اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اداره غدد وزارت بهداشت خبر داد

پیش‌بینی 3 میلیون بیمار دیابتی در کشور

خبرگزاری فارس: رئیس اداره غدد و متابولیک وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی تعداد بیماران دیابتی کشور را 3 میلیون نفر پیش‌بینی کرد.

پیش‌بینی 3 میلیون بیمار دیابتی در کشور
سید محمد علوی‌نیا امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در کاشان گفت: با اجرای طرح بیماریابی دائمی دیابت در شهرها و برگزاری دو دوره آن در روستاها تا پایان شهریور سال جاری تعداد 300 هزار نفر بیمار دیابتی شناسایی شده‌اند.
وی با اشاره به شناسایی این تعداد از طریق 10 دانشگاه علوم پزشکی اجراکننده برنامه دیابت شهری در کشور افزود: این 300 هزار نفر فقط 10 درصد از بیماران دیابتی کشور است.
رئیس اداره غدد و متابولیک وزارت بهداشت خاطر نشان کرد: برنامه دیابت شهری از اواخر سال 88 و اوایل سال 89 در دانشگاه‌های بزرگ علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی، کرج، مشهد، تبریز و اصفهان با جمعیت تحت پوشش بیش از یک میلیون نفر آغاز شد و در اواخر سال 89 به سه دانشگاه اهواز، کرمان و یزد گسترش پیدا کرد.
علوی‌نیا تصریح کرد: وزارت بهداشت حدود 20 میلیارد ریال برای اجرای برنامه دیابت شهری در این 10 دانشگاه طی شش ماهه نخست سال جاری و معادل همین هزینه را معاونت درمان وزارتخانه برای ارائه خدمات تخصصی به بیماران دیابتی هزینه کرد.
به گفته وی به دنبال نشست کارشناسان و شیوع بالای دیابت در شهرها توسعه این طرح در دانشگاه‌های دیگر نیز به صورت تدریجی با توجه به امکانات سطح یک و دو برای اجرای طرح به ویژه حضور پزشکان عمومی و پرستاران دوره دیده برنامه‌ریزی شد.
علوی‌نیا با اشاره به اجرا و گسترش برنامه دیابت شهری در شش دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، خراسان شمالی، قزوین، کردستان، گلستان و کاشان یادآور شد: با توسعه این برنامه در این دانشگاه‌ها تعهدات دیابت شهری تا پایان سال اجرا می‌شود.
وی آغاز برنامه دیابت شهری در روستاها را از سال 84 دانست و اضافه کرد: از این زمان هر سه سال یک مرتبه طرح غربالگری نیز در روستاها انجام شده است.
رئیس اداره غدد و متابولیک وزارت بهداشت عنوان کرد: برنامه دیابت شهری به منظور شناسایی و کنترل بیماری دیابت و پیشگیری از عوارض آن انجام می‌شود.
علوی‌نیا تأکید کرد: دیابت جزء بیماری‌های خاموش و بدون علائم است و در برنامه دیابت شهری بیماری از طریق تست زودتر از بروز علائم عوارض ناشی از این بیماری شناسایی می‌شود.
به گفته وی در برنامه دیابت شهری بیماری دیابت در فرد قبل از اینکه علائم بیماری به صورت عوارض ناشی از آن در اعضای مختلف بدن مثل نارسایی کلیه، عوارض قلبی عروقی و از بین بردن بینایی بروز کند، شناسایی می‌شود.
وی تحت تأثیر قرار دادن عروق بزرگ و کوچک را دو عوارض اصلی برای دیابت ذکر و خاطر نشان کرد: اگر دیابت قبل از نشان دادن عوارض ناشی از آن شناسایی شود هزینه‌های درمان به مراتب کمتر و ضررهای آن به حداقل کاهش و یا به تأخیر می‌افتد.
به گفته وی، برنامه بیماریابی دیابت در شهر و روستا برای افراد در معرض خطر بالای 30 سال، چاق، زنان باردار با سابقه خانوادگی در بیماری دیابت، مادران با سابقه در تولد نوزادان بیش از چهار کیلو انجام می‌شود.
علوی‌نیا تصریح کرد: برنامه دیابت شهری در شهرها به صورت دائمی از طریق اطلاع‌رسانی عمومی و مراجعه شهروندان به مراکز درمانی و در روستاها به صورت دوره‌ای با رفتن بهورزان به سراغ این افراد در معرض خطر انجام می‌شود.
وی افزود: در حال حاضر پیشگیری و درمان کم‌کاری تیروئید نوزادان و بیماریابی دیابت دو برنامه اداره غدد و متابولیک وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی است.
رئیس اداره غدد و متابولیک وزارت بهداشت نقش مهم پزشکان عمومی و دوره دیده دیابت در شناسایی دیابت را تأکید کرد و افزود: کمبود منابع انسانی به ویژه پزشک و کارشناس دوره دیده، کارشناس تغذیه متخصص در دیابت و تأمین آن از بخش خصوصی، نبود متخصصین چشم پزشکی و نورولوژی در شهرهای کوچک برای عوارض بیماری و منابع مالی محدود از جمله مشکلات و کمبودهای بیماریابی دیابتی است.
علوی‌نیا با تأکید بر هزینه‌های کنترل و درمان دیابت فرد بیمار پس از شناسایی آن به عنوان یک بیماری مزمن تا پایان عمر افزود: تمام کارهای ویزیت پزشکان عمومی هر سه ماه یکبار، مشاوره تغذیه، آموزش‌های خصوصی و گروهی بیماران و حتی خانواده‌های آنها در مراکز درمانی و واحدهای دیابت، انجام آزمایشات، ارجاع به سطح بالاتر و ارائه بخشی از خدمات تخصصی در بیمارستان‌ها توسط وزارت بهداشت و درمان به صورت رایگان برای بیماران انجام می‌شود.
به گفته وی خدمات تشخیصی و درمانی دیابت بارداری زنان حامله نیز در مراکز بهداشتی درمانی شهری و روستایی به صورت رایگان ارائه می‌شود.
وی تجهیز مراکز درمانی و واحدهای دیابت زیر پوشش دانشگاه‌های علوم پزشکی اجرا کننده برنامه دیابت شهری را از دیگر خدمات وزارتخانه ذکر و اضافه کرد: اجرای طرح دیابت شهری سنگین‌ترین برنامه و اولویت اصلی اداره غدد و متابولیک وزارت بهداشت و درمان است.
علوی‌نیا اجرای برنامه پیشگیری از بیماری کم کاری تیروئید نوزادان را موفق دانست و گفت: اولویت اصلی برنامه‌های این اداره شناسایی، کنترل بیماری دیابت و پیشگیری از عوارض آن در کشور است.
وی با اشاره به شیوع دو برابری بیماری دیابت در زنان نسبت به مردان یادآور شد: دیابت بارداری در یک درصد از زنان حامله است.
سیدمحمد علوی‌نیا رئیس اداره غدد و متابولیک وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی جهت شرکت در کارگاه آموزشی برنامه اجرایی دیابت شهری به کاشان سفر کرد.
انتهای پیام/ی10/گ2000
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول