اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

وزیر آموزش و پرورش مطرح کرد

تدوین سند تحول آموزش و پرورش با محوریت قرآن

خبرگزاری فارس: وزیر آموزش و پرورش گفت: از مهم‌ترین مسائلی که در جریان تدوین سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بر آن تاکید شده نقش‌آفرینی و محوریت معارف دینی و قرآنی در متون درسی است.

تدوین سند تحول آموزش و پرورش با محوریت قرآن
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حمیدرضا حاجی‌بابایی ظهر امروز در دیدار با آیت‌الله نوری همدانی با بیان اینکه مراجع نعمت بزرگی برای انقلاب و مردم هستند، اظهار داشت: پیشتاز بودن علمای حوزه‌های علمیه و نقش آنها در شکل‌گیری تحولات انقلاب اسلامی و همچنین به‌روز بودن و بصیرت‌بخشی آنان، یک نعمت بزرگ برای کشور و مردم است که سبب پیشروی این نظام در تمام عرصه‌ها شده است.

وی با اشاره به آماده شدن سند تحول آموزش و پرورش برای اجرا گفت: قبل از مسئولیت گرفتن اینجانب در وزارت آموزش و پرورش، پنج سال در این وزارتخانه روی این سند کار شده بود.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: کارگروهی از نخبگان حوزه‌های علمیه و برخی اشخاص که از طرف مقام معظم رهبری معرفی شده بودند، با محوریت شورای عالی آموزش و پرورش تشکیل شد که حدود دو سال روی این سند کار تخصصی انجام دادند.

وی با اشاره به اینکه کل نقشه جامع علمی کشور در 13 جلسه در شورای عالی انقلاب فرهنگی بررسی شده بود، افزود: شورای عالی انقلاب فرهنگی سند ملی تحول بنیادین در آموزش و پرورش را طی 22 جلسه به طور دقیق بررسی کرد.

حاجی‌بابایی عنوان کرد: در حال حاضر مبانی نظری تحول در آموزش و پرورش و سند این تحول به صورت قانون درآمده و به سراسر کشور ابلاغ شده است اما نکته مهم در شرایط کنونی اجرایی شدن این سند است.

وی اضافه کرد: بر اساس این سند دو پایه در سیستم آموزش رسمی عمومی کشور به طور کلی تغییر کرده که یک پایه، یعنی ششم ابتدایی اضافه شده است.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه فاصله میان پنجم ابتدایی و مقطع بعدی تحصیلی در سال‌های گذشته حذف شده بود، ابراز داشت: با بررسی‌هایی که صورت گرفت، قرار شد این پایه دوباره احیا شود و محتوای درسی دوم ابتدایی نیز به طور کامل تغییر کند.

وی با اشاره به ابعاد دیگر این تغییر بنیادین در آموزش و پرورش گفت: علاوه بر تغییراتی که در محتوای درسی کتاب‌ها اتفاق خواهد افتاد، اصول روش تدریس در آموزش و پرورش هم با اجرایی شدن این سند، متحول می‌شود.

حاجی‌بابایی افزود: از مهم‌ترین کارهایی که در جریان تدوین این سند تحول بر انجام آن تاکید شده، نقش‌آفرینی و محوریت معارف دینی و قرآنی در متون درسی است.

وی ابراز کرد: در جریان تدوین این سند سعی شده مبانی آموزه‌های دینی، کلام بزرگان، رهنمودهای امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری و کتبی که در حوزه‌های علمیه در موضوع تعلیم و تربیت نگارش شده، دیده شود.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه وزارت آموزش و پرورش در این سال‌ها تدوین این سند را از حیاتی‌ترین امور خود شمرده است، گفت: 11 کار گروه در وزارت آموزش و پرورش در بخش‌های مختلف مسائل مربوط به این سند را مورد مطالعه قرار داده‌اند و 750 صاحب‌نظر در سراسر کشور نظرات خود را در مورد این سند اعلام کرده‌اند.

وی افزود: این سند در طول پنج سال آینده نظام تعلیم و تربیت را به کلی متحول کرده و این ظرفیت را دارد که نظام آموزش و پرورش کشور را به حرکت دربیاورد.

حاجی‌بابایی با اشاره به نظرات رهبر معظم انقلاب در جریان تدوین این سند، ادامه داد: ایشان به این نکته تاکید کردند که کتب درسی باید رنگ و بوی فلسفی داشته باشند و به ذهن دانش‌آموز شکل دهند.

وی با بیان اینکه طبق سند تحول آموزش و پرورش، قرآن باید در تمام این نهاد وارد شود، گفت: قبل از تهیه این سند 10 هزار مدرسه قرآنی در سراسر کشور تاسیس شده بود و اکنون با کار گسترده‌ای که روی این موضوع می‌شود، یک کتاب در زمینه حفظ، تجوید و روان‌خوانی قرآن تدوین شده است که این کتاب تاثیر خوبی بر دانش‌آموزان و معلمان، در زمینه انس با قرآن خواهد گذاشت.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در حال حاضر پنج هزار قاری و حافظ قرآن در سطح کشور در آموزش و پرورش به خدمت گرفته شده‌اند که این اساتید قرآنی، مدارس را در مسیر قرآنی شدن هدایت می‌کنند.

وی اظهار کرد: فضای آموزش و پرورش کشور در حال حاضر فضایی آرام و با نشاط است و بیشتر فرهنگیان با استقبال گسترده از این سند، خود را برای اجرایی کردن آن آماده می‌کنند.

حاجی‌بابایی در پایان خاطرنشان کرد: امروز نیز یک رونمایی از موسوعه امام حسین(ره) داشتیم که برای تهیه این مجموعه 24 جلدی عده‌ای از متخصصان در حوزه علمیه و آموزش و پرورش به مدت 26 سال تلاش کردند.

انتهای پیام/و۱۰

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول