اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رحیم‌پور‌ازغدی ‌در نشست هم‌اندیشی مسئولان فرهنگی دانشگاه‌های خراسان رضوی:

نامه رهبری به درستی برای دانشجویان تبیین نشد / کرسی‌های آزاداندیشی سیاسی نشود

خبرگزاری فارس: عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در نامه پاسخی که رهبر معظم انقلاب در سال 81 خطاب به نامه جمعی از محققان و حوزوی‌ها در ارتباط با کرسی‌های آزاد‌اندیشی زده بودند ‌‌این نامه در دانشگاه‌ها و موسسات به درستی ‌برای طلاب، نخبگان و دانشجویان ‌تبیین نشد‌.

نامه رهبری به درستی برای دانشجویان تبیین نشد / کرسی‌های آزاداندیشی سیاسی نشود

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد حسن رحیم‌پور ازغدی عصر امروز در نشست هم‌اندیشی مسئولان فرهنگی دانشگاه‌های خراسان رضوی با عنوان کرسی‌های آزاداندیشی و نظریه‌پردازی، با بیان اینکه کرسی‌های آزاد اندیشی در نظام‌سازی و توانمندسازی تاثیرات بسیاری دارد، اظهار داشت: در حال حاضر در مناسبت‌های سیاسی از جمله زمان انتخابات شاهد برگزاری تریبون‌های آزاد و کرسی‌های آزاد‌اندیشی در بسیاری از دانشگاه‌ها، موسسات و غیره هستیم در صورتی که کرسی‌های آزاد‌اندیشی تنها سیاسی و جدال و بحث چند نفر با هم دیگر نیست.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: در پاسخی که رهبر معظم انقلاب در سال 81 خطاب به نامه جمعی از محققان و حوزوی‌ها در ارتباط با کرسی‌های آزاد‌اندیشی زده بودند نیز این مطالب اشاره شده بود ولی جای تاسف است که متن این نامه در دانشگاه‌ها و موسسات به درستی دیده نشده و نیز برای طلاب، نخبگان و دانشجویان به درستی تبیین نشده است.

وی با تاکید بر نبود محافظه‌کاری در کرسی‌های آزاد‌اندیشی و مناظره‌ها، خاطر نشان کرد: از پس انقلاب شاهد تنبلی، سکوت و به نوعی محافظه‌کاری از سوی افراد و خواص در کرسی‌ها هستیم در صورتی که باید نظریه‌ها و صحبت‌ها به صورت شفاف زده شود.

وی ادامه داد: بسیاری از اساتید و نخبگان با استفاده از قلم و زبان خواص و نخبگان پیش از انقلاب با معنای جدید دین و اسلام آشنا شدند چرا که مطالب، سخنان و نظریات آنان ماندگار و تاثیر گذار بوده است.

وی اضافه کرد: حال که امکانات، رسانه‌ها و دانشگاه‌ها برای برگزاری چنین جلساتی به آسانی در اختیار است و مردم و دانشجویان نیز علاقه‌مند به برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی و تریبون آزاد هستند نباید فرصت را از دست داده و هرچه سریع‌تر باید شروع به برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی هدفمند و تاثیرگذار کنیم.

رحیم پور ازغدی با تاکید بر مطرح‌کردن مباحث و صحبت‌های تاثیرگذار در کرسی‌های آزاد اندیشی گفت: یکی از انحرافات ذهن انسان‌ها تنبلی است و با توجه به این مسئله باید از مطرح‌کردن حرف‌ها و صحبت‌های بیهوده در کرسی‌ها جلوگیری کنیم تا به جایی نرسد که حتی تازه‌ترین حرف‌ها و گفته‌ها از سوی حتی مسئولان فرهنگی بوی کهنگی دهد.

وی اضافه کرد: در همین راستا باید از نگاه صرف سیاسی در کرسی‌های آزاد اندیشی جلوگیری کنیم چرا که می‌توانیم برای بسیاری از مباحث حوزه علوم انسانی، اجتماعی و اخلاقی و دینی کرسی‌های آزاد اندیشی برگزار کنیم.

وی تصریح کرد: در حال حاضر یکی از موانع بزرگ در برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی محافظه‌کار شدن و قدرتمند شدن است در صورتی که کرسی‌ها و مناظره‌ها از رانت قدرت جلوگیری می‌کنند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه باید اهداف کرسی‌های آزاد اندیشی و مناظره‌ها پیش از برگزاری تبیین شده باشد، گفت: باید همواره اهداف مشخص شده باشد چرا که گفت‌وگو برای گفت‌وگو نیست، به عنوان مثال شروع جریان سوفیز در یونان گفت‌وگو برای گفت‌وگو بود و یک عده اعتقاد داشتند که حق و باطلی در دنیا وجود ندارد و هر کسی خطیب بهتری بود گفتار و صحبت او ملاک برای دیگران است.

وی در ادامه با اشاره به وضعیت کشور در مناظره‌ها و کرسی‌ها در سال‌های 78 تا 81 اظهار داشت: این افراد که در حال حاضر طرف مقابل جبهه اسلامی هستند اکنون نیز به آنها پیشنهاد شرکت در مناظره‌ای شفاف و ادامه‌دار دهند باز هم شرکت نمی‌کنند.

رحیم پور ازغدی افزود: در زمانی که قدرت سیاسی، افکار عمومی و دانشجویان، رسانه‌ها و مطبوعات، خواص و نخبگان در سال‌های 78 تا 81 در اختیار آنها بود و در عین حال حرف آنها برای بسیاری از افراد حتی ملاک بود، شاهد بودیم که بیش از 10 بار دعوت به مناظره‌های بسیاری شدند ولی یا حاضر نمی‌شدند یا در انتها به جای پاسخ به توهین می‌پرداختند.

وی با بیان اینکه با برگزاری کرسی آزاد اندیشی می‌توان به تولید فکر پرداخت، اضافه کرد: تولید فکر راهی جز کرسی آزاد اندیشی ندارد ولی در این کرسی نیز باید جمع بندی درست، دقیق و شفافی داشته باشیم و باید قبول کنیم تنها راه پیش رو برای ارتقای کیفیت و کمیت درحوزه تولید فکر در دانشگاه‌ها کرسی‌ها است.

رحیم پور ازغدی با بیان اینکه باید به جای نظریه‌پرداز محور، نظریه محور باشیم، اظهار داشت: کرسی‌های آزاد اندیشی بهترین فرصت برای دفاع از مرزبانی فرهنگی است.

انتهای پیام/ش10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول