اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین:

کتابخانه دیجیتال، بهترین راه حل کمبود مخزن کتابخانه‌هاست

خبرگزاری فارس: مدیرکل کتابخانه‌های عمومی قزوین کمبود فضای مخزنی را مهم‌ترین مشکل کتابخانه‌های استان و دیجیتالی کردن کتابخانه‌ها را بهترین راه حل این مشکل ذکر کرد.

کتابخانه دیجیتال، بهترین راه حل کمبود مخزن کتابخانه‌هاست

محمود لالوها امروز در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار فارس در قزوین اظهار کرد: در صورت تحقق این امر به عنوان نیاز واقعی کتابخوانان حرفه‌ای، علاوه بر دسترسی اعضا و نیز کلیه فارسی‌زبانان به منابع موجود در هر یک از کتابخانه‌های استان از طریق اینترنت، این مکان‌ها به مراکز اطلاع رسانی روزآمد تبدیل می‌شوند.

لالوها افزود: رفع مشکلات مرتبط با حقوق معنوی کتاب‌ها نظیر حق تألیف یا نشر از دیگر مزایای دیجیتالی کردن کتابخانه‌ها است که ضرورت این امر را بیش از پیش آشکار می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه بنا بر تحقیقات انجام شده بهترین مکان برای استفاده از اینترنت کتابخانه‌های عمومی است انجام کارهای تحقیقاتی را بدون اینترنت غیر ممکن دانست و گفت: افزایش کارآمدی کتابخانه‌های عمومی در زمینه انجام کارهای علمی و تحقیقاتی مزیت دیگر راه‌اندازی کتابخانه‌های دیجیتال است.

 

* راه‌اندازی سایت اینترانت کتابخانه‌های عمومی استان

وی ادامه داد: اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی قزوین راه‌اندازی کتابخانه‌های دیجیتال را از مهمترین اولویت‌های خود دانسته و در راستای رسیدن به این هدف اقدام به راه‌اندازی سایت اینترانت کتابخانه‌ها کرده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین این اقدام را مقدمه‌ای برای دیجیتالی کردن کتابخانه‌ها عنوان و تصریح کرد: با راه‌اندازی این سایت ضمن قرار گرفتن اطلاعات مربوط به کتاب‌های موجود در کتابخانه‌های زیر نظر این اداره روی این سایت، موجبات پذیرش عضویت از طریق اینترنت و جستجوی منابع به صورت یکپارچه نیز فراهم شده است.

لالوها خاطرنشان کرد: علاوه بر راه‌اندازی این سایت اقدامات دیگری نیز در راستای استفاده از فناوری روز در کتابخانه‌های استان انجام شده است که راه‌اندازی سامانه بلوتوث برای انتقال اطلاعات به مراجعه کنندگان و همچنین استفاده از لوح فشرده تمام نشریات کشور در کتابخانه‌های عمومی استان از جمله این اقدامات به شمار می‌آیند.

 

*توجه به توسعه فضای فیزیکی کتابخانه‌ها در کنار تلاش برای دیجیتالی کردن آن‌ها

وی با تأکید بر اینکه دیجیتالی کردن کتابخانه‌ها منوط به پیشرفت علمی و فرهنگی در تمام ابعاد جامعه است عنوان کرد: به همین دلیل این نهاد همچنانکه به سمت دیجیتالی کردن کتابخانه‌ها گام بر می‌دارد، تا زمانی که بستر لازم برای تحقق این امر مهم فراهم شود توسعه فضای فیزیکی کتابخانه‌ها را نیز به منظور گردآوری منابع مکتوب مورد توجه جدی خود قرار می‌دهد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی در خصوص اقدامات این نهاد در زمینه یاد شده بیان کرد: با اولویت دادن به ساخت کتابخانه مرکزی استان قزوین با حداقل 10 هزار متر مربع زیربنا، چهار مرکز شهرستان هم در آینده صاحب کتابخانه‌های مرکزی با زیربنایی به میزان حداقل چهار هزار متر مربع می‌شوند.

لالوها تاکید کرد: تلاش می‌شود این کتابخانه‌ها به گونه‌ای ساخته شوند که شرایط مطلوبی برای کتابخوانان حرفه‌ای فراهم شود.

 

*بیشترین مراجعه کنندگان به کتابخانه‌ها کودکان و نوجوانان هستند

وی با یادآوری سیاست‌های این نهاد در سال جاری از جمله توجه ویژه به بخش کودک، بیشترین مراجعه کنندگان به کتابخانه‌ها را کودکان و نوجوانان ذکر کرد و افزود: هم‌اکنون در تمامی کتابخانه‌های زیر نظر این نهاد عضویت کودکان به طور رایگان صورت می‌گیرد و در تعدادی از آن‌ها هم بخش کودک با تجهیزات ویژه راه‌اندازی شده است که در سال‌های آتی نیز با توجه به اهمیت این امر به طور جدی به آن پرداخته می‌شود.

 

*ورود 10 هزار جلد کتاب به کتابخانه‌های استان در 9 ماه سال جاری

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین از اجرای طرح کتاب من در کتابخانه‌های استان به عنوان یکی دیگر از برنامه های اجرایی این نهاد در سال جاری یاد و اذعان کرد: بر اساس این طرح که در کل کشور در حال اجرا است کتاب‌های کتابخانه‌های عمومی صرفا با در نظر گرفتن سلیقه اعضا و مراجعان تهیه می‌شود.

لالوها با اشاره به ورود سالانه 50 هزار جلد کتاب به بازار کتاب کشور ادامه داد: با توجه به اینکه تهیه همه این کتاب‌ها برای این نهاد مقدور نیست اجرای این طرح بهترین شیوه برای پی بردن به نیاز کتابخوانان و تأمین آن است که اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی قزوین نیز از طریق اجرای همین طرح در 9 ماه سال جاری 10 هزار جلد کتاب به همین شیوه خریداری کرده و در اختیار کتابخوانان استان قرار داده است.

انتهای پیام/ش10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول