اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون وزیر بهداشت خبر داد

تولید 9 داروی بیوتکنولوژی در کشور / جلوگیری از خروج 5 میلیون دلار ارز با تولید دارو‌ی ضدسرطان

خبرگزاری فارس: معاون غذا و داروی وزارت بهداشت و درمان با بیان اینکه در حال حاضر 140 داروی بیوتکنولوژی در بازار وجود دارد گفت: تولید 9 داروی بیوتکنولوژی در کشور آغاز شده است.

تولید 9 داروی بیوتکنولوژی در کشور / جلوگیری از خروج 5 میلیون دلار ارز با تولید دارو‌ی ضدسرطان

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت احمد شیبانی عصر امروز در مراسم تولید انبوه دوکسوربیسین لیپوزومال در شرکت سبحان انکولوژی به عنوان نخستین نانو دارو در جمهوری اسلامی ایران با تبریک دهه فجر انقلاب اسلامی اظهار داشت: در دهه فجر هر سال دستاوردی از داروها مطرح می‌شود اما دستاوردهای دارویی در سال جاری متفاوت است.

وی با بیان اینکه امسال در دهه فجر شش قلم ماده اولیه دارو در کشور رونمایی شده است، افزود: خط تولید داروهای جدید در کشور افتتاح می‌شود و این امر موجب افتخار است.

شیبانی خط تولید دارو در کشور را مصداق تلاش‌های دولت در حمایت از تولید داخل و کاهش واردات خواند و تصریح کرد: نانو داروی ضد سرطان بسیار حساس بوده و در حال حاضر تولید انبوه آن آغاز شده است.

رئیس سازمان غذا و دارو، تولید نانو داروی ضد سرطان را نشان‌دهنده فائق آمدن بر تحریم‌ها دانست و خاطر نشان کرد: تلاش می‌کنیم تهدیدها را تبدیل به فرصت کنیم.

وی با بیان اینکه تولید نانو داروی ضد سرطان از خروج پنج میلیون دلار ارز جلوگیری می‌کند، ابراز داشت: این امر موجب فراوانی و در دسترس بودن نانو داروی ضد سرطان در بازار می‌شود.

شیبانی نرخ نانو داروی ضد سرطان تولید شده در کشور را یک سوم مشابه خارجی آن اعلام کرد و گفت: پیوند بین دانشگاه و صنعت از مزیت‌های تولید این دارو در کشور است.

معاون غذا و داروی وزارت بهداشت و درمان، وضعیت دارو قبل از انقلاب اسلامی را تجارت‌محور توصیف کرد و بیان داشت: 75 درصد داروهای مصرفی کشور قبل از انقلاب وارد می‌شد و 25 درصد داروی تولید داخل نیز از نوع داروهای بدون نسخه و غیر تخصصی بود.

وی وقوع انقلاب اسلامی را سبب اتفاق بزرگ در دارو دانست و یادآور شد: نظام دارویی کشور به صورت طرح ژنریک پس از انقلاب اسلامی پایه‌ریزی شد.

شیبانی با اشاره به اینکه شرکت‌های چند ملیتی پس از انقلاب در کشور ملی شدند، اذعان داشت: این شرکت‌ها پس از ملی شدن بازسازی و نوسازی شدند و 96 درصد داروی مورد نیاز کشور را تولید می‌کنند.

رئیس سازمان غذا و دارو، داروهای نوترکیب را از جمله داروهای وارداتی عنوان کرد و افزود: قبل از انقلاب هیچگونه تولید مواد اولیه دارو در کشور نداشتیم اما در حال حاضر 40 درصد مواد اولیه دارو در داخل تولید می‌شود.

وی ادامه داد: صددرصد مواد اولیه بعضی از داروها مانند آنتی‌بیوتیک‌ها در داخل کشور تولید می‌شود.

به گفته شیبانی، هفته گذشته چهار قلم ماده اولیه دارو رونمایی شده که ارزش بالایی در صنعت دارو دارد.

معاون غذا و داروی وزارت بهداشت و درمان با بیان اینکه در حال حاضر 140 داروی بیوتکنولوژی در بازار وجود دارد، تصریح کرد: تولید 9 داروی بیوتکنولوژی در کشور آغاز شده است.

انتهای پیام/ش10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول