اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دانشگاه کردستان:

127 رشته در دانشگاه کردستان تدریس می‌شود

خبرگزاری فارس: رئیس دانشگاه کردستان گفت: در حال حاضر 127 رشته مقطع در دانشگاه کردستان تدریس می‌شود که افزایش رشته‌های متناسب با نیازهای استان در برنامه دانشگاه قرار گرفته است.

127 رشته در دانشگاه کردستان تدریس می‌شود

جهانشیر امینی در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار فارس در سنندج اظهار کرد در حال حاضر دانشگاه کردستان از 260 هیئت علمی مجرب با 85 درصد دکترا و امکانات و تجهیزات آزمایشگاهی مناسب برخوردار است و افزایش رشته‌های متناسب با نیاز استان از اولویت‌های این دانشگاه است.

به گفته رئیس دانشگاه کردستان، در حال حاضر حدو 11 هزار دانشجو در 127 رشته مقطع - گرایش در 5 دانشکده علوم پایه، ادبیات و علوم انسانی، کشاورزی، مهندسی و منابع طبیعی مشغول به تحصیل هستند.

امینی خاطرنشان کرد: دانشکده هنر و معماری دانشگاه کردستان هم در سال جاری تفکیک و در سال تحصیلی 92 – 91 در دو رشته معماری و شهرسازی دانشجو پذیرش خواهد کرد.

وی اضافه کرد: 9 درصد دانشجویان این دانشگاه در سال تحصیلی گذشته در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا بودند که این رقم در سال جاری به 12.7 درصد افزایش یافته است.

امینی یادآوری کرد: دانشکده ادبیات و زبان‌های خارجی این دانشگاه در حال تاسیس بوده و ساختمان سه دانشکده اقماری کشاورزی و منابع طبیعی در سقز، علوم پایه در بیجار و دانشکده علم و صنعت در قروه با پیشرفت فیزیکی قابل توجهی در دست احداث است.

وی تصریح کرد: همچنین در سال 92 – 91، 10 رشته جدید در مقطع دکتری و 14 رشته در مقطع کارشناسی ارشد به رشته‌های موجود این دانشگاه اضافه می‌شود.

رئیس دانشگاه کردستان افزود: رشته مکانیک گرایش طراحی کاربردی، حسابداری، تربیت‌بدنی، علوم باغبانی، برق کنترل، مهندسی جنگل، علوم دامی در مقاطع کارشناسی ارشد و رشته‌های تغذیه دام و طیور و جبر در مقطع دکترا اضافه شده‌ و ایجاد رشته‌های اصلاح نباتات و فیزیولوژی دام نیز در حال نهایی شدن است.

به گفته رئیس دانشگاه کردستان، پرونده ایجاد 7 رشته دیگر در این دانشگاه در وزارتخانه در حال بررسی است.

کسب افتخارات چشمگیر دانشگاه کردستان

امینی در ادامه به افتخارات دانشگاه کردستان در سال‌های اخیر اشاره کرد و از کسب 17 رتبه یک رقمی و 100 رتبه زیر 100 در آزمون ورودی کارشناسی ارشد، موفقیت 18 نفر از دانشجویان در المپیاد دانشجویی کشوری با کسب رتبه اول رشته عمران، رتبه 3 آمار، رتبه 8 حقوق و رتبه 10 ریاضی و کسب مقام نخست غرفه دانشگاه کردستان در نمایشگاه جامع دستاوردهای 30 ساله وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به عنوان نمونه‌ای از افتخارات این دانشگاه نام برد.

وی همچنین، انتخاب پرفسور عبدالله سلیمی عضو هیئت علمی دانشگاه کردستان به عنوان دانشمند از طرف موسسه آی‌اس‌آی در سال جاری، نفر اول کشور در زمینه علوم پایه پزشکی ایران توسط فرهنگستان علوم پزشکی در سال 86 و انتخاب آن به عنوان دانشمکند سوم کشور در زمینه نانو تکنولوپی در سال 87 و انتخاب محمدرضا ستاره عضو هیئت علمی این دانشگاه به عنوان نویسنده پراستنادترین مقاله فیزیک کشور در سال 86 و یکی از دانشمندان کشورهای اسلامی در سال 87 را از افتخارات دانشگاه کردستان در چند سال اخیر برشمرد.

به گفته امینی، خارج شدن دانشگاه کردستان از زمره دانشگاه‌های در حال توسعه و قرار گرفتن در ردیف دانشگاه‌های توسعه یافته کشور، کسب رتبه اول در زمینه پژوهش در بین دانشگاه‌های توسعه یافته کشور در سال 85 و قرار گرفتن در ردیف 8 دانشگاه برتر از لحاظ انجام پروژه‌های تحقیقاتی خارج از دانشگاه (بخش صنعت) به کل پروژه‌های تحقیقاتی در سال 86 از دیگر افتخارات این دانشگاه به شمار می‌آید.

ضریب ارجاع به مقالات 2.5 برابر میانگین کشوری

وی خاطرنشان کرد: دانشگاه کردستان همچنین در راستای تجاری‌سازی و تبدیل علم به پدیده از محل اعتبارات داخلی بیشتر از 30 طرح پژوهشی را با حداقل چاپ یک مقاله و 25 طرح تحقیقاتی خارج از دانشگاه با اعتبارات منابع دیگر در سال جاری ارائه داده است.

امینی عنوان کرد: بر اساس آمارهای وزارتخانه ضریب ارجاع به مقالات در دانشگاه کردستان 2.5 برابر میانگین کشوری است.

امینی رسیدن گروه‌های آموزشی دانشگاه به تخصص بیشتر را یکی از اهداف اصلی دانشگاه عنوان کرد و گفت: در این راستا تلاش می‌شود 50 تا 60 نفر و بورسیه حداقل 30 تا 50 نفر با فراخوان بورس در دانشگاه کردستان استخدام شوند.

امینی نسبت هیئت علمی به دانشجویان در دانشگاه کردستان را یک به 38 اعلام کرد و گفت: تلاش ما این است که این نسبت را تا پایان برنامه پنجم توسعه به یک به 24 و در درازمدت با یک برنامه‌ریزی منسجم به نسبت استاندارد کشوری برسانیم.

اسکان 100 درصد دانشجویان دختر

رئیس دانشگاه کردستان به آئین‌نامه وزارتخانه مبنی بر اسکان 40 درصد دانشجویان واجد شرایط در خوابگاه‌های دانشجویی اشاره کرد و گفت: در این دانشگاه 100 درصد دانشجویان متقاضی خوابگاه یعنی فراتر از میزان تعهد اسکان یافته‌اند.

وی افزود: 100 درصد دختران در خوابگاه‌های دانشجویی وابسته به دانشگاه کردستان اسکان داده شده‌اند.

امینی تصریح کرد: تلاش ما راه‌اندازی کمیته خیرین خوابگاه‌سازی و نهادینه کردن فرهنگ خوابگاه‌سازی مانند مدرسه‌سازی در سطح جامعه است.

وی در پایان از مشکلات اداره کردن خوابگاه و نبود ساختمان مناسب برای اجاره خوابگاه در سطح شهر سنندج ابراز تاسف کرد و گفت: امید ما برای ساماندهی امور خوابگاه‌ها مشارکت بخش خصوصی و استفاده از تسهیلات 4 درصد است چون بر اساس برنامه پنجم توسعه تا پایان سال 93 مجموع خوابگاه‌ها باید به بخش خصوصی واگذار شود.

...............................

گفت‌وگو از توفیق مفاخری

...............................

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول