اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

کاهش ضایعات نان نتیجه افزایش قیمت یا هدفمندی یارانه‌ها

خبرگزاری فارس: امروزه در سراسر کشور به دنبال هدفمندی یارانه‌ها و افزایش قیمت نان، در مصرف و انباشته شدن این نعمت الهی کاهش مشاهده می‌شود که کارشناسان آن را ناشی از هدفمندی ارزیابی می‌کنند.

کاهش ضایعات نان نتیجه افزایش قیمت یا هدفمندی یارانه‌ها

به گزارش خبرگزاری فارس از هشترود، جمعی از مردم و فعالان عرصه نان در هشترود معتقدند ضایعات و دورریز نان با هدفمندی یارانه‌ها به طور چشمگیری کاهش یافته و کیفیت پخت ارتقا یافته و مصرف آن بهینه شده است.

نان‌های آماده عرضه در نانوایی‌ها بدون وجود صف‌های طولانی زنان، عدم وجود کودکان و مردان سفره به دست که همواره بر سر نوبت با هم بحث و مشاجره می‌کردند و نبود خمیری در کناره‌ها و سوختگی وسط نان همگی از اجرای صحیح هدفمندی یارانه‌ها در بخش نان سخن می‌گوید.

نگاهی به اخبار رسانه‌های تصویری، نوشتاری و مجازی نیز گویای کاهش چشمگیر ضایعات نان و مصرف آن نتیجه‌بخش بودن هدفمندی یارانه‌ها و ارتقای کیفیت این نعمت الهی در سراسر کشور به ویژه آذربایجان‌شرقی و هشترود است.

 یک نانوا در هشترود در این زمینه به فارس گفت: با وجود اینکه دولت تعرفه نان را 600 ریال اعلام کرده، بنده نان را با کیفیت عالی، بدون سوختگی و وجود خمیری به قیمت 500 ریال به همراه یک عدد سفره به مشتریان می‌دهم.

هوشیار عشایری افزود: پیش از هدفمندی یارانه‌ها روزانه 20 کیلوگرم ضایعات نان در این نانوایی تولید می‌شد که این ضایعات اکنون به دو کیلوگرم کاهش یافته است.

رضا محمدی از مشتریان نانوایی هم به فارس بیان کرد: قبل از هدفمندی یارانه‌ها هر بار حدود 50 عدد نان می‌گرفتم که حدود نیمی از آن مصرف نمی‌شد ولی هم اکنون هر روز 30 عدد نان می‌خرم و همه آن مصرف می‌شود و در خانه نیز کمبود نان نداریم.

فردی که خود را علی ارباب معرفی می‌کند و مشغول جمع‌آوری نان خشک است نیز اظهار کرد: قبل از هدفمندی یارانه‌ها روزانه 200 کیلوگرم نان خشک در نوبت صبح و 200 کیلوگرم در نوبت بعد از ظهر در یکی از محله‌ها جمع‌آوری می‌کردم که بعد از هدفمندی یارانه‌ها این میزان به 100 کیلوگرم کاهش یافته است.

یونس شریفی، یک مغازه‌دار هشترودی نیز که در زمینه خرید عمده نان‌های خشک از افراد دوره‌گرد فعالیت می‌کند، به فارس گفت: پیش از هدفمندی یارانه‌ها هر روز حدود پنج نفر نان خشکی به طور متوسط 2 هزار کیلوگرم برایم نان خشک می‌آوردند که اکنون این تعداد به دو نفر و میزان نان خشک جمع‌آوری شده نیز به حدود 300 کیلو گرم کاهش یافته است.

یک مشتری نانوایی ساکن روستای اوشندل هشترود نیز گفت: در گذشته با توجه به اینکه در روستا نمی‌توانستم نان تهیه کنم برای تهیه نان به این شهر می‌آمدم و حدود 100 تا 150 عدد نان برای مصرف دو یا سه روزه خود می‌گرفتیم و ضایعات آن را نیز برای حیوانات می‌دادم.

صالح محمدی افزود: در زمان حاضر در خود روستا به حد کافی نان وجود داشته و ساکنان نان خود را از نانوایی روستا تامین می‌کنند و من نیز به خاطر انجام کاری به شهر مراجعه کرده بودم و خواستم نان را از اینجا تهیه کنم.

محمدرضا جمشیدی از بازرسان آرد و نان فرمانداری هشترود نیز در این خصوص گفت: پیش از هدفمندی یارانه‌ها بازرسان از ساعت پنج صبح آغاز به بازرسی از نانوایی‌ها می‌کردند که مبادا نانوایی، کم‌فروشی کند اما اکنون بازرسی بعد از وقت اداری و فقط به خاطر کیفیت و وزن چانه انجام می‌شود.

فرماندار هشترود نیز در این رابطه به فارس اظهار داشت: هدفمندی یارانه‌ها برای اجرای عدالت اقتصادی اجرا شده و برخلاف تبلیغات منفی دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، موجب رشد و شکوفایی اقتصادی شده و به نفع مردم مومن و متدینکشورمان است.

علی نجاری افزود: برای اجرای بهتر این طرح بخش‌های دولتی و مردم باید جدیت به خرج دهند و مردم نیز مانند همیشه به دولت اعتماد کنند.

وی ادامه داد: هم اکنون با اجرای این طرح ضایعات نان در این شهرستان 50 درصد کاهش یافته و میزان توزیع آرد از یک‌هزار و 500 تن در ماه قبل از هدفمندی یارانه‌ها، به یک‌هزار و 300 تن در زمان حاضر رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: میزان توزیع آرد در هشترود هم اکنون نسبت به قبل از اجرای این طرح 15 درصد کاهش یافته است.

--------------------------------

گزارش از: جلیل دین محمدی

-------------------------------

انتهای پیام/ح10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول