اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

از گلستان تا بهارستان - 48

مجلس کارآمد مانع انحراف حرکت رو به جلوی نظام می‌شود

خبرگزاری فارس: رئیس خانه مطبوعات استان گلستان در مصاحبه تفصیلی با خبرنگار فارس گفت: مجلس کارآمد مانع انحراف حرکت رو به جلوی نظام می‌شود.

مجلس کارآمد مانع انحراف حرکت رو به جلوی نظام می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، انتخابات مجلس نهم بی‌تردید تاثیرگذارترین کنش سیاسی مردم در آخرین روزهای سال 1390 است انتخابی که مدار تحولات کشور را تا چهار سال آینده رقم می‌زند بنابراین انتخاب درست و آگاهانه مردم می‌تواند مقدمه تشکیل مجلسی توانمند باشد، لازمه مجلس اصولی و کارآمد نیز با برگزاری انتخابات اخلاقی محقق می‌شود چراکه رعایت اخلاق سیاسی، همه کاندیداها را به شمشیر نکشیدن به روی یکدیگر دعوت می‌کند تا در عین رعایت همدلی و وفاق و ارائه برنامه‌های معقول و منطقی، فضای کشور را به گونه‌ای که دشمن می‌خواهد سمت و سو ندهند و در این میان آنچه مهم است اینکه کدام نامزدان انتخاباتی از درِ کارآمدی می‌خواهند به مجلس شورای اسلامی راه یابند به همین منظور خبرنگار فارس خواست تا از دریچه نگاه علی منصوری ‌رضی رئیس خانه مطبوعات استان گلستان و مدیرمسئول نشریه گلستان مهر، کسی که 32 سال در دوره‌های مختلف هیئت نظارت و هیئت اجرایی انتخابات از چگونگی روند آن مطلع بوده، شما را نیز دعوت به خواندن این مصاحبه تفصیلی جلب می‌کند.

فارس: چه چیزی می‌تواند در گرم کردن تنور انتخابات و حضور حداکثری مردم پای صندوق‌های رای تاثیرگذار باشد؟

- همیشه در تهییج مردم دو رکن اساسی تاثیرگذار بوده که یکی از آنها اطلاع‌رسانی مواضع دشمن نسبت به انقلاب اسلامی است چراکه دشمن نمی‌خواهد مردم پای صندوق‌های رای بیایند بنابراین هرچه اطلاع‌رسانی دقیق به مردم صورت بگیرد یقینا آنها در برابر دشمن عکس‌العمل نشان خواهند داد.

حضور حداکثری مردم خصوصا در انتخابات مجلس شورای اسلامی به دلیل بومی بودن منطقه، خود به خود حرکت مثبتی در پی دارد ما از اوایل انقلاب تا به حال خصوصا در استان گلستان بالای 65 درصد مشارکت مردمی را در انتخابات داشته‌ایم قطعا این مرحله نیز مردم برای مایوس کردن دشمن و لبیک به ندای رهبری و مهم‌تر از آن اعتقاد به نظام جمهوری اسلامی و آرمان‌های امام راحل و شهدا با حضوری پرشور پای صندوق‌های رای خواهند آمد.

تفاوت این دوره از انتخابات با دوره‌های گذشته کمی متمایز است به دلیل اینکه در این انتخابات تمام رسانه‌های بیگانه سعی در مایوس و ناامید کردن مردم به نظام و انقلاب دارند اما همانطور که مردم در 22 بهمن امسال همچون گذشته، با گام‌های استوار و باصلابت ظاهر شدند انتخابات پیشرو نیز به لطف الهی حداکثری خواهد بود.

فارس: نقش رسانه و مطبوعات را برای افزایش حضور مردم و انتخاب آگاهانه در صحنه انتخابات چگونه ارزیابی می‌کنید؟

- قطعا یکی از مولفه‌های اساسی، رسانه‌ها هستند صدا و سیما، خبرگزاری‌ها، جراید کشوری و نشریات محلی می‌توانند مسائل انتخابات، موقعیت آن، شاخصه‌های انتخابات و افرادی که از شایستگی لازم برخوردار هستند تبیین کنند که این مسئله می‌تواند برای حضور مردم در پای صندوق‌های رای، جوشش و حرکت به وجود آورد.

فارس: تاکید رهبری مبنی بر بحرانی نشان دادن کشور و تلاش برای عدم حضور مردم پای صندوق‌های رای از سوی دشمن، چگونه می‌تواند از سوی دلسوزان نظام خنثی شود و برای مقابله با آنچه راهبردی باید اتخاذ شود؟

- بهترین مولفه‌ای که مسئولان و به طبع آن مدیران اجرایی باید داشته باشند وحدت و یکپارچگی است و هرچه این وحدت و یکپارچگی از سوی مسئولان بیشتر باشد در واقع یک فضای سالم و رقابتی ایجاد خواهد شد و در این فضا رغبت مردم برای حضور در پای صندوق‌های رای افزایش می‌یابد.

فارس: قول‌های کاندیداها تا چه اندازه می‌تواند در افزایش مشارکت مردم موثر باشد؟

- اعتقادی به این قول ها ندارم چون وظیفه نماینده مجلس تدوین قانون و نظارت بر حسن اجرای آن است این جزو وظیفه اصلی هر نماینده‌ای است متاسفانه در کشور و در منطقه مرسوم شده که نامزدها وعده وعیدهایی می‌دهند که این وعده‌ها اگر قانون قوی و دقیقی نباشد قابل اجرا نیست البته برای طنز عرض کنم؛ کاندیدایی در یکی از روستاها که شاید حدود 50 تا 70 خانوار بیشتر نداشت در سخنرانی خود گفته بود من اگر رای بیارم فلان و فلان می‌کنم و یکی از آن قول‌ها این بود که "من در این روستا یک سالن ورزشی 5 هزار نفره احداث خواهم کرد" طبیعی است که این وعده وعیدها پایه و اساسی ندارد و عملیاتی هم نخواهد شد.

فارس: رعایت اخلاق از سوی کاندیداها چقدر ضرورت دارد و در زمان تبلیغات چه باید و نبایدهایی باید مورد توجه قرار گیرد؟

- اعتقادم این است نماینده اولا باید قانون‌گرا باشد یعنی ببیند وظیفه‌اش در زمان تبلیغات بر اساس قانون چیست و درست مطابق قانون عمل کند نکته دوم اینکه نماینده باید خودش را اثبات کند و سعی در تخریب دیگران نداشته باشد که اینها جزو بداخلاقی انتخاباتی محسوب می‌شود نکته سوم نیز اگر نماینده وعده و قولی می‌دهد باید مبتنی بر اجرایی شدن آن وجود داشته باشد نه اینکه تنها برای رای آوردن بوده و همچنان در حد یک قول باقی بماند و نکته آخر اینکه یک نماینده باید برای چهار سال آینده، برنامه داشته باشد و بداند که چه کارهایی قرار است، انجام دهد و برنامه‌های خود را اعلام کند تا مردم به برنامه‌های نماینده رای بدهند.

فارس: اهمیت این دوره از انتخابات را با توجه به اینکه نخستین انتخابات بعد از فتنه 1388 است چگونه ارزیابی می‌کنید؟

- مقام معظم رهبری فرمودند که فتنه‌های بعدی حتی بعد از فتنه 1388 وجود دارد البته به نعمت وجود رهبری و مردم ولایتمدار آن توطئه‌ها خنثی شد و قطعا دشمنان در این انتخابات نیز برنامه‌هایی خواهند داشت که شاید از زبان مسئولان بیان شده که یکی از چالش‌های پیشرو که دشمن در دستور کار خود قرار دارد این است که می‌خواهد انتخابات را ناسالم جلوه دهد و ما وظیفه داریم که سلامت انتخابات را به مردم گوشزد کنیم و چون انتخابات توسط مردم برگزار می شود قطعا انتخابات سالمی خواهد بود به دلیل اینکه در 33 دوره بعد از انقلاب در هیئت‌های اجرایی و هیئت‌های نظارت حضور داشتم و اعتقاد راسخ دارم هیچگونه تقلبی در انتخابات اتفاق نمی‌افتد.

فارس: به نظر شما تهدیدات جریان انحرافی و فتنه برای نظام چه خواهد بود؟

- اصولا کسانی که مسیرشان با مسیر امام راحل، انقلاب و شهدا انحراف دارد حالا با هر نامی که می‌خواهد چه جریان فتنه و چه جریان انحرافی، هر دو به یک نقطه مشترک می‌رسند و آن این است که عدم حضور مردم در انتخابات را ترویج کنند و این مسئله یکی از مولفه‌های اساسی آنان است.  

فارس: انتخابات آتی را چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟

- همانطور که مردم همانند 22 بهمن پرشورتر از سال‌های قبل ظاهر شدند در انتخابات نیز شاهد مشارکت بالایی از سوی مردم خواهیم بود و اگر قرار باشد درصدی برایش نام ببرم معتقدم که حضور مردم بالای 60 درصد خواهد بود.

============

گفت‌وگو از زهره رجبی

===========

انتهای پیام/آ10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول