اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان‌شرقی:

روستای تاریخی کندوان 2014 ثبت جهانی می‌شود

خبرگزاری فارس: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی گفت: نوبت بررسی روستای تاریخی کندوان در زمینه ثبت جهانی سال 2014 است.

روستای تاریخی کندوان 2014 ثبت جهانی می‌شود

تراب محمدی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس به تشریح فعالیت‌های صورت گرفته در حوزه میراث فرهنگی پرداخت و از خواناسازی آثار تاریخی در استان خبر داد و گفت: نمونه بارز این فعالیت در محل ربع رشیدی تبریز متمرکز شده و در این محل تاریخی اقدامات متعددی صورت گرفته است.

محمدی اظهار کرد: در مدت دو سال گذشته بر تملک اراضی مربوط به ربع رشیدی متمرکز شده و در این راستا اقدامات متعددی در مدت دو سال گذشته صورت گرفته است.

فعالیت 95 کارگاه مرمتی آثار تاریخی در آذربایجان‌شرقی/ تعیین حریم 50 اثر تاریخی

وی از فعالیت 95 کارگاه مرمتی آثار تاریخی در آذربایجان‌شرقی خبر داد و گفت: این کارگاه‌ها در تبریز و سایر شهرهای استان متمرکز شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی اضافه کرد: تعیین حریم آثار تاریخی در استان نیز مورد توجه قرار دارد که در این راستا بیش از 50 اثر تاریخی در حال تعیین حریم است.

ثبت 50 اثر در فهرست آثار ملی

محمدی از ثبت 50 اثر در فهرست آثار ملی خبر داد و گفت: این تعداد امسال ثبت شده و برای نخستین بار شش اثر طبیعی نیز ثبت ملی شده است.

ثبت معنوی 9 اثر در آذربایجان‌شرقی

وی از ثبت 9 اثر معنوی خبر داد و گفت: ثبت آثار معنوی نیز همانند سایر آثار مورد توجه قرار دارد و بر ثبت آثاری چون مساجد و ابنیه مذهبی و معنوی نیز توجه می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی از تلاش برای ثبت جهانی روستای تاریخی کندوان خبر داد و گفت: نوبت بررسی این اثر در زمینه ثبت جهانی سال 2014 است که در این راستا اقدامات متعددی در حال انجام است.

کندوان برای ثبت جهانی به آماده‌سازی و همکاری اهالی روستا نیاز دارد

محمدی از تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز در این روستای تاریخی خبر داد و گفت: بیش از 85 بنای غیرمجاز در این روستا احداث شده که این بناها به روستای جدید در کنار این روستا منتقل می‌شود.

روستای تاریخی کندوان در 50 کیلومتری جنوب غربی تبریز؛ یکی از روستاهای دهستان سهند است که در 18 کیلومتری جنوب اسکو، در دامنه سرسبز سلطان‌داغی واقع شده است.

این روستا طبق سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 1375، 137 خانوار و 750 نفر جمعیت دارد که به کار کشاورزی و دامداری و صنایع دستی اشتغال دارند. آنچه به کندوان هویت باستانی داده وجود 117 خانوار و منزل مسکونی در درون توده‌های مخروطی و هرمی شکل صخره‌ای است. روستاییان کندوان داخل این توده‌ها برای خود خانه مسکونی، آغل، انبار و کارگاه ایجاد کرده‌اند.

این روستا در شمال غرب ایران واقع در ارتفاعات کوه سهند با قدمتی 700 ساله یکی از جذاب‌ترین مکان‌های دیدنی و شگفتی‌های ایران به شمار می‌رود که به دلیل شکل خانه‌های آن که به مانند کندوی عسل در دل کوه کنده شده‌اند به آن روستای کندوان می‌گویند. در حال حاضر کندوان تنها روستای زنده صخره‌ای جهان است که زندگی طبیعی مردم در آن جریان دارد.

کتاب «کندوان» سومین روستای صخره‌ای جهان منتشر شد به چگونگی تشکیل منازل صخره‌ای و کران‌های کله‌قندی این روستای شگفت انگیز اشاره شد و بیان گردید که در دنیا روستای صخره ای وجود دارد که اولین آن روستای «گورمه» ترکیه دومی داکوتای آمریکا و سومی نیز «کندوان» ایران است با این تفاوت که دو روستای صخره‌ای در ترکیه و آمریکا خالی از سکنه هستند ولی در «کندوان» زندگی جریان دارد و از این بابت کندوان اولین روستای صخره‌ای زنده جهان محسوب می‌شود.

بافت قدیمی‌ترین روستای کندوان که یکی از زیباترین و منحصر به فردترین روستاهای تاریخی کشور و تنها روستای زنده صخره‌ای محسوب می‌شود، هم‌اکنون با ساخت و سازهای جدید در این روستا که متفاوت با بافت گذشته است با تهدیدی جدی روبه‌رو شده است.

وجود آب معدنی، خانه‌های منحصر به فرد، دره‌های سرسبز و خرم، آب و هوای مطبوع و لبنیات و عسل مرغوب کوهستان، سبب جذب تعداد کثیری مسافر از نقاط دور و نزدیک به این روستا به خصوص در فصول مساعد سال می‌شود.

این روستا به سبب ویژگی معماری صخره‌ای و بافت مخصوص آن در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. توده‌ها و گدازه‌های مذاب آتشفشانی، به وسیله باد، برف و باران در طی هزاران سال متمادی شکل گرفته و به این فرم درآمده است، کران‌ها در تابستان‌ها خنک و در زمستان‌ها گرم است.

در کندوان؛ شکل خارق‌العاده و چشمگیر و خاص طبیعت است که انسان را به سوی خود کشید، بخصوص انسانی را که سرگردان گشته و برای دفاع از زندگی خود در جستجوی پناهگاه امنی است، در این مورد احتمالا حمله مغولان سبب شد که مردم روستاهای اطراف و بخصوص «حیله ور» از موقعیت طبیعی کران‌ها استفاده نموده به تدریج درون کران‌ها را خالی کرده و در آنها مستقر شوند.

بدین ترتیب هم خود را از نظر مقابله با بیگانگان در امان دیدند هم سکونت در کران‌ها را در تابستان و زمستان برای مقابله با سرما و گرما کاملاً مطبوع یافتند.

انتهای پیام/ح20/چ3000

 

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول