اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر‌کل دامپزشکی استان قزوین خبر داد

بهره‌برداری از آزمایشگاه کنترل کیفی مواد غذایی با منشأ دامی در دهه فجر

خبرگزاری فارس: مدیرکل دامپزشکی استان قزوین از افتتاح بخش عمده آزمایشگاه کنترل کیفی مواد غذایی با منشأ دامی در دهه‌ فجر سال جاری خبر داد.

بهره‌برداری از آزمایشگاه کنترل کیفی مواد غذایی با منشأ دامی در دهه فجر

سبحان‌علی علوی امروز در گفت‌و‌گوی اختصاصی با خبرنگار فارس در قزوین اظهار کرد: با نصب و راه‌اندازی سایر تجهیزات آزمایشگاه کنترل کیفی مواد غذایی با منشأ دامی تا پایان سال جاری این آزمایشگاه به طور کامل به بهره‌برداری می‌رسد.

وی توضیح داد: آزمایشگاه کنترل کیفی مواد غذایی با منشأ دامی این امکان را برای استان قزوین فراهم کرده تا علاوه بر انجام آزمایش‌هایی نظیر آزمایش‌های سرولوژی، میکروبی مواد غذایی، آنالیز آن و بررسی برخی تقلبات در فرآورده‌های خام دامی مانند شیر بتواند نسبت به راه‌اندازی آزمایش‌های دیگر نظیر اندازه‌گیری و تعیین حد مجاز باقی‌مانده‌های دارویی، سموم، فلزات سنگین و افزودنی‌هایی در فرآورده‌های خام دامی با آخرین دستگاه‌های روز دنیا HPLC ، GC و جذب اتمیک اقدام کند.

علوی بهبود کیفیت محصولات تولیدی از طریق تعیین باقی‌مانده‌های دارویی، سموم و افزودنی‌های خوراکی در فرآورده‌های خام دامی از جمله مهم‌ترین اهداف اصلی راه‌اندازی و ساخت آزمایشگاه کنترل کیفی مواد غذایی با منشأ دامی عنوان و تأکید کرد: با افتتاح این آزمایشگاه کیفیت نظارت بهداشت دامپزشکی بر فرآورده‌های مواد غذایی و خامی و کیفیت محصولات تولیدی ارتقا پیدا می‌کند.

 

 * استان قزوین توانایی صادرات مواد غذایی و دامی را دارد

وی با بیان اینکه افتتاح این آزمایشگاه استان قزوین توانایی صادرات مواد غذایی و دامی طبق استانداردهای جهانی با بهترین کیفیت محصول را خواهد داشت، گفت: صادرات دامی از جمله عسل و تخم‌مرغ به کشورهای عربی مانند مالزی و عراق را در دستور کار داریم.

این مقام مسئول با اظهار به اینکه راه‌اندازی این آزمایشگاه از پروژه‌های مصوب دوره اول سفرهای ریاست جمهوری به استان قزوین بوده، بیان کرد: ساخت این آزمایشگاه از اعتبارات استانی تملک دارایی سرمایه‌ای تأمین اعتبار و احداث این آزمایشگاه صددرصد به اتمام رسیده است.

علوی با اشاره به اینکه خریداری تجهیزات این آزمایشگاه بسیار گران‌قیمت است، بیان کرد: تجهیزات این آزمایشگاه از اعتبارات ملی بیش از 70 درصد خریداری شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان قزوین با بیان اینکه اکنون استان‌های بزرگ از جمله خراسان رضوی و تهران مجهز به این آزمایشگاه هستند، گفت: با بهره‌برداری از این آزمایشگاه استان قزوین پنجمین استان مجهز به این آزمایشگاه در کشور می‌شود.

وی افزود: ساخت ساختمان آزمایشگاه کنترل کیفی مواد غذایی با منشأ دامی بدون هیچ مشکلی در کوتاه‌ترین زمان یک ساله به اتمام رسیده و فقط خرید تجهیزات این آزمایشگاه به علت قیمت بالای این تجهیزات زمان‌بر بوده که آن هم به مرور زمان خریداری شده و در ایام دهه‌ فجر بخش عمده این آزمایشگاه به بهره‌برداری می‌رسد.

علوی با اظهار اینکه این پروژه در مدت زمانی چهار ساله از سال 86 اجرا شده است، افزود: بیش از یک میلیارد و 600 میلیون ریال برای ساخت ساختمانی این آزمایشگاه هزینه شده است.

 

* ایجاد اشتغال‌زایی مستقیم و غیرمستقیم با افتتاح آزمایشگاه کنترل کیفی

وی با بیان اینکه آزمایشگاه کنترل کیفی مواد غذایی با منشأ دامی در بخش مرکزی شهر قزوین احداث شده، پیش‌بینی کرد: با افتتاح این آزمایشگاه برای 10 نفر اشتغال‌زایی مستقیم و اشتغال‌زایی غیرمستقیم مطلوبی با توجه به اهمیت کنترل بیماری دام و طیور و کنترل مواد غذایی و دامی در استان ایجاد می‌شود.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه تأسیس این آزمایشگاه به صورت منطقه‌ای خواهد بود، گفت: این آزمایشگاه می‌تواند آزمایش‌هایی از جمله کنترل و تشخیص بیماری‌های دام‌ و طیور، باقی‌مانده سموم و فلزات سنگین استان‌های همجوار را به نحو مطلوب انجام دهد.

علوی با بیان اینکه ملی شدن این آزمایشگاه در کشور از برنامه‌های آینده دامپزشکی استان قزوین است، افزود: از آنجایی که موقعیت جغرافیایی استان قزوین گذرگاه بسیاری از استان‌های کشور و نزدیکی به تهران است در نظر داریم این آزمایشگاه به صورت همکار برای مرکز تشخیص سازمان دامپزشکی کشور باشد.

 

* راه‌اندازی آزمایشگاه مولکولی در استان قزوین

این مقام مسئول با اظهار اینکه راه‌اندازی آزمایشگاه مولکولی در کنار آزمایشگاه کیفی مواد غذایی برای تشخیص بیماری‌های دام و طیور بسیار مهم بوده است، گفت: با خریداری تجهیزات این آزمایشگاه اواخر این هفته آزمایشگاه مولکولی در استان قزوین انجام می‌شود.

وی با توضیح اینکه در گذشته برای انجام آزمایش مولکولی در استان برای تشخیص و کنترل بیماری‌های دام و طیور باید به مرکز تشخیص شهر تهران فرستاده می‌شد که برای اخذ جواب این آزمایش بیش از 24 ساعت به علت طول مسیر رفت و برگشت از قزوین به تهران زمان‌بر بود، تصریح کرد: با راه‌اندازی این آزمایشگاه در استان جواب آزمایش‌های مولکولی به‌روز و سرعت جواب این آزمایش‌ها سریع‌تر و کمتر از 24 ساعت خواهد بود. 

انتهای پیام/ج10/گ2000

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول