اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

ناظر گمرکات گیلان خبر داد

درآمد 312 میلیارد تومانی گمرکات گیلان

خبرگزاری فارس: ناظرگمرکات گیلان گفت: گمرکات گیلان در 10 ماهه نخست امسال حدود 312 میلیارد تومان درآمد کسب کردند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 9 درصد رشد داشته است.

درآمد 312 میلیارد تومانی گمرکات گیلان

به گزارش خبرگزاری فارس از انزلی، محمد بهبودآهنی ظهر امروز در جمع خبرنگاران به مناسبت سالروز تصویب جهانی گمرک در سال 1953 پس از جنگ جهانی دوم، اظهار داشت: ایران جزو نخستین کشوری بود که به عضویت سازمان جهانی گمرک درآمد.

وی، گمرک را یک سازمان ملی خواند و بیان داشت: گمرک یک‌سری الزامات ملی دارد و به عنوان یک سازمان جهانی نیز دارای الزامات جهانی است.

این مسئول، با اشاره به اینکه گمرکات استان نیز در کنار عضویت سازمان جهانی گمرک به الزامات ملی و استانی خود پاسخگو است، افزود: قدمت گمرک استان از دوره صفویه است و طبق اسناد موجود از آن زمان تاکنون خدمات تجاری و بازرگانی داشته است.

وی، گیلان را دارای دو اداره کل گمرک در انزلی و آستارا نامید و تصریح کرد: اداره کل گمرک حسن‌رود، گمرک فرودگاه، گمرک امانات پستی در رشت و انزلی نیز فعال است.

بهبودآهنی، فعالیت گمرک آستارا را از سال 1335 عنوان کرد و افزود: با تجدید نظر در ساختار جدید این گمرک، اکنون جزو گمرکات مطرح کشور است.

وی، ظرفیت تجاری گیلان را بسیار بالا دانست و ابراز داشت: به دلیل وجود دریای خزر ظرفیت صادرات، واردات و ترانزیت در گیلان بسیار بالاست.

مدیر کل گمرک انزلی، نقش کریدور شمال‌-جنوب را بسیار تاثیرگذار و پررنگ خواند و اظهار داشت: با توجه به تحریم‌هایی که با آنها مواجه هستیم، آمار صادرات، واردات و ترانزیت رشد قابل توجهی دارد که این امر به دلیل ظرفیت بالای کشور در تجارت است.

وی، صادرات چمدانی را یکی از موارد مورد توجه گمرکات به ویژه در گمرک آستارا عنوان کرد و اذعان داشت: گمرک آستارا در امر صادرات چمدانی در 10 سال اخیر همواره رتبه نخست کشوری را داشته است.

بهبودآهنی، صادرات دیگر اقلام به ویژه در کشاورزی را با رشد چشمگیر دانست و تصریح کرد: عمده واردات استان در زمینه محصولات خام صنایع و فولاد مانند شمش و میله‌گرد است.

وی اضافه کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون سه میلیارد و 314 میلیون و 489 هزار و 582 دلار به وزن چهار میلیون و 372 هزار و 466 تن کالا که غالبا آهن‌آلات است از کشورهای ترکیه، آلمان، امارات متحده عربی، جمهوری کره و روسیه از طریق گمرکات گیلان وارد کشور شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته چهار درصد رشد داشته است.

این مسئول، با اشاره به اینکه فلزات و مصنوعات آن 93 درصد از کالاهای وارداتی را به خود اختصاص داده است، یادآور شد: گمرکات گیلان حدود 50 درصد واردات آهن‌آلات به کشور را انجام می‌دهد و بقیه محصولات وارداتی شامل چوب، ماشین‌آلات و وسایل مکانیکی است.

وی به وضعیت صادرات گمرکات استان اشاره کرد و بیان داشت: از ابتدای امسال تاکنون 588 هزار و 243 تن کالا با ارزش 357 میلیون و 382 هزار و  960 دلار به کشورهای آذربایجان، روسیه، آلمان، اسپانیا، انگلستان، عراق، گرجستان، اوکراین، آنگولا، ژاپن و... صادرات داشتیم که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزن سه درصد و به لحاظ ارزش 15 درصد رشد داشته است.

بهبودآهنی عمده کالای صادراتی را محصولات نباتی نامید و تصریح کرد: محصولات نباتی با اختصاص 36 درصد وزن و 54 درصد ارزش کل صادرات گمرکات استان رتبه نخست محصولات صادراتی را خود اختصاص داده است.

وی، صادرات محصولات نباتی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزن 25 درصد و به لحاظ ارزش 23 درصد دارای رشد دانست.

ناظر گمرکات گیلان عمده کالای صادراتی را مواد پلاستیکی با اختصاص 20 درصد وزن و 64 درصد ارزش و مصنوعات سنگ، گچ، سیمان، پنبه نسوز و سرامیک با اختصاص 9 درصد وزن و 32 درصد ارزش ذکر کرد و افزود: این محصولات به ترتیب رتبه دوم و سوم صادرات استان را به خود اختصاص داده‌اند.

وی، از رشد 31 درصدی ارزش ترانزیت خارجی در 10 ماهه نخست امسال خبر داد و افزود: این ترانزیت از نظر وزن هشت درصد کاهش داشته است.

این مسئول، درباره وضعیت درآمد گمرکات گیلان خاطر نشان کرد: در مدت مذکور گمرکات گیلان حدود 312 میلیارد تومان درآمد داشته است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 9 درصد افزایش دارد.

وی با بیان اینکه درآمد گمرکات گیلان از محل واردات کالا است، اذعان داشت: تمام درآمد گمرکات استان به خزانه دولت واریز می‌شود.

انتهای پیام/خ۱۰/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول