اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی خبر داد

کاهش 24 سانتی‌متری آب دریاچه ارومیه

خبرگزاری فارس: مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی از کاهش 24 سانتی‌متری آآب دریاچه ارومیه به نسبت سال گذشته خبر داد.

کاهش 24 سانتی‌متری آب دریاچه ارومیه

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، نقی کریمی صبح امروز در جمع مدیران دستگاه‌های اجرایی استان گفت: میزان بارندگی امسال در استان تا کنون 117 میلی‌متر است که سال پیش این رقم فقط 57 میلی‌متر بود.

این مسئول اضافه کرد: میانگین بارش‌های 34 سال گذشته استان 132 میلی‌متر بوده است. همچنین امسال با وجود بارندگی‌های مطلوب دریاچه ارومیه به نسبت سال گذشته 24 سانتی‌متر با کاهش آب مواجه شده است.

وی با اشاره به شیوه اجرای قانون ساماندهی چاه‌های غیرمجاز اضافه کرد: 12 هزار چاه آب غیرمجاز که در حوضه ارس و زاب قرار دارند قابلیت دریافت پروانه بهره‌برداری را خواهند یافت و فقط در دشت‌های آزاد حوضه آبریز دریاچه ارومیه امکان خواهد داشت تا چاه‌های بدون مجوز پروانه بهره‌برداری دریافت کنند.

کریمی با اشاره به اینکه بخش مهمی از آب دریاچه ارومیه از زرینه‌رود تامین می‌شود از عدم حسن نیت کافی مسئولان آذربایجان شرقی در توجه به بحران دریاچه ارومیه انتقاد کرد و برخی اعمال نظرات مسئولان این استان در شیوه نگرش و اجرای طرح‌های مربوط به دریاچه ارومیه را غیرمسئولانه خواند که در نهایت نتایج مطلوبی نخواهد داشت.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: هم اینک سه سد ارس 2، چپرآباد و سیلوه از پیشرفت بالای فیزیکی برخوردار هستند.

وی با تشریح چگونگی بهره‌مندی دریاچه ارومیه از سهم حق آبه جمهوری اسلامی ایران از ارس بیان داشت: با اجرای سریع و به موقع طرح ارائه شده آذربایجان غربی که مورد موافقت وزارت نیرو نیز قرار گرفته بخشی از بحران زیست محیطی خشکیدگی دریاچه ارومیه حل می‌شود.

وی روند احداث شبکه‌های زهکشی و مدیریت آب در پشت سدها را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: با تسریع در فرایند احداث شبکه‌های پشت سدها می‌توان از حجم انبوه آب‌های ذخیره شده استفاده مطلوبی را در توسعه کشاورزی استان به عمل آورد.

مدیرکل سازمان محیط زیست آذربایجان غربی نیز در این جلسه بر اهمیت توجه به کیفیت آب‌های جمع شده در پشت سدها تاکید کرد و گفت: شایسته است پیش از آغاز احداث سدهای جدید مطالعات کافی بر روی کیفیت نگهداشت و مدیریت آب سد به عمل آید چرا که عدم  توجه بدان موجبات زیان‌های زیست محیطی برای منطقه را فراهم می‌کند.

حسن عباس‌نژاد متذکر شد: در احداث سدها و یا اجرای شبکه‌های مدیریت آب فقط بخش کشاورزی مورد توجه قرار می‌گیرد که باید در کنار آن محیط زیست و صنعت استان نیز مورد اهتمام باشند.

در این جلسه محمدرضا اصغری مدیرکل جهاد کشاورزی استان نیز توجه دولت به توسعه آبیاری تحت فشار در استان را مغتنم دانست که باید از آن حداکثر بهره‌برداری را به عمل آورد.

انتهای پیام/ن۲۰

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول