اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دبیر انجمن خون و سرطان کودکان تأکید کرد

فوت مبتلایان به سرطان خون به علت کمبود مراکز پیوند مغز استخوان

خبرگزاری فارس: دبیر انجمن خون و سرطان کودکان با تأکید بر این که با کمبود تخت، تجهیزات و مراکز پیوند مغز استخوان در کشور مواجهیم، گفت: این عوامل سبب فوت برخی کودکان مبتلا به سرطان خون می‌شود.

فوت مبتلایان به سرطان خون به علت کمبود مراکز پیوند مغز استخوان

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، محمدسعید رحیمی‌نژاد ظهر امروز در ششمین همایش سراسری خون و سرطان کودکان ایران در محل تالار شهدای دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز، اظهار داشت: مبتلایان به آنمی آپلاستیک نیازمند پیوند اورژانسی مغز استخوان هستند اما این بیماران به علت کمبود تخت، تجهیزات و بخش پیوند مغز استخوان فوت می‌کنند.

وی افزود: نیروی انسانی کافی برای راه‌اندازی مراکز پیوند مغز استخوان در سطح کشور داریم و می‌توانیم این کار را به دو گونه انجام دهیم یا اینکه یک مرکز متمرکز در تهران بسازیم که این کار سبب می‌شود بیماران مجبور به مسافرت به تهران شوند.

دبیر انجمن خون و سرطان کودکان افزود: هم‌چنین می‌توان در مراکز هر یک از استانها یک مرکز پیوند مغز استخوان راه‌اندازی کرد که با این کار تعداد این مراکز به 30 مرکز افزایش پیدا می‌کند، حتی با تحقق این امر نیز در این زمینه از کشوری مانند ترکیه عقب هستیم.

وی پیوند مغز استخوان و سلول‌های بنیادین خون‌ساز را از روشهای درمان سرطان خون برشمرد و اظهار داشت: در حال حاضر برای انجام عمل پیوند مغز استخوان بیماری را به خارج از کشور اعزام نمی‌کنیم چرا که نیروی انسانی متخصص در زمینه‌ بیماری‌های خون و سرطان به اندازه کافی در ایران وجود دارد و اطلاعات آنان به روز است.

دبیر انجمن خون و سرطان کودکان افزود: در حال حاضر پیوند مغز استخوان در بیمارستان شریعتی انجام می‌شود البته یک مرکز نیز در شمال کشور راه‌اندازی شده است و پیش از این مرکزی نیز در شیراز فعال بود، با توجه به این شرایط تعداد تخت‌های بستری پیوند مغز استخوان در ایران بسیار اندک است و از این نظر از کشورهای ترکیه و عربستان عقب‌تر هستیم.

دبیر انجمن خون و سرطان ایران با بیان اینکه دچار کمبود پرستار برای ارائه خدمات به بیماران خونی در کشور هستیم، تأکید کرد: لازم است پرستار متخصص کافی برای ارائه خدمات به بیماران خونی از جمله مبتلایان به سرطان خون تربیت شود.

وی با اشاره به کمبود بخش مخصوص خون و سرطان کودکان در ایران اظهار کرد: در بسیاری از مراکز استان‌ها بیماران مبتلا به عوارض خونی در بخش اطفال بستری می‌شوند بنابراین از نظر فضا و تخت نیز دچار کمبود هستیم.

رحیمی‌نژاد با بیان اینکه سرطان خون شایع‌ترین سرطان در میان کودکان جهان است، اظهار کرد: طبق آمار انجمن خون و سرطان ایران، لوسمی لنفوپلاستیک حاد شایع‌ترین سرطان در میان کودکان ایرانی است البته حدود 90 درصد از کودکان مبتلا پس از ابتلا به این بیماری بهبود پیدا می‌کنند به گونه‌ای که پس از گذشت پنج سال از قطع درمان، سرطان خون در آنها عود نمی‌کند.

وی با اشاره به وضعیت آمارگیری در زمینه سرطان خون گفت: در ایران مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی تهران، معاونت درمان وزارت بهداشت از جمله مراکزی هستند که آمارهایی در این زمینه جمع‌آوری می‌کنند، اما دستیابی به آمارهای دقیق زمانی محقق می‌شود که یک کار ستادی منسجم زیر نظر یک مسئول انجام شود، این در حالی است که تاکنون چنین کاری در زمینه آمارگیری بیماری‌های خونی انجام نشده است.

وی درباره ششمین همایش خون و سرطان نیز گفت: این همایش از 19 تا 21 بهمن‌ماه جاری در اهواز برگزار می‌شود و محور آن تمام بیماریهای خونی اطفال است و در زمینه مباحثی مانند کم‌کاری مغز استخوان، انواع سرطان خون، سرطان غدد لنفاوی، اختلالات انعقادی، اختلالات پلاکتی، تزریق خون و فراورده‌های خونی، انواع کم‌خونیها، پیوند مغز استخوان در کودکان و ضرورت افزایش کیفیت زندگی بیماران، تست‌های ژنتیک و هموویژیلانس (نظارت بر حسن انجام خون‌گیری و خون‌دهی) مقالاتی ارائه می‌شود.

رحیمی‌نژاد در پایان افزود: 153 مقاله به دبیرخانه این کنگره ارسال شد که حدود 80 مقاله به صورت سخنرانی و 50 مقاله به صورت پوستر ارائه می‌شود.

انتهای پیام/صا10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول