اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس انجمن خون و سرطان کودکان:

آمار دقیقی از تعداد کودکان سرطانی وجود ندارد

خبرگزاری فارس: رئیس انجمن خون و سرطان کودکان ایران گفت: با توجه به اینکه هنوز مرکز تحقیقاتی برای ثبت سرطان اطفال که دارای مجوز باشد شکل نگرفته است، آمار دقیق کودکان سرطانی مشخص نیست.

آمار دقیقی از تعداد کودکان سرطانی وجود ندارد

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، حسن ابوالقاسمی پیش از ظهر امروز در ششمین همایش سراسری خون و سرطان کودکان ایران در محل تالار شهدای دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز، اظهار داشت: انجمن سرطان خون کودکان از سال 1379 تشکیل شده و فعالیت‌های زیادی در زمینه سرطان خون کودکان انجام داده است، از سال 1370 به سرطان کودکان در کشور توجه‌ جدی شد و رشته سرطان خون در کودکان در سه دانشگاه کشور به صورت یک رشته فوق‌تخصصی تصویب شد و به تربیت گروه متخصص پرداخت.

وی افزود: در گذشته تعداد متخصصان رشته سرطان خون کودکان پنج نفر بیشتر نبود که در اهواز و تهران مشغول به کار بودند، اما هم‌اکنون 70 نفر فوق‌تخصص خون و سرطان کودکان دارای مدرک هستند و تربیت نیروهای فوق‌تخصصی در این زمینه را انجام می‌دهند.

رئیس انجمن خون و سرطان کودکان ایران افزود: شایع‌ترین سرطان کودکان، سرطان خون و سپس سرطان‌ بافت‌های نرم است، در این همایش از جراحان کودکان، متخصصان پاتولوژی و رادیوتراپی دعوت شده است.

ابوالقاسمی افزود: در داخل کشور ثبت سرطان در بالغان آمار صحیح‌تری نسبت به سرطان در کودکان وجود دارد و هنوز نتوانسته‌ایم آمار کودکان مبتلا به سرطان را جمع‌آوری کنیم، ولی پیش‌بینی می‌شود که هزار و 500 تا 2 هزار نفر کودک زیر 15 سال مبتلا به سرطان باشند که 20 درصد از این افراد مبتلا به سرطان خون هستند.

رئیس انجمن خون و سرطان کودکان افزود: سرطان خون در دنیا رو به افزایش است و از هر 100 هزار کودک زیر 15 سال چهار نفر مبتلا به سرطان خون هستند.

وی گفت: بعد از سال 1370 نیروهای متخصص در دانشگاه‌ها تربیت شدند و تقریباً در تمام کشور بچه‌هایی که مبتلا به سرطان می‌شوند، درمان می‌شوند و 80 درصد از مبتلایان قطعاً درمان می‌شوند.

ابوالقاسمی اضافه کرد: به دلیل اینکه دسترسی به درمان، پزشک و دارو راحت‌تر شده است، از داروهای مناسبی برای درمان بیماری استفاده می‌شود و والدین کودکان نیز بسیار پیگیر درمان سرطان کودک خود هستند.

وی گفت: اگر 2 هزار کودک مبتلا به سرطان در کشور باشد برای هر 30 نفر یک فوق‌تخصص وجود دارد.

ابوالقاسمی اضافه کرد: یکی از مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد این است که دپارتمان‌های شکل گرفته باید تقویت شود و بسیاری از دپارتمان‌ها مجوز گرفته‌اند ولی به خوبی فعالیت نمی‌کنند، هنوز مرکز تحقیقات ثبت سرطان اطفال که دارای مجوز باشد در کشور شکل نگرفته است و مرکزی که مرکز پیوند استخوان مخصوص اطفال باشد نیز هنوز راه‌ نیفتاده است یعنی مرکز اختصاصی پیوند مغز استخوان اطفال وجود ندارد به دلیل اینکه ساخت یک مرکز هزینه‌های زیادی را در بردارد.

وی خاطرنشان کرد: دو تا سه مرکز اعلام آمادگی کردند برای اینکه کارهای پیوند مغز استخوان اطفال را انجام دهند و با وجود اینکه افراد متخصص در مورد سلول‌های بنیادی خون‌ساز داریم، فضای اختصاصی کشور کم است.

گفتنی است این همایش از 19 تا 21 بهمن با شعار چالش‌ها در هماتولوژی کودکان در تالار شهدای دانشگاه علوم پزشکی اهواز برگزار می‌شود.

انتهای پیام/صا10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول