اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون صنایع دستی استان اردبیل:

70 هزار نفر در بخش صنایع دستی اردبیل مشغول فعالیت هستند

خبرگزاری فارس: معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردبیل گفت: در استان 70 هزار نفر در بخش صنایع دستی و تولید محصولات متنوع در این بخش مشغول فعالیت و کار و تلاش هستند.

70 هزار نفر در بخش صنایع دستی اردبیل مشغول فعالیت هستند

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، شاپور محمدی عصر امروز در جلسه بررسی مشکلات فعالان صنایع دستی در اردبیل اظهار داشت: ما با شناسایی و ساماندهی فعالان عرصه صنایع دستی در رشته‌های مختلف تلاش می‌کنیم تا حمایت‌های مختلف را از فعالان این عرصه داشته باشیم که پرداخت تسهیلات بانکی از طریق مشاغل خانگی رویکرد اساسی در حمایت از فعالان این بخش است.

وی با بیان این‌که در این زمینه محدودیتی وجود ندارد، تصریح کرد: ما تمام پرونده‌های تشکیل شده در این زمینه را مورد ارزیابی و بررسی قرار داده و با هدف پرداخت تسهیلات از طریق مشاغل خانگی به بانک‌های عامل معرفی کردیم.

محمدی خاطر نشان کرد: همت دولت خدمتگزار در حمایت از مشاغل خانگی سبب شده تا توجه به بخش صنایع دستی بیش از هر زمان دیگر نمود پیدا کند و مردم هنردوست اردبیل با علاقمندی بیشتر فعالیت‌های این حوزه را پیگیری کنند.

این مسئول به قدمت و تاریخ کهن اغلب شهرهای استان اردبیل در تولید محصولات صنایع دستی را خاطر نشان کرد و افزود: تاکنون دو رشته ورنی و گلیم به عنوان آثار ناملموس جزو فهرست آثار ملی کشور ثبت شده و هم اکنون در تمام کشورها آثار تولید شده در این زمینه را قرین با استان اردبیل می‌دانند.

وی اضافه کرد: ورنی از جمله دست بافته‌های متنوع با ارزش منطقه‌ای و بیشتر بر گرفته از آداب و سنن عشایری است که در منطقه مغان و همچنین برخی از مناطق اطراف اردبیل بافته می‌شود.

محمدی گلیم و مسند را نیز از مشهورترین دست بافته‌های منطقه عنبران و نمین اعلام کرد و ادامه داد: ما تلاش می‌کنیم با توسعه مراکز تولید این آثار ارزشمند شهرت ملی و جهانی این دست بافته‌ها را به نام اردبیل به ثبت رسانده و جاودانه کنیم.

به گزارش فارس، معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل گفت:‌ علاوه بر این آثار اردبیل در صنایع چوبی نیز قدمت و تنوع تولید آثار را دارد به طوری که اغلب هنرمندان در این حوزه توانسته‌اند نشان ملی را در این زمینه کسب کنند.

محمدی به تنوع آثار صنایع دستی در استان اشاره کرد و افزود: هنرمندان ما در بیش از 40 رشته هنری تولیدات خود را عرضه می‌کنند که بافته‌های دار، زیراندازها، صنایع دستی چوبی، چرمی، فلزی، سفال و سرامیک، کاشی و بسیاری از هنرهای با قدمت تاریخی جزو ارزشمندترین رشته‌های هنری صنایع دستی در این خطه است.

وی علاقمندی جوانان را نیز به روی آوردن توسعه و ترقی این هنرها یادآور شد و تصریح کرد: همه ساله جمع کثیری از جوانان علاقمند در رشته‌های مزیت‌دار صنایع دستی با پشت سر گذاشتن آموزش‌های لازم و کسب مهارت وارد بازار کار شده و درآمدزایی می‌کنند.

محمدی اهمیت مدیریت و برنامه‌ریزی درست را در حوزه ایجاد اشتغال در بحث صنایع دستی و توسعه آن را بیان کرد و اظهار داشت: توسعه صنایع دستی به فراوانی اشتغال با ویژگی ارزان قیمت بودن این بحث و سرمایه‌گذاری‌های مورد نیاز کمک می‌کند و از برخی حرکت‌ها و دغدغه‌های حوزه اشتغال و ممانعت از مهاجرت‌های بی‌رویه کمک می‌کند.

انتهای پیام/ش10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول