اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دامپزشکی بوکان خبر داد

سمپاشی 21 هزار رأس دام در بوکان

خبرگزاری فارس: رئیس دامپزشکی بوکان گفت: به منظور پیشگیری و کنترل بیماری‌های دامی و حفظ بهداشت عمومی 21 هزار و 671 دام سبک و سنگین در بوکان سمپاشی شده است.

سمپاشی 21 هزار رأس دام در بوکان
بایزید حسن‌پور امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بوکان اظهار داشت: در قالب اجرای طرح محوری مبارزه با بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان تاکنون 85 هزار و 398 مترمربع از جایگاه‌های دامی با استفاده از 227 لیتر سم سمپاشی و گندزدایی شده است.

وی تصریح کرد: در زمینه واکسیناسیون دام در مقابل بیماری‌ها تاکنون 539 هزار و 889 رأس دام سبک و سنگین واکسینه شده و یک‌هزار و 243 دام تست، یک‌هزار و 63 دام خونگیری و آزمایش شده است.

این مسئول از معدوم‌سازی 3 هزار و 600 لیتر شیر خام فاسد در این شهرستان در هفته اخیر خبر داد و افزود: این مقدار شیر خام پس از انجام آزمایشات مختلف به دلیل بالا بودن بار میکروبی فاسد تشخیص داده شد.

حسن‌پور بر ضرورت رعایت نکات بهداشتی از سوی مراکز جمع‌آوری شیر خام در شهرستان تأکید کرد و گفت: با افرادی که در این زمینه دچار هر گونه تخلفی شوند برخورد جدی به عمل می‌آید.

وی ادامه داد: در این راستا بیش از 935 کیلو گوشت قرمز و 1 هزار و 921 کیلو گوشت سفید آلوده معدوم‌سازی شده است.

رئیس دامپزشکی بوکان اظهارداشت : به دنبال شیوع بیماری تب‌برفکی و کنترل بیماری‌های دامی، دامپزشکی بوکان طی اطلاعیه‌ای از دامداران این منطقه خواست به مدت دو هفته از انتقال دام به میدان دواب (شنبه بازار) خودداری کنند.

حسن‌پور تصریح کرد: تب‌برفکی از بیماری‌های ویروسی مسری است که ابتدا با تب شدید و متعاقب تاول‌هایی در داخل دهان و زیر سم حیوان ظاهر می‌شود و عدم رعایت اصول بهداشتی می‌تواند ضررهای جبران ناپذیری را برای دامداران این منطقه به دنبال داشته باشد.

وی بر ضرورت اطلاع‌رسانی مناسب در این زمینه تأکید کرد و نقش فعالان عرصه دامپزشکی در تأمین سلامت جامعه و امنیت غذایی را مهم توصیف کرده و تصریح کرد: در این عرصه باید دقت و هوشیاری بالایی داشت.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان بوکان همچنین از ممنوعیت کشتار مرغ زنده در معابر عمومی و عرضه آن به مشتریان همچنان خبر داد و گفت : با عاملان آن بشدت برخورد قانونی می‌شود.

وی افزود: برای حفاظت از سلامت جمعیت طیور کشور و پیشگیری از شیوع بیماری‌های مشترک بین انسان و دام، ممنوعیت کشتار خارج از شبکه کشتارگاههای صنعتی همچنان برقرار است.

وی آثار آلودگی زیست‌محیطی کشتار مرغ و یا دام در معابر و جوی‌های آب و رودخانه‌ها را بسیار مخرب توصیف کرد و یادآور شد: در صورت کشتار یک دام و یا یک مرغ آلوده محیط یک شهر می‌تواند آلوده شود.

این مسئول محصولات عرضه شده از سوی کشتارگاه‌های صنعتی را کاملاً بهداشتی و مقرون به صرفه اعلام کرد و افزود:‌ دام و طیوری که در خارج از شبکه کشتارگاههای صنعتی عرضه می‌شوند، معمولاً دارای مشکلات بهداشتی هستند که بدون هیچ بررسی به مصرف غذایی مردم می‌رسد.

رئیس شبکه دامپزشکی بوکان به شهروندان بوکانی تأکید کرد: از خرید و مصرف مواد گوشتی که در خارج از کشتارگاه‌های صنعتی و شناخته شده عرضه می‌شود جداً خودداری کنند.

انتهای پیام/غ10/گ2000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول