اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در قطعنامه نخستین کنگره بین‌المللی گرد و غبار تاکید شد

لزوم توجه ویژه دولت، مجلس و پدافند غیرعامل به پدیده ریز گردها

خبرگزاری فارس: نخستین کنگره بین‌المللی گرد و غبار و مقابله با آثار زیان‌بار آن در قطعنامه‌ای توجه ویژه دولت، مجلس و سازمان پدافند غیرعامل را به راهکارهای کاهش این پدیده خواستار شد.

لزوم توجه ویژه دولت، مجلس و پدافند غیرعامل به پدیده ریز گردها

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، نخستین کنگره بین‌المللی گرد و غبار و مقابله با آثار زیان‌بار آن عصر امروز در پایان نشست سه روزه خود قطعنامه‌ای را در هشت بند به تصویب رساند.

براساس این گزارش، این کنگره که با هدف تحلیل شرایط موجود و تهیه نقشه راه مقابله با اثرات زیان‌بار ریزگرد‌ها بر کشور برگزار شد به بررسی چالش‌ها، تنگنا‌ها و راهکارهای مقابله با اثرات زیان‌بار پدیده گرد و غبار پرداخته است.

نخستین کنگره بین‌المللی پدیده گرد و غبار و مقابله با آثار زیان‌بار آن با همت دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان و تعامل و همکاری صمیمانه بخش‌های اجرایی استان و کشور و مشارکت بیش از 700نفر از اندیشمندان، محققان، اساتید، کار‌شناسان و دانشجویان داخل و خارج کشور با ارائه بیش از 250 مقاله برگزار شد و شرکت کنندگان در پایان قطعنامه‌ای را در هشت بند برای استحضار و عنایت خاص هیئت دولت و مجلس شورای اسلامی پیشنهاد و تدوین کردند.

در ادامه این قطعنامه آمده است: تاکید می‌شود که دبیرخانه دائمی کنگره در دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان برای پیگیری دستاوردهای کنگره و برگزاری همایش‌های ملی و بین‌المللی آینده حمایت و تقویت شود همچنین پیشنهاد می‌شود مصوبات و راهکارهای اجرایی این همایش مورد توجه کارگروه ویژه آمادگی و مقابله با آثار زیان‌بار گرد و غبار که در هیئت دولت به ریاست دکتر رحیمی معاون رئیس جمهوری تشکیل شده، قرار گیرد.

این قطعنامه می‌افزاید: با عنایت به راه اندازی «قطب و مرکز مطالعه و سنجش ریز گرد جنوب و جنوب غرب کشور» در دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان حمایت همه جانبه سازمان‌های دولتی و خصوصی به ویژه وزارت نفت، شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب و شرکت ملی حفاری ایران در تامین مالی برای خرید تجهیزات آزمایشگاهی و اجرای طرح‌های مطالعاتی مورد تاکید قرار گرفت.

با توجه به متمرکز بودن کانون‌های شکل گیری و انتشار گرد و غبار در کشورهای همجوار، فعال شدن کمیته‌ای منطقه‌ای برای اجرایی شدن راهکارهای ارائه شده در راستای مقابله با این پدیده پیشنهاد می‌شود.

در قطعنامه این کنگره همچنین شرکت کنندگان بر صورت پذیرفتن دوره‌های آموزشی کوتاه مدت از طریق رسانه‌های جمعی، دانشگاه‌ها و مدارس جهت حفظ سلامت جامعه تاکید کردند.

در ادامه آمده است: با توجه به اثرات گسترده ریزگرد‌ها بر جامعه انسانی و محیط زیست ضروری است سازمان پدافند غیرعامل به این امر توجه ویژه داشته و در این راستا حمایت مالی و معنوی خود را از قطب و مرکز مطالعه و سنجش ریزگرد جنوب و جنوب غرب کشور به عمل آورد.

درختکاری در کانون‌های بحران و ایجاد کمربند سبز به عنوان راهکارهایی موثر در کاهش شکل گیری و گسترش ذرات گرد و غبار مورد تاکید امضا کنندگان این قطعنامه قرار گرفت همچنین با توجه به مصوبات قانونی سند چشم انداز افق 1404 و برنامه پنجم توسعه کشور، این کنگره پیشنهاد می‌کند در کمیته‌ای متشکل از نمایندگان دولت و مجلس نسبت به اجرایی کردن دستاوردهای کنگره صورت پذیرد.

نخستین گنگره بین‌المللی گرد و غبار و مقابله با آثار آن از 26 تا 28 بهمن ماه توسط دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین ملاثانی برگزار ‌شد.

بررسی و شناسایی عوامل مؤثر در ایجاد پدیده گرد و غبار، بررسی نفوذ دامنه و گستره جغرافیایی پدیده گرد و غبار، مطالعه اثرات و پیامدهای پدیده گرد و غبار در کشاورزی و صنعت، بررسی اثرات و پیامدهای زیست محیطی پدیده گرد و غبار، بررسی اثرات و پیامدهای منفی گرد و غبار و آثار آن بر سلامتی و بهداشت، شناسایی اثرات و پیامدهای اجتماعی و اقتصادی گرد و غبار، آمادگی مقابله با پدیده گرد و غبار و کاهش خسارات و ابعاد حقوقی و بین‌المللی پدیده گرد و غبار محورهای اصلی این همایش است.

انتهای پیام/ر10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول