اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سرپرست میراث ‌فرهنگی و گردشگری استان مرکزی:

طرح حفاظت و طبیعت‌گردی تالاب میقان تدوین می‌شود

خبرگزاری فارس: سرپرست میراث ‌فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: طرح جامع احیا، حفاظت و طبیعت‌گردی تالاب میقان استان مرکزی از مصوبات دور دوم سفر هیئت دولت به این استان در دست تهیه است.

طرح حفاظت و طبیعت‌گردی تالاب میقان تدوین می‌شود
به گزارش خبرگزاری فارس از اراک به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی استان مرکزی، مجتبی رضوانی اظهار کرد: به منظور تهیه این طرح یک ‌هزار میلیون ریال از محل اعتبارات ملی و یک ‌هزار میلیون ریال از محل اعتبارات استانی اختصاص یافته که تاکنون 300 میلیون ریال از اعتبارات استانی اختصاص داده شده است.
وی با اشاره به تعیین تالاب و کویر میقان به عنوان منطقه نمونه گردشگری گفت: این تالاب سالانه پذیرای بیش از 12 هزار قطعه پرنده مهاجر از سیبری است از سوی دیگر قرار گرفتن آن در منطقه کویری از ویژگی‌های منحصربه‌فرد آن است.
به گفته وی مساحت تالاب میقان که در شمال‌شرقی شهر اراک قرار دارد حدود 110 کیلومتر مربع است و در اطراف آن گیاهان شوره‌زاری وجود دارد که به «قره‌داغ» معروف هستند.
سرپرست میراث ‌فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری استان مرکزی با بیان اینکه این تالاب به دلیل از بین رفتن دیگر زیستگاه‌های پرندگان مهاجر مانند تالاب شادگان، اصلی‌ترین زیستگاه پرندگان مهاجر منطقه غرب مدیترانه محسوب می‌شود، خاطر نشان کرد: با توجه به حساسیت این اکوسیستم به‌عنوان توقفگاه و استراحتگاه پرندگان مهاجر تالاب‌های شمال به جنوب در خاورمیانه و با توجه به ویژگی‌های ارزشمند و منحصربه‌فرد زیست محیطی تالاب میقان شاخص‌های لازم برای پیوستن به تالاب‌های بین‌المللی و نیز منطقه حفاظت‌شده پرندگان مهاجر را دارد.
رضوانی همچنین از آغاز عملیات تعیین حریم امامزاده احمدابن‌علی ذلف‌آباد در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: در پی عملیات تعیین حریم، نیازمند ایجاد زیرساخت‌هایی برای توسعه گردشگری زیارتی در این مکان هستیم.
وی با اشاره به مجاورت این امامزاده با سایت موزه ذلف‌آباد فراهان اظهار کرد: در این عملیات کارشناسان در فواصل مختلف با مطالعه نیمرخ خاک و لایه‌هایی از داخل آن، به تطابق آثار یافت ‌شده در این محوطه با مستندات تاریخی می‌پردازند.
وی ادامه داد: حریم‌های در نظر گرفته شده تحت عنوان حریم درجه یک و حریم درجه دو ارزش‌گذاری خواهند شد.
به گفته وی در عرصه این بنا هرگونه ساخت‌ و ساز باید به شرط عدم آسیب به منظر فرهنگی و استحکام بنا صورت ‌گیرد.
انتهای پیام/ج30/د1000
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول