اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در گفت‌وگو با فارس مطرح شد

ابتلای 7 درصد جمعیت فارس به دیابت/ شیرازی‌ها در معرض خطر سکته و نابینایی

خبرگزاری فارس: مدیر گروه بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم ‌پزشکی شیراز گفت: حدود پنج تا هفت درصد جمعیت استان فارس مبتلا به دیابت هستند.

ابتلای 7 درصد جمعیت فارس به دیابت/ شیرازی‌ها در معرض خطر سکته و نابینایی
حسین فرامرزی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شیراز با اشاره به اجرای طرح غربالگری دیابت در این شهر اظهار داشت: طبق آمار موجود حدود 700 هزار نفر بالای 30 سال ساکن در شیراز باید در طرح غربالگری دیابت شرکت کنند که تاکنون 148 هزار نفر آنان در این طرح مشارکت داشته‌‌اند.
فرامرزی ادامه داد: بر این اساس از 148 هزار نفر شرکت کننده در طرح غربالگری شهر شیراز، حدود 90 هزار نفر را زنان و مابقی را مردان تشکیل می‌دهند که از این تعداد 30 هزار نفر آنان شرایط بیماری‌های غیرواگیر مانند دیابت را نداشتند و 28 هزار نفر در مرحله قبل از دیابت هستند.
وی افزود: در مجموع از این آمار 30 هزار نفر مبتلا به چربی خون بودند که این نشان دهنده وجود تهدیدهای جدی برای بروز عوارض قلبی، عروقی و مغزی در این افراد است.
مدیر گروه بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم‌ پزشکی شیراز تصریح کرد: حدود 15 هزار نفر نیز در این طرح مبتلا به فشار خون بودند که بدون شک سکته‌های قلبی و نارسایی کلیه از عوارض شایع این بیماری است.
وی ادامه داد: همچنین از مجموع 148 هزار نفری که در طرح غربالگری شرکت داشته‌اند، حدود 70 هزار نفر آنان مبتلا به اضافه وزن یا چاقی بودند که به طور تقریبی نیمی از افراد مراجعه کننده را تشکیل می‌دهند که این اضافه وزن در بروز بیماری‌های غیرواگیر از جمله دیابت مؤثر است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به اجرای طرح غربالگری دیابت در شیراز اشاره و تصریح کرد: این طرح از فروردین ماه سال 89 در این شهر  آغاز شده است و افراد بالای 30 سال می‌توانند برای آزمایش به مراکز بهداشتی درمانی فعال در شهر شیراز مراجعه کنند.
 این استاد دانشگاه ابراز داشت: در این طرح سابقه بیماری دیابت خانوادگی فرد، اضافه وزن، سابقه بیماری قلبی و عروقی و در زنان سابقه تولد نوزاد بیش از پنج کیلوگرم از افراد مراجعه کننده مورد سئوال و بررسی قرار می‌گیرد.
فرامرزی بیان داشت: در صورتی که فرد در معرض خطر معرفی شود تعدادی آزمایش رایگان از جمله آزمایش قند خون بدون صبحانه، آزمایش چربی خون و آزمایش‌های HDL   و LDL‌ و کراتینیس برای وضعیت کلیه‌ها انجام می‌شود و فردی مبتلا به دیابت است که قند خون وی بدون صبحانه دو بار بالای 126 بوده و یا بین 100 تا 126 باشد.
وی بیان داشت: افرادی که قند خون بالای 100 دارند مشاوره رایگان با کارشناسی تغذیه برای آنان در نظر گرفته می‌شود تا فرد بیمار، قندخون خود را کنترل کند.
مدیر گروه بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم‌ پزشکی شیراز در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه عوارض دیابت خطرناک و روز به روز در حال افزایش است به افراد بالای 30 سال توصیه کرد که برای آزمایش به مراکز بهداشتی و درمانی منطقه‌ها و شهرهای خود مراجعه کرده و اگر به این بیماری مبتلا هستند امور پیشگیرانه را مورد توجه قرار دهند.
وی ادامه داد: یکی از دلایلی که مناطق شهری را برای طرح غربالگری دیابت در نظر گرفته‌ایم این است که زندگی شهری و صنعتی شدن باعث شده است که استرس‌ها افزایش یافته و نتیجه آن نیز اضافه وزن و ابتلا به دیابت باشد.
این کارشناس مسئول به عموم مردم توصیه کرد که برای نجات خود از عوارض نابینایی، نارسایی کلیه، سکته‌های قلبی و مغزی به فکر سلامت خود بوده و از همین امروز برای خود دلسوزی کرده و به فعالیت‌های فیزیکی مناسب و مداوم بپردازند.
فرامرزی بیان داشت: معتقدیم اگر تعداد بیمارستان‌های شهر را هر سال دو برابر کنیم و به تخت‌های دیالیز و نارسایی‌های کلیه بیفزاییم پاسخگوی مردم برای رسیدگی به عوارض این بیماری‌ها نیستیم.
مدیر گروه بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم‌ پزشکی شیراز اضافه کرد: در شهرستان‌های استان فارس و روستاها که هر سه سال بر حسب نیاز طرح غربالگری دیابت انجام می‌شود در مراکز بهداشتی موارد پیشگیرانه از ابتلا به دیابت به عموم مردم آموزش داده می‌شود.
انتهای پیام/ص20/م2000
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول