اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

یادداشت/

سایه سنگین صبا بر سر ورزش قم

خبرگزاری فارس: مسئولان استان قم به خصوص دست اندرکاران ورزش باید به این نکته توجه داشته باشند که در شهرهای کوچک و روستاهای استان از وجود ابتدایی‌ترین امکانات ورزشی خبری نیست، پس چگونه انتظار می‌رود که در آینده شاکله اصلی تیم صبا را جوانان بومی استان قم تشکیل دهند.

سایه سنگین صبا بر سر ورزش قم

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، بالندگی فوتبال، صرفا در اثر پی‌ریزی ساختاری است که مبتنی بر برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری مفید و جهت دار باشد، صرف انتقال مکانیکی یک تیم به شهرستانی، اگر چه در نگاه اول به نفع شهرستانی‌ها خواهد بود، اما بدون برنامه‌ریزی سنجیده، تنها قادر خواهد بود در حد یک موج کوتاه و زودگذر جلوه کند.

انتقال تیم‌های تهرانی به شهرستان‌ها، به مانند این است که درخت میوه‌ای بارداده را از تنه قطع کرده و در محل دیگر کاشته تا احتمالا بار دهد، حال فرض کنیم محل دیگر، کویر هم باشد، آیا غیر از این است که درخت بریده شده نیز خشک و نابود خواهد شد باید میوه درخت و بذر آن را انتقال داد، هیچ درخت پرباری در کویر میوه نخواهد داد، کویر را احیا کنیم.

مثل دیگر اینکه دانش آموزان ضعیف را در دبیرستان نخبگان، به زور تحمیل کنیم، چه خواهد شد؟ آیا غیر این است که دبیرستان نیرومند را به ضعف می‌کشانیم و هم آن دانش آموزان کارایی خود را دیگر نخواهند داشت، آیا جایگزین چنین روشی این نیست که دبیرستانی با امکانات مناسب برای آن دانش آموزان برپا داشت تا ضمن طی کردن روندی به پیشرفت نایل آیند؟

با ایجاد ساختار و سازه‌های برنامه‌ریزی شده و مهیا ساختن سخت افزار و نرم افزار مناسب ورزش فوتبال، باید کوشید همان امکانات را در شهرستان‌ها ایجاد کرد و در کنار این نیز، با سرمایه گذاری مالی قوی، از بازیکنان نیرومند دیگر شهرستان‌ها و تهران سود جست.

آما آنچه در این نوشتار مدنظر است به دور از نتایجی است که صبا طی این چند سالی که در قم حضور دارد، گرفته است، اینکه این تیم در این چند سال سیر صعودی داشته یا نزولی را باید کارشناسان فوتبال تعیین کنند.

مسئله این است که تیم فوتبال صبای قم به میزانی که هزینه برای استان دارد، نتوانسته است نفعی برای ورزش استان به همراه داشته باشد.

بنا به گفته مسئولان صبا این تیم در سال جاری برای جذب بازیکن با وجود اختصاص رقم پایین نسبت به تیم‌های متمول، بازهم رقمی میلیاردی صرف کرده است، البته این به جز هزینه‌های جاری باشگاه در یک فصل است که این نیز خود رقمی بالا را شامل می‌شود.

حال سئوال اینجاست که این هزینه‌های سنگین برای این تیم چه نفعی را به فوتبال استان می‌رساند. شاید مسئولان باشگاه بگویند که قصد داریم در آینده از جوانان بومی در این تیم استفاده کنیم، اما این گفته نیز جای سئوال دارد؟ آیا برای پرورش بازیکنانی در حد لیگ برتر فوتبال، زیرساخت‌های لازم در قم وجود دارد که ما انتظار داشته باشیم در چند سال آینده ساختار اصلی تیم فوتبال صبا را بازیکنان بومی تشکیل دهند.

بهتر نیست در کنار هزینه‌های میلیاردی برای داشتن یک تیم لیگ برتری در استان قم، هزینه لازم را برای ایجاد زیرساخت‌های ورزشی در استان صرف کنیم.

مسئولان استان به خصوص دست اندرکاران ورزش باید به این نکته توجه داشته باشند که در شهرهای کوچک و روستاهای استان از وجود ابتدایی‌ترین امکانات ورزشی خبری نیست، پس چگونه انتظار می‌رود که در آینده شاکله اصلی تیم صبا را جوانان بومی استان قم تشکیل دهند.

بستن قراردادهای چند صد میلیون تومانی با فلان بازیکن که یک ساعت قبل از بازی به قم می‌آید و یک ساعت بعد از بازی هم از قم می‌رود، چه پیشرفتی را می‌تواند برای فوتبال قم به همراه داشته باشد. جوانان فوتبال دوست استان قم چه بهره‌برداری را می‌توانند از حضور این بازیکن در تیم فوتبالی که تنها اسم قم را به یدک می‌کشد، ببرند.

عدم استقبال تماشاگران از بازی‌های خانگی صبا نیز خود دلیلی بر این مدعا است، به نظر می‌رسد که تیم صبای قم بنا به دلایلی که ذکر شد، نتوانسته است آنچنان که باید و شاید با جوانان فوتبال دوست قم ارتباط برقرار کند.

این موضوع از ابعاد دیگری هم قابل بررسی است که باید مسئولان استان در تصمیم‌سازی‌ها آن را نیز مدنظر قرار دهند، صرف هزینه‌های سنگین برای داشتن یک تیم لیگ برتری در استان قم و غفلت از ایجاد زیرساخت‌های ورزشی در استان به خصوص در روستاها و شهرهای کوچک، تبعاتی را به همراه دارد که تمام کارشناسان اجتماعی بر آن صحه گذاشته‌اند، عدم وجود امکانات تفریحی و ورزشی نقش بسیار مهمی را در ایجاد ناهنجاری‌های اجتماعی دارد. ناهنجاری‌هایی که جبران آن نیز برای دولت هزینه‌های بسیار سنگینی را به همراه خواهد داشت.

ضروری است مسئولان استان هر چه سریع‌تر نسبت به این موضوع بازنگری اساسی و جدی داشته باشند.

=================

یادداشت: جواد قاسمی

===============

انتهای پیام/ح10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول