اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد

نگاه تخصصی سند تحول آموزش و پرورش به حرفه معلمی

خبرگزاری فارس: معاون پشتیبانی آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد گفت: در تحول جدید آموزش و پرورش به شغل معلمی به عنوان حرفه جدید فنی و پیشرفته نگاه می‌شود چرا که معلمی شغلی ساده نیست و باید به صورت تخصصی به آن نگاه کرد.

نگاه تخصصی سند تحول آموزش و پرورش به حرفه معلمی
سید عبدالصالح صمدی‌نسب امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در یاسوج با اشاره به رونمایی از سند تحول در نظام آموزش و پرورش جمهوری اسلامی گفت: تربیت نیروی انسانی در تراز جمهوری اسلامی و رسیدن به منابع انسانی یکی از مهم‌ترین عوامل تغییر و تحول در نظام آموزش و پرورش است.
 صمدی‌نسب عنوان کرد: ‌موضوع تربیت‌ بسیار حائز اهمیت است که باید نیروی انسانی متخصص و متدین و شایسته جمهوری اسلامی تربیت شود.
 
* تطابق نظام آموزشی با مفاهیم دینی لازم است
وی تحول در نظام آموزش و پرورش را یک ضرورت خواند و گفت: در سند تحول نظام آموزشی مفاهیم باید با مبانی و اعتقادات دینی ملت ایران همخوانی داشته باشد و بستر و زمینه را برای خلاقیت و شکوفایی نونهالان و نوجوانان و جوانان این دیار فراهم آورد.
معاون پشتیبانی اداره‌ کل آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد تحول در نظام آموزش و پرورش را خواست رهبر فرزانه انقلاب دانست و گفت: این تحول بنیادین در آموزش و پرورش مقوله‌ای است که رهبری در سال‌های گذشته و بارها در محافل مختلف تحول در نظام آموزش و پرورش کشور را نیاز اساسی جامعه دانسته و بر آن تاکید داشته‌اند که آموزش و پرورش برای ایجاد تحول با استفاده از نیروهای فکری، کارآمد و زبده کشور فلسفه نظام تعلیم و تربیت را بر اساس هویت دینی و ملی تدوین کنند و نظام آموزش و پرورش را بر مبنای آن تغییر دهند.

* سند تحول به حرفه معلمی نگاه تخصصی دارد
صمدی‌نسب حرکت به سمت حیات طیبه  و تربیت نیروی انسانی خلاق، متعهد و مسئولیت‌پذیر را از نکات کلیدی در سند تحول نظام آموزش و پرورش عنوان کرد و ابراز داشت: امروز تعریف روشنی از جامعه طیبه در نظام اسلامی که همان جامعه مهدوی است، وجود دارد و باید تلاش کنیم تا انسان تراز جامعه مهدوی را در جامعه تربیت کنیم و در این راستا اگر نظام تعلیم و تربیت ما انسان را با مفهوم امام هستی آشنا کند، تحول بزرگی در کشور صورت گرفته است.
وی یادآور شد: در تحول جدید آموزش و پرورش باید به شغل معلمی به عنوان حرفه جدید فنی و پیشرفته نگاه کرد چرا که  شغل معلمی شغل ساده و بی‌توجه نیست و به صورت تخصصی باید به آن نگاه کرد.
صمدی‌نسب تصریح کرد: معمولاً در یک نظام پویا، در صورتی که جامعه بخواهد به سمت قله‌های تعالی و پیشرفت حرکت کند باید تمام اجزای سیستم هماهنگ پیشرفت کنند.
این مسئول زیربنایی‌ترین تحول را در جوامع  متحول در عرصه فرهنگ دانست و گفت: فرهنگ ریشه درخت توسعه و تحول است و بقیه تحول‌ها شاخ‌ و برگ پیامدهای این تحول فرهنگی است.
این مسئول با اشاره به اینکه آموزش و پرورش باید پویا، بانشاط  و متناسب با زمان پیشرفت کند، گفت: تغییرات نیز در نظام تعلیم و تربیت باید متناسب با نیاز جامعه روی دهد.

* مدرسه کانون تربیتی محله می‌شود
صمدی‌نسب خاطرنشان کرد: بنیان همه زیرساخت‌ها در عرصه‌های گوناگون علمی، سیاسی، اقتصادی، عمرانی، اجتماعی و فرهنگی آموزش و پرورش است و در هر عرصه‌ای اگر بناست اقدامی اساسی و زیربنایی و ماندگار انجام شود باید از مدرسه آغاز کرد که متولی آن آموزش و پرورش است.
وی با بیان اینکه مدرسه خط مقدم حرکت آموزش و پرورش برای رسیدن به آموزش در ایران و در سال 1404 است، اضافه کرد: از جمله نکاتی که در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش آمده، می‌توان به تبدیل مدرسه به کانون تربیتی محله اشاره کرد.
وی به اهمیت معلم در تحول در آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: چنان که مقام معظم رهبری اشاره فرمودند "منزلت معلمی یعنی تاثیرگذاری در روند تاریخی و مرزبندی فرهنگی یک ملت"، به نظر می‌رسد مفهوم سیاست تحول در نظام آموزش و پرورش تا حدودی روشن شده باشد.
صمدی‌نسب ضمن تقدیر از همه دست‌ا‌ندرکاران تهیه سند تحول در آموزش و پرورش افزود: نظام آموزش و پرورش کشور باید بر اساس اصول و مبانی نظام اسلامی تحولی بنیادین یابد و تربیت انسان‌ مطلوب را الگوی خویش قرار دهد.
 
* سند تحول آموزش و پرورش محصول ساعت‌ها کار کارشناسی است
این مسئول عنوان کرد: این سند الگویی است که با استناد به قانون اساسی، سند چشم‌انداز، اندیشه‌های حضرت امام (ره) و رهنمودهای مقام معظم رهبری با هزاران ساعت کار کارشناسی و استفاده از نظرات صاحب نظران و دانشمندان عرصه تعلیم و تربیت تهیه و تدوین شده و نظام مطلوب آموزشی ما بر اساس فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی شکل خواهد گرفت.  
وی به نقش آموزش و پرورش در تربیت انسان‌هایی متعهد، متخصص، متدین و مسئولیت‌پذیر اشاره کرد و بیان داشت: اگر آموزش و پرورش این نقش کلیدی و شگفت‌انگیز را دارد، نباید آن را هم عرض دیگر وزارتخانه‌ها ارزیابی کرد، زیرا وظیفه همه وزارتخانه‌ها ارائه خدمات و یا تولیدات برای انسان‌ها بوده، اما این وزارتخانه وظیفه‌ تولید انسان کامل را‌ دارد.
صمدی‌نسب متذکر شد: باید دولت و مجلس و همه دستگا‌ه‌ها و مسئولان دست به دست هم داده و شرایط لازم را برای اجرای دقیق سند تحول بنیادین در نظام آموزش و پرورش کشور فراهم آورند تا ثمره مطلوب آن موجب سربلندی، عزت و اقتدار ایران در عرصه‌های مختلف در جهان و زمینه‌ساز پرورش و تربیت انسان‌هایی خدوم و با نشاط در جامعه اسلامی شود و نظام مطلوب آموزشی در جامعه شکل گیرد.
انتهای پیام/ن۱۰/چ3000
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول