اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

تا پایان سال‌جاری صورت می‌گیرد

تولید 18 میلیون تن انواع محصولات در منطقه ویژه ماهشهر

خبرگزاری فارس: مدیر بهره‌برداری سازمان منطقه ویژه پتروشیمی ماهشهر گفت: تا پایان سال‌جاری، 18 میلیون تن انواع محصولات در این منطقه تولید خواهد شد.

تولید 18 میلیون تن انواع محصولات در منطقه ویژه ماهشهر

علیرضا شیرعلی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ماهشهر اظهار کرد: ارائه یک ایده ابتکاری و پذیرفتن مسئولیت ریسک آن در صنعتی چون پتروشیمی، گاه ده‌ها و شاید صدها میلیون دلار برای کشور سودآوری و یا صرفه‌جویی در بردارد.

وی افزود: متخصصان و کارشناسان واحد گاز از مدیریت بهره‌برداری سازمان منطقه ویژه در مواجهه با اعلام شرکت گاز مبنی بر قطع کامل خطوط اصلی ورودی منطقه به‌ منظور تعمیرات و لزوم تعلیق موقت تولید در پتروشیمی‌های منطقه ماهشهر، با انجام یک عملیات ابتکاری، منسجم و حساب شده در 107 دقیقه، انعطاف خود را در شرایط اضطراری نشان داده و توانستند بدون قطع گاز منطقه و اختلال در روند تولید، بستری برای تعمیرات مورد نظر ایجاد کنند.

مدیر بهره‌برداری سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر با اعلام خبری مبنی بر انجام عملیاتی ویژه روی خطوط اصلی تغذیه کننده خوراک شرکت‌های پتروشیمی مستقر در این منطقه، خاطرنشان کرد: این ابتکار که توسط متخصصان واحد گاز این سازمان انجام شده، منجر به صرفه‌جویی بیش از ده‌ها میلیون دلار شده است.

وی در ادامه با اشاره به تشریح این عملیات پیچیده گفت: در این عملیات، احتمال نشت شدید گاز و ایجاد شرایط غیرقابل کنترل گاز طبیعی واحد اندازه‌گیری شرکت گاز استان خوزستان، مسئولان این اداره را بر آن داشت تا در راستای رفع مشکل، گاز ورودی به ایستگاه تقلیل فشار گاز منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی را قطع کنند.

شیرعلی ادامه داد: در این راستا پس از بررسی‌های اولیه در خصوص خبر فوق مشخص شد که در صورت انجام تعمیرات شرکت گاز روی خطوط مورد نظر خود، گاز خطوط 450PSI و 250PSI که تأمین کننده اصلی خوراک ورودی شرکت‌های پتروشیمی منطقه هستند قطع خواهد شد.

وی عنوان کرد: در این صورت شرکت‌های مستقر در منطقه دچار حالت shutdown شده و در این حالت، ضمن ایجاد شوک حرارتی، صدمه به تأسیسات و کاتالیست‌های فرایند، موجب قطع کلی فرایند تولید در چندین شرکت این منطقه خواهد شد.

مدیر بهره‌برداری سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر تصریح کرد: بازگرداندن واحدهای پتروشیمی به شرایط اولیه پس از هر بار قطع ناگهانی تولید، مستلزم گذشت ده‌ها ساعت، یعنی چیزی حدود دو شبانه‌روز فعالیت مستمر است.

وی با بیان اینکه اجرای این عملیات بسیار وسیع و گسترده، نمایش تسلط متخصصان پتروشیمی و جلوگیری از هدررفت ده‌ها میلیون دلار بوده افزود: براساس آخرین آمار ارائه شده واحد برنامه‌ریزی و مدیریت سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی از روند تولید در این منطقه، پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال 90، 18 میلیون تن انواع محصولات در این منطقه تولید شود.

شیرعلی با بیان اینکه هم‌چنین با در نظر گرفتن میانگین ارزش 814 دلاری هر تن تولید این محصولات می‌توان خسارت ناشی از توقف هر روز و ساعت این تولیدات را به سادگی محاسبه کرد، گفت: در این شرایط پس از بررسی‌های اولیه متخصصان واحد گاز سازمان منطقه ویژه، سه تیم عملیاتی در یک اقدام حساب شده و فنی، با استفاده از یک لاین اتصال مجزا، ورودی گاز مجتمع‌های پتروشیمی را به روش By Pass از طریق خطوط مجاور دیگر تأمین و شرکت‌های پتروشیمی مستقر در منطقه ویژه با مدیریت مصرف به تولید خود ادامه دادند.

وی هم‌چنین بیان کرد: پس از قطع تدریجی گاز، تعمیرات مورد نظر شرکت گاز انجام و شرایط به حالت اول برگردانده شد و لازم به ذکر است که کلیه عملیات فوق، که برای اولین‌بار صورت گرفته، در نهایت دقت و سرعت تنها 107 دقیقه به طول انجامید.

وی ادامه داد: باید در نظر داشت که هیچ عملیاتی بدون ریسک نیست، پس باید با انجام محاسبات دقیق و پیش بینی‌های لازم، درصد ریسک را به حداقل رساند، سپس با در نظر گرفتن شرایط مختلف تصمیم‌گیری صحیح و اقدام سریع کرد.

مدیر بهره‌برداری سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر در پایان گفت: حساسیت این عملیات به قدری بود که ضمن آماده‌باش کامل به شرکت‌های پتروشیمی و تیم آتش‌نشانی، جلسه‌ای فوری توسط مدیران این شرکت‌ها در محل ایستگاه تقلیل فشار گاز برگزار و همه مراحل عملیات با حضور مدیران ارشد صورت گرفت.

انتهای پیام/خ10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول