اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نسبت به سال قبل

افزایش میزان بارندگی در آذربایجان غربی

خبرگزاری فارس: دبیر شورای منطقه‌ای حوزه آبخیز دریاچه ارومیه گفت: میزان بارندگی در آذربایجان غربی 45 تا 50 درصد افزایش یافته است.

افزایش میزان بارندگی در آذربایجان غربی

حجت جباری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ارومیه اظهار داشت: میزان بارندگی امسال با مقایسه سال گذشته حدود 45 تا 50 سانتی‌متر افزایش دارد ولی این بارندگی در حد نرمال درازمدت است یعنی اینکه بارندگی زیاد رخ نداده است بلکه سال قبل بارش کم بود امسال در مقایسه با سال قبل بارندگی در حد نرمال است.

وی تصریح کرد: سطح تراز دریاچه ارومیه امسال با مقایسه سال قبل 24 سانتی‌متر پایین آمده است ولی برای بررسی میزان دقیق افزایش یا کاهش سطح آب تا فرا رسیدن فصل بهار منتظر هستیم.

 

این مسئول گفت: بیشترین میزان افزایش سطح آب در این ایام رخ می‌دهد زیرا اغلب بارندگی‌های آذربایجان غربی به شکل برف در ارتفاعات کوهستانی است در فصل بهار برف‌ها ذوب شده سپس سیلاب‌هایی تشکیل شده و این سیلاب‌ها به دریاچه ارومیه راه پیدا می‌کند از این رو میزان آب دریاچه ارومیه در فصل بهار بیشترین افزایش دارد .

 

جباری خاطرنشان کرد: با بررسی کارشناسان این نتیجه به دست آمد که سطح دریاچه ارومیه نسبت به پاییز 90 حدود 8 سانتی‌متر افزایش یافته است امیدوار هستیم با افزایش بارندگی‌ها و ذوب شدن برف‌ها سطح دریاچه ارومیه ارتقا پیدا کند.

جباری ادامه داد: سطح تراز دریاچه ارومیه نسبت به سطح تراز متوسط درازمدت حدود چهار و نیم متر پایین آمده است که برای جبران این میزان آب از دست رفته پروژه‌های عمرانی مختلف مانند انتقال آب از رودخانه ارس، آبیاری قطره‌ای، بارور کردن ابرها و ... در دست مطالعه است.

 

دبیر شورای منطقه‌ای حوزه آبخیز دریاچه ارومیه لازمه نجات این زیستگاه طبیعی را کار جمعی دانست و بیان کرد: برای اینکه دریاچه ارومیه به دوران ایده‌آل خود برسد باید اقشار مختلف جامعه در این ارتباط همت کنند چرا که پروژه‌های عمرانی باید از طریق مشارکت جمعی اجرا شوند زیرا پروژه‌هایی زمان‌بر هستند.

انتهای پیام/غ20

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول