشتر فعالیت‌های باستان‌شناسی توسط غربی‌ها صورت می‌گرفت.

* نمایش اسناد یک‌صد سال فارس

برزگر در بخش دیگری از سخنان خود از برپایی نمایش اسناد پژوهشی و باستان‌شناسی فارس در 100 سال گذشته خبر داد و گفت: علاوه بر نمایش اسناد فارس همزمان با دهه فجر پژوهشگاه به عنوان یک نهاد علمی دستاوردهای پژوهشی پژوهشکده‌های مختلف را به نمایش می‌گذارد که این نمایشگاه از  15 تا 16 بهمن ماه در ساختمان پژوهشگاه دایر است.

وی با اشاره به ثبت جهانی نقالی و استقبال بسیار مردم از این هنر خاطرنشان کرد: همزمان با دهه مبارک فجر و هفته وحدت آرامگاه حافظ میزبان نقالان برجسته کشوری از جمله ابوافضل مرزبان و استاد ناری با موضوع منقبت‌خوانی در مدح حضرت رسول اکرم (ص) است.

برزگر همچنین از برپایی نمایشگاه عکس مردم‌شناسی از پانزدهم بهمن ماه جاری به مدت سه روز خبر و ادامه داد: در راستای نمایش وحدت و انسجام مردم همزمان با دهه مبارک فجر و هفته وحدت نمایشگاه عکس مردم‌شناسی  در ساختمان مرکزی پژوهشگاه برگزار می‌شود.

به گزارش فارس، اکران فیلم‌های مستند میراث فرهنگی با موضوع باستان‌شناسی، مردم شناسی و راه ابریشم در روزهای 16 و 17 بهمن ماه و بازچاپ شماره‌های 20 و 24 مجله اثر با هدف معرفی خدمات استاد پیرنیا از دیگر برنامه‌های پژوهشگاه میراث فرهنگی در ایام‌الله مبارک دهه فجر است.

انتشارات پژوهشگاه میراث فرهنگی نیز به مناسبت دهه فجر کتاب‌های خود را با تخفیف 30 درصدی به دانشجویان مرتبط با حوزه میراث فرهنگی و گردشگری عرضه می‌کند.

انتهای پیام/غ10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول