اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

کارشناس مبارزه با بیماری‎های شبکه بهداشت دیلم:

برای پیشگیری از بروز سرطان ناچار به تغییر سبک زندگی هستیم

خبرگزاری فارس: کارشناس مسئول واحد پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های شبکه بهداشت و درمان شهرستان دیلم گفت: برای پیشگیری از بروز بیماری‎ها به ویژه بیماری‎هایی با درمان سخت نظیر سرطان ناچار هستیم سبک زندگی خود را تغییر دهیم.

برای پیشگیری از بروز سرطان ناچار به تغییر سبک زندگی هستیم

به گزارش خبرگزاری فارس از دیلم، انتقام عزیززاده کشمش تپه صبح امروز در کارگاه آموزشی پیشگیری و عوامل موثر در بروز سرطان‎ها اظهار داشت: سرطان دومین عامل شایع مرگ و میر درکشورهای توسعه یافته و سومین عامل مرگ در کشورهای در حال توسعه است.

وی افزود: پس از بیماری‎های قلبی عروقی و سوانح و حوادث، سرطان سومین عامل مرگ و میر در ایران است.

عزیز زاده کشمش تپه اضافه کرد: بر اساس آمار اعلام شده از سوی وزارت بهداشت سالانه بیش از 30 هزار نفر از ایرانیان در اثر سرطان جان خود را از دست می‎دهند و تخمین زده می‎شود سالانه بیش از 70 هزار مورد جدید سرطان، در کشور اتفاق بیافتد.

وی بیان کرد: با افزایش امید به زندگی و افزایش درصد سالمندی در جمعیت کشور ،انتظار می‎رود موارد بروز سرطان در دو دهه آینده به دو برابر فعلی، افزایش یابد.

کارشناس مسئول واحد پیشگیری و مبارزه با بیماریهای شبکه بهداشت و درمان شهرستان دیلم گفت: در حال حاضر به نظر می‎رسد که علت حدود 75 درصد سرطان‎ها عوامل محیطی از جمله مواد شیمیایی مثل مواد موجود در دود سیگار یا مواد شیمیایی موجود رنگ‎ها یا داروها باشد.

عزیززاده افزود: علاوه بر آن اشعه ماورای بنفش موجود در نور خورشید یا اشعه ایکس از عوامل شناخته شده سرطان هستند که اگر فرد به صورت کنترل نشده در معرض آنها باشد دچار سرطان می‎شود.

کارشناس پیشگیری مرکز بهداشت دیلم اظهار داشت: تغییر در سبک زندگی، کنترل نسبی بیماری‎های واگیر، افزایش عوامل خطر محیطی و مسن شدن جمعیت از عوامل افزایش بیماری سرطان در چند دهه اخیر محسوب می‎شود.

عزیز زاده گفت: در ایران سرطان‎های شایع در مردان به ترتیب پوست، معده و مثانه و در زنان پستان، پوست و کولون و رکتوم است و در استان بوشهر نیز سرطان‎های شایع در مردان به ترتیب پوست،مثانه و کولون و رکتوم و در زنان پستان و پوست و کولون و رکتوم است.

وی، عوامل وراثت، استفاده از تنباکو به هر شکل، نوشیدن مواد الکلی، رژیم غذایی نامناسب پرچرب و کم میوه و کم سبزی، مصرف زیاد گوشت و غذاهای آماده، چاقی و اضافه وزن و قرارگرفتن در معرض تابش مستقیم نور خورشید را از جمله عوامل خطر سرطان‎ها عنوان کرد.

کارشناس مسئول پیشگیری و مبارزه با بیماری‎های شبکه بهداشت دیلم خاطر نشان کرد: با اقداماتی از قبیل عدم مصرف هر نوع دخانیات، فعالیت بدنی منظم، تغذیه صحیح، داشتن وزن مناسب، دوری از موارد سرطان‎زا، معاشرت و تفکر مثبت می‎توان از سرطان‎ها پیشگیری کرد.

وی اضافه کرد: افزایش اطلاعات و دانش مردم در ارتباط با علایم سرطان‎ها نیز برای شناسایی به موقع آنها اهمیت دارد زیرا یک سوم سرطان‎ها در صورت تشخیص به موقع قابل درمان است.

عزیز زاده کشمش تپه، جراحی، پرتو درمانی، رادیوتراپی، شیمی درمانی، ایمیونوتراپی، پیوند مغز قرمز استخوان، ژن درمانی، نور درمان و حرارت درمانی را از روش‎های بسیار رایج درمان انواع سرطان‎ها عنوان کرد.

انتهای پیام/صا10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول