اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون اسناد و کتابخانه ملی:

34 هزار کتاب خطی در کتابخانه ملی وجود دارد

خبرگزاری فارس: معاون سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران گفت: 34 هزار کتاب خطی و 35 هزار کتاب چاپ سنگی در کتابخانه ملی ایران وجود دارد.

34 هزار کتاب خطی در کتابخانه ملی وجود دارد

حبیب‌الله عظیمی امروز در گفت‌‌و‌گو با خبرنگار فارس در کرمان اظهار کرد: کتابخانه ملی ایران در ایام‌الله مبارک دهه فجر روزشمار انقلاب اسلامی به استناد نشریات را به صورت مجازی در وب‌سایت این نهاد منتشر می‌کند.

وی تصریح کرد: 34 هزار کتاب خطی و 35 هزار کتاب چاپ سنگی در کتابخانه ملی ایران وجود دارد.

عظیمی با بیان اینکه دو جلد از تمام انتشارات داخل کشور به کتاب‌های کتابخانه ملی ایران افزوده می‌شود، عنوان کرد: منابع مربوط به ایران با زبان‌های گوناگون، منابع اسلامی، مرجع و علمی در جهان جمع‌آوری و در کتابخانه ملی ایران نگهداری می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: کتابخانه‌های ملی در استان‌ها نیز منابع چاپ شده در منطقه خود و همچنین کتاب‌های ایران‌شناسی، منطقه‌شناسی و مرجع را جمع‌آوری و نگهداری می‌کنند.

عظیمی بیان کرد: 11 هزار نسخه خطی به صورت تمام متن در وب‌سایت کتابخانه ملی ایران قابل عرضه و استفاده است و کتاب‌های منبع لاتین و کتابخانه کودک و نوجوان دیجیتال نیز راه‌اندازی شده است.

وی گفت: با توجه به اینکه حق کپی آثار باید از مؤلفان جدید اخذ شود، روند دیجیتالی شدن تألیفات جدید به کندی پیش می‌رود، اما در زمینه دیجیتالی کردن نسخ قدیمی مشکلی وجود ندارد.

عظیمی رویکرد سازمان اسناد و کتابخانه ملی در استان‌ها را جمع‌آوری و ساماندهی نسخه‌های خطی ذکر و بیان کرد: این نسخه‌ها از طریق خرید، وقف یا اهدا و همچنین به صورت امانی از مالکان جمع‌آوری می‌شوند.

وی تصریح کرد: نگهداری نسخه‌های خطی در خانه‌ها به نحو مطلوبی انجام نمی‌شود و این نسخه‌ها دچار آفت و یا قارچ می‌شوند و همچنین کتابخانه‌های شخصی شرایط حفاظت مناسب را ندارند.

عظیمی گفت: در روش امانی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران نسخه‌های خطی را با انعقاد تفاهمنامه بین مالک و این نهاد نگهداری می‌کند و همچنین یک نسخه دیجیتال از کتاب خطی به مالک ارائه می‌شود.

وی عنوان کرد: در زمینه طرح جمع‌آوری نسخه‌های خطی از مالکان شخصی بیشترین میزان جمع‌آوری به خرید کتاب و سپس به اهدا و وقف اختصاص دارد.

عظیمی تصریح کرد: کتابخانه ملی ایران از نظر دانش کتابداری، حفاظت، نگهداری تجهیزات و شرایط استاندارد در بین 10 کشور عضو اکو رتبه نخست را دارد.

انتهای پیام/ج10/چ3000

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول