اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل آب منطقه‌ای کرمان:

وارد سیزدهمین سال خشکسالی متوالی شده‌ایم / 20 میلیارد متر مکعب آب از دسترس خارج می‌شود

خبرگزاری فارس: مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمان گفت: از مهر ماه سال جاری تاکنون 22 میلی‌متر بارندگی در سطح استان کرمان صورت گرفته است در صورتی که طبق برآوردها باید حدود 75 میلی‌متر بارندگی اتفاق می‌افتاد و با این وجود وارد سیزدهمین سال خشکسالی متوالی شده‌ایم.

وارد سیزدهمین سال خشکسالی متوالی شده‌ایم / 20 میلیارد متر مکعب آب از دسترس خارج می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان سید محسن ثمره‌هاشمی پیش از ظهر امروز در مراسم افتتاحیه یازدهمین سمینار سراسری آبیاری و کاهش تبخیر در کرمان اظهار داشت: استان کرمان با متوسط 40 میلی‌متر بارندگی در سال جز کشورهای خشک کشور محسوب می‌شود.

ثمره‌هاشمی افزود: متوسط آب استحصال شده استان کرمان 25 میلیارد متر مکعب است و از این مقدار حدود 20 میلیارد متر مکعب آن از دسترس خارج می‌شود.

وی تصریح کرد: از 26 حلقه چاه مجاز ، 11 حلقه چاه غیر مجاز و قنات‌های مختلف حدود 7 میلیارد متر مکعب آب برداشت می‌شود که نشان‌دهنده بیلان منفی آب استان کرمان است.

ثمره هاشمی گفت: سفره‌های آب زیرزمینی دچار نشست شده‌اند و اکنون در حال برداشت آب از رگه‌های آب زیرزمینی هستیم و امیدواریم با همکاری و همفکری پژوهشگران علمی کشور بتوانیم، این بحران را پشت سر بگذاریم.

وی ابراز داشت: از مهر ماه سال جاری تاکنون 22 میلی‌متر بارندگی در سطح استان کرمان صورت گرفته است، در صورتی که طبق برآوردها باید حدود 75 میلی‌متر بارندگی اتفاق می‌افتاد و با این وجود وارد سیزدهمین سال خشکسالی متوالی شده‌ایم.

ثمره‌هاشمی اذعان داشت: با توجه به حجم مخزنی سد جیرفت و بارندگی‌های اخیر می‌توان اعلام کرد که ذخیره آب سد جیرفت نیز وضعیت مطلوب و مناسبی ندارد.

وی افزود: بسیاری از مسائل و چالش‌های آبی به مسائل روزمره جامعه‌های مناطق خشک و نیمه‌خشک دنیا بدل شده است و بسیاری از مناطق کشور وضع وخیمی را سپری می‌کنند.

ثمره‌هاشمی خاطرنشان کرد: با افزایش توسعه اقتصادی شاهد افزایش جمعیت هستیم، اما منابع آب همچنان ثابت مانده‌اند و وابستگی مناطق خشک و نیمه‌خشک به آب زیرزمینی فشار زیادی را به سفره‌های زیرزمینی وارد کرده است.

وی اذعان داشت: پی‌ریزی مسائل و مشکلات آبی کشور بدون تغییرات در برنامه‌های مدیریت و بهره‌وری منابع آبی امکانپذیر نیست.

ثمره هاشمی خاطرنشان کرد: طرح‌های انتقال آب بین حوزه‌ای زیادی برای استان کرمان در نظر گرفته شده است، اما به دلیل تعارضات اجتماعی مناطق مبدأ و هزینه‌های اقتصادی بالا این طرح‌ها اجرایی نشده‌اند.

انتهای پیام/غ20

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول