اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس مجمع نمایندگان فارس:

دولت الزامات اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها را جدی بگیرد

خبرگزاری فارس: رئیس مجمع نمایندگان استان فارس گفت: برای افزودن به مزیت‌ها و کاستن از پیامدهای منفی طرح هدفمندی یارانه‌ها باید الزامات آن توسط دولت در نظر گرفته شود.

دولت الزامات اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها را جدی بگیرد

سید حسین ذوالانوار امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شیراز ضمن هشدار نسبت به ضرورت پیش‌بینی‌های لازم برای اجرای مرحله دوم طرح هدفمندی یارانه‌ها و کنترل عواقب ناشی از آن اظهار داشت: هدفمند کردن یارانه‌ها با رویکرد اصلاح قیمت‌های نسبی، تخصیص کارآمد منابع، صرفه‌جویی در مصرف و افزایش قدرت خرید دهک‌های درآمدی پایین، زمینه‌ساز افزایش تولید رقابتی و رونق اقتصادی و بسط عدالت اجتماعی است.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی گفت: برای افزودن به مزیت‌ها و کاستن از پیامدهای منفی این تحول بزرگ باید الزامات آن توسط دولت در نظر گرفته شود.

رئیس مجمع نمایندگان فارس اضافه کرد: نقدی کردن تمام یا بخشی از یارانه‌ها به لحاظ انبساط شدید و ناگهانی بودجه و نقدینگی در جامعه موجب حرکت پرشتاب قیمت‌ کالاها و خدمات شده و در صورت عدم کنترل آن، بر زندگی مردم و تولید ملی تأثیر نامطلوبی می‌گذارد.

وی گفت: برای به حداقل رساندن تأثیر منفی این فرایند، تعهد دولت به اجرای کلیات طرح و رعایت ترتیب و توالی اقدامات لازم از اهمیت بسیاری برخوردار است.

ذوالانوار تصریح کرد: زمانی می‌توان از اجرای موفقیت‌آمیز مرحله نخست سخن گفت که ضمن مهار افزایش قیمت‌ها، سایر شاخص‌های اقتصادی به ویژه در بخش تولید گویای پویایی بیشتر چرخه تولید و سرمایه‌گذاری و رشد اقتصادی باشد و در عین حال اعتماد مردم به صحت عمل دولت و بهبود آینده خودشان به سطح قابل قبولی رسیده باشد.

وی فراهم کردن تمهیدات لازم برای پویایی اقتصاد و توجه جدی به الزامات را از ضرورت‌های اجتناب‌ناپذیر اجرای این فرایند دانست و خاطرنشان کرد: فراهم شدن شرایطی که تحولات و سیاست‌های کلان اقتصادی قابل پیش‌بینی شود، کاهش تنش‌های سیاسی با استفاده از مدیریت مؤثر روابط خارجی در ضمن حفظ عزت و اقتدار ملی، تعامل سازنده با کشورهای پیشرفته صنعتی برای گسترش سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی به ویژه در بخش خصوصی و تأمین امنیت و تسهیل و تشویق سرمایه‌گذاری از جمله الزامات اجرای این طرح است.

وی ادامه داد: ایجاد فضای رقابتی، کاهش زمینه‌های انحصار و تبعیض در فعالیت‌های اقتصادی، فراهم‌سازی زمینه‌های جدید سرمایه‌گذاری و تولید برای بخش خصوصی در راستای اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، تعهد جدی و عملی دولت به انضباط مالی، اتکای طرح‌ها و برنامه‌های مرتبط با اصلاحات اقتصادی به اصول و ضوابط علمی و اقتصادی، پرهیز جدی از تثبیت روحیه کسب درآمد بدون کار در میان طبقه ضعیف که منجر به کاهش انگیزه کار و استمرار بیکاری شود و پرهیز جدی دولت از راهکار توزیع درآمد بین مردم با هدف کاهش اعتراضات مردمی از سایر الزامات اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها است.

رئیس مجمع نمایندگان فارس بر توجیه صادقانه مردم درباره ضرورت هدفمند کردن یارانه‌ها، مزایای آن و تمهیدات و تعهدات دولت برای تحمل‌پذیر کردن پیامدها و تقویت دستاوردها تأکید کرد و ایجاد اطمینان در مجلس و بخش خصوصی نسبت به جامعیت بستهٔ سیاستی با تأکید بر حمایت از تولید و رعایت ترتیب و توالی منطقی فرآیندهای اجرای سیاست با جلب مشارکت صاحب‌نظران مستقل اقتصادی را ضروری دانست.

ذوالانوار در ادامه تصریح کرد: با توجه به اهمیت و حساسیت تغییرات اساسی در نظام اقتصادی کشور و نظر به گستردگی تأثیر حذف یا تغییر در شکل پرداخت یارانه‌ها در زندگی مردم، ضروری است ضمن اصلاح نواقص مرحله نخست، با پرهیز از شتابزدگی و سعی و خطا و سپس زمینه‌سازی لازم و رعایت تمام مقدمات و با جلب حمایت عمومی، اقدام به اجرای مرحله دوم کرد.

وی پیشنهاد داد تا دولت با بهره‌گیری کامل از ظرفیت و توان کارشناسی کشور اعم از دولتی و خصوصی  نسبت به هماهنگ کردن مجلس با اجرای فاز دوم  هدفمندسازی اقدام کند تا در راستای تحقق اهداف چشم‌انداز و به ‌گونه‌ای قانونمند مورد اقبال و حمایت عمومی قرار گیرد.

ذوالانوار در پایان اظهار داشت: اجرای فاز دوم طرح تحول اقتصادی بدون بررسی نتایج مرحله نخست هدفمند کردن یارانه‌ها می‌تواند یکی از بزرگ‌ترین معضلات کشور در آینده و در راه اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها باشد.

انتهای پیام/صا10/گ2000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول