اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

پژوهشگر خط و نسخ باستانی:

اجازه ندهیم ترکیه خط نستعلیق را به نام خود کند

خبرگزاری فارس: هنرمند عرصه خوشنویسی و کارشناس خط و نسخ باستانی گفت: نباید به کشورهایی هم‌چون ترکیه اجازه داد که خط نستعلیق ایرانی را به عنوان یک خط ترکی به نام خود ثبت کند.

اجازه ندهیم ترکیه خط نستعلیق را به نام خود کند
رضا احمدی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار داشت: هنر خوشنویسی و خطاطی جایگاه ذوق و هنر است و زمانی که یک هنرمند خوش ذوق این هنر ارزشمند را با عناصر خیال در هم می‌آمیزد چشمه‎ای از ایمان و عرفان به وجود می‎آید.

وی افزود: خوش‌نویسی یکی از اصیل‌ترین هنرهای ایرانی است که از حدود 14 قرن تاکنون همواره روح قرآنی و مسلمانی را در جوهره خود حفظ کرده است.

هنرمند عرصه خوش‌نویسی و پژوهشگر خط و نسخ باستانی در ادامه بیان داشت: در حال حاضر مراکز مختلفی برای نگه‌داری آثار خوشنویسی هنرمندان وجود دارد که می‌توان آن را به چند دسته تقسیم کرد، گروه‎هایی که به نگه‌داری و حفظ آثار می‌پردازند،‌ مراکزی که آثار و میراث خوشنویسی را ثبت می‎کنند و گروه‎هایی که به معرفی این آثار و عمومی کردن آنها می‌پردازند.

وی در مورد تلاش‎های برخی کشورها برای به نام خود زدن خطوط فارسی اصیل همانند خط نستعلیق بیان داشت: حفظ هویت فرهنگی شاخصه اصلی هویت یک کشور است و هنرمندان ما باید در راستای شناخت و حفظ این شاخصه تمام تلاش خود را به کار گیرند.

احمدی اضافه کرد: بسیاری از هنرمندان خوشنویس در اصفهان قرار دارند، اما مسئولان اصفهانی توجهی به آنها و هنرشان ندارند و به نوعی آنها را مورد بی‎مهری قرار می‎دهند و زمانی که صحبت از نگه‌داری آثار هنرمندان بزرگ خوشنویسی به میان می‎آید، جواب می‎دهند اصفهان ظرفیت نگه‌داری آثار موزه‌ای را ندارد و از بودجه و امکانات کافی برای خریداری و نگهداری از آثار هنرمندانی بی‌بهره است.

وی با اشاره به برگزاری همایش‌های مختلف در کشورهایی نظیر ترکیه به منظور الگوبرداری از خطوط ایرانی گفت: خط نستعلیق عروس خطوط ایرانی است و اصالت ایرانی دارد اما کشورهایی نظیر ترکیه با سرمایه‌گذاری‌های کلان قصد دارند خط نستعلیق را به عنوان یک خط ترکی معرفی کنند که در این امر لازم است هنرمندان و مسئولان برای حفظ اصالت فرهنگی کشور تلاش کنند.

انتهای پیام/خ20/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول