اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند:

رسانه‌ها موادغذایی مضر سلامت را تبلیغ نکنند

خبرگزاری فارس: رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: برخی از موادغذایی که برای سلامت افراد جامعه خطرساز است در رسانه‌های جمعی کشور ما تبلیغ می‌شوند که باید جلوی این کار گرفته شود.

رسانه‌ها موادغذایی مضر سلامت را تبلیغ نکنند
به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، قاسم کریمی صبح امروز در کارگروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی خراسان‌جنوبی به بیان آیین‌نامه اجرایی ماده 37 قانون برنامه پنجم توسعه کشور پرداخت و اظهار داشت: براساس یکی از بندهای این آیین‌نامه تبلیغ رسانه‌ها از موادغذایی مضر سلامت ممنوع است.

وی سلامت افراد را رکن اصلی امنیت و تعالی مملکت عنوان کرد و افزود: اگر سلامت افراد جامعه تأمین نشود مشکلات اقتصادی، سیاسی و امنیتی را در پی دارد که این مسئله نشان دهنده اهمیت بخش سلامت است.

*رفتارهای تغذیه‌ای افراد تغییر کرده است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اظهار داشت: در حال حاضر بیماری‌های غیر واگیر جایگزین بیماری‌های واگیر در جهان شده است که این مسئله نیز یکی از عوارض تغییر سلیقه و رفتارهای تغذیه‌ای افراد است.

کریمی به اهمیت نقش رسانه‌ها برای جلوگیری از شیوع این نوع بیماری‌ها که به طور مستقیم ناشی از نوع تغذیه افراد است اشاره کرد و گفت: این نوع موادغذایی شامل غذاهایی با چربی فراوان است که براساس آمارها سبب چاقی مفرط در سنین پایین می‌شود.

وی استفاده از موادغذایی مانند روغن‌های جامد، انواع سس‌های چرب، اسنک‌های شور، غلات حجیم شده و انواع کنسروهای شور را عاملی برای تشدید بیماری‌های قلبی و عروقی دانست و افزود: باید جلوی تبلیغ این نوع مواد غذایی در صدا و سیما و جراید کشور گرفته شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اظهار داشت: در این زمینه اقداماتی از جمله عرضه موادغذایی در رستوران‌ها و فست‌فودهای فاقد مجوز بهداشت، خدمات سم‌پاشی فاقد مجوز بهداشت، خدمات آرایشی شبه درمانی و نمایش هرگونه رفتار پرخطر در رسانه‌ها از جمله کشیدن سیگار و نوشیدن نوشابه‌های گازدار قندی باید ممنوع شود.

کریمی افزود: هم‌چنین باید به کار استخرها و مراکز تفریحی از این نوع نظارت بهداشتی بیشتری صورت گیرد تا از بروز بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری شود.

وی تصریح کرد: تغییر رفتار تغذیه‌ای مردم و گرایش به سمت غذاهای آماده سبب بروز بیماری‌هایی مانند قند و فشار خون بالا در سنین پایین جامع شده که این عوامل از جمله فاکتورهای ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی است که باید در راستای تغییر رفتار تغذیه‌ای مردم تلاش شود.

 

*بر کار مشاغل خانگی تولید مواد غذایی نظارت بهداشتی صورت نمی‌گیرد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اظهار داشت: هم‌چنین برخی از مشاغل خانگی که در زمینه تولید مواد غذایی است چندان امکان نظارت بهداشتی وجود ندارد که باید بررسی بیشتری انجام شود.

کریمی گسترش استفاده مردم از آبمیوه‌های صنعتی که دارای رنگ‌های مصنوعی هستند را مشکل‌ساز عنوان کرد و گفت: غذاهای صنعتی و فرآوری شده مانند سوسیس و کالباس نیز جزو موادغذایی است که برای سلامت انسان خطرساز است.

انتهای پیام/ح20/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول