اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر ترویج جهاد کشاورزی هرمزگان خبر داد

کاهش 30 درصدی کاربرد کودهای شمیایی در کشاورزی

خبرگزاری فارس: مدیر ترویج سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان گفت:‌ در برنامه پنجم توسعه مقرر شده که استفاده از کودهای شیمیایی به میزان 30 درصد کاهش یابد.

کاهش 30 درصدی کاربرد کودهای شمیایی در کشاورزی
به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، سهراب رمضانپور ظهر امروز طی نشستی با حضور مسئولان سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان اظهار داشت: در این زمینه تسهیلاتی به مبلغ 40 میلیون ریال در قالب مشاغل خانگی به متقاضیان داده می‌شود و تولیدات گیاهی سازمان نیز آمادگی خرید کودهای تولید شده به میزان 600 میلیون ریال را دارد.
وی با بیان اینکه در حال حاضر استان نیاز خود را در زمینه کود ورمی کمپوست از سایر استان‌ها تامین می‌کند، اظهار امیدواری کرد: با اختصاص اعتبارات و تسهیلات و برنامه‌های در دست اجرا بتوان تا دو سال آینده استان را در این زمینه خودکفا کرد. 
مدیر ترویج سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان افزود: در حال حاضر دو کارگاه در ایسین و تازیان راه‌اندازی شده و راه‌اندازی سه کارگاه دیگر نیز در شهرستان‌های رودان و حاجی‌آباد در در دست اجرا است.
به گفته رمضانپور، مقرر شده که در هر شهرستان یک کارگاه الگویی با حضور 20 نفر ایجاد و در این زمینه آموزش‌های لازم به آنها داده شود تا از این طریق بتوان کارگاه‌های بیشتری را در شهرستان‌ها گسترش داد.
وی ادامه داد: استفاده بیش از حد از فرآورده‌های مصنوعی ساخت بشر مانند کودهای شیمیایی به منظور افزایش محصول در واحد سطح زمین‌های کشاورزی سبب به هم خوردن توازن اکولوژیکی در محیط زیست شده و خطرات جدی برای سلامت محیط زیست فراهم کرده است.
رمضانپور بیان داشت: این در حالی است که استفاده از کودهای آلی بیولوژیک علاوه بر حاصلخیزی خاک موجب کاهش تاثیرات منفی حاصل از کاربرد بیش از اندازه کودهای شیمیایی می‌شود.
این مسئول با اشاره به فواید ورمی کمپوست برای تبدیل زباله به کودی کاملا ارگانیک بیان داشت: ورمی کمپوست یک نوع کرم زباله خوار است و به هیچ عنوان بار میکروبی نداشته و با خوردن زباله تر کودی کاملا ارگانیک تولید می‌کند.
وی اضافه کرد:‌ این کود آلی کمپوست، سبب نفوذپذیری و تهویه خاک شده و می‌تواند میزان آب بیشتری را نگهداری و از هدر رفتن آن جلوگیری کند.
مدیر ترویج سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان در پایان افزود: استفاده از کمپوست همچنین موجب افزایش مقاومت گیاهان در مقابل امراض و ارتقا کیفیت محصول می‌شود.
انتهای پیام/صا10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول