اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس مرکز بهداشت شهید بلندیان قزوین هشدار داد:

افزایش بیماری دیابت در قزوین

خبرگزاری فارس: رئیس مرکز بهداشت شهید بلندیان قزوین گفت: آمار ابتلا به دیابت 8.5 درصد بوده و ابتلا به این بیماری رو به افزایش است.

افزایش بیماری دیابت در قزوین
به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، محمدرضا مدبر در همایش نقش هیئت‌های مذهبی در ارتقای سلامت که در سالن اجتماعات تبلیغات اسلامی استان قزوین برگزار شد، بیان کرد: سلامت اهمیت بسیار زیادی دارد و این سلامت و بهداشت نیز در حوزه‌های مختلف سالمندان، میانسالان، نوجوانان و کودکان مورد توجه است.
وی ادامه داد: هیئت‌های مذهبی می‌توانند در راستای ارتقای سلامت نقش مهمی را ایفا کنند و مسائل مربوط به سلامت در دین و کتاب خدا آمده است و ما به دنبال این هستیم که از هیئت‌های مذهبی برای پرداختن به این مسائل نیز استفاده شود.
رئیس مرکز بهداشت شهید بلندیان قزوین اضافه کرد: شاخص‌های بهداشت محیط و آنچه در حیطه وظایف دانشگاه علوم پزشکی بوده به نحو احسن انجام می‌شود، برای نمونه اندازه‌گیری کلر آب و بهداشت آب و یا کنترل اماکن توزیع مواد غذایی انجام می‌شود و با توجه به اقدامات صورت گرفته در بحث بیماری‌های واگیردار، کاهش این بیماری‌ها را شاهد هستیم و امید به زندگی در استان و کشور ما رو به رشد است.
 
* 33 درصد نوزادان با شیر مادر تغذیه می‌شوند
وی تصریح کرد: ولی وقتی این وضعیت را با بعضی کشورها که از نظر دین ضعیف و یا لائیک هستند، مقایسه می‌کنیم، می‌بینیم آنها در شاخص‌هایی که در دین ما سفارش شده است، قوی‌تر هستند.
مدبر افزود: برای نمونه در قرآن کریم آمده است که کودک تا دو سال با شیر مادر تغذیه شود ولی شاهد هستیم که در کشوری مانند نروژ که تولید کننده شیر خشک است 90 درصد نوزادان با شیر مادر تغذیه می‌شوند و این در حالی است که در کشور و استان قزوین این عدد، 33 درصد است در حالی که در قران کریم نیز به این موضوع تأکید شده و پایه حفظ افراد از ابتلا به بیماری‌های مختلف تغذیه با شیر مادر است بنابراین لازم است که به اینگونه موارد از طریق تریبون و در مناسبت‌های اسلامی پرداخته شود.
 
* 40 درصد مرگ‌ و میر ها به علت بیماری‌های قلبی و عروقی است
وی اعلام کرد: در دین ما به مسواک زدن تأکید شده است ولی شاهد هستیم 27 تا 28 درصد افراد بالای 25 سال هنگام خواب مسواک می‌زنند و این نقاط ضعف ماست که به این موارد نپرداخته‌ایم در حالی که اینها وظایف دینی ماست.
رئیس مرکز بهداشت شهید بلندیان قزوین گفت: در بحث بیماری‌های غیر واگیر، هر سال 40 درصد مرگ و میرها در استان قزوین به علل بیماری‌های قلبی و عروقی است و آمار ابتلا به دیابت 8.5 درصد و رو به افزایش است و بچه‌های مدرسه‌ای نیز مبتلا به بیماری قند شده‌اند.
وی تأکید کرد: رأس بیماری‌های غیر واگیر در شیوه زندگی ماست؛ شیوه زندگی ما کم تحرکی و خوردن غذاهای چرب، سنگین و شور شده است؛ بر اساس استاندارد جهانی هر نوجوان در روز دو ساعت باید پای تلویزیون و رایانه بنشیند ولی نوجوانان ما ساعت‌ها زمان خود را صرف رایانه و تماشای تلویزیون می‌کنند.
مدبر گفت: سلامت مردم برای ما ارزشمند است و باید در راستای تغییر این شیوه زندگی بکوشیم و شما در هیئت‌های مذهبی نقش موثری را دارید و مردم نیز به شما اعتماد دارند و بیان این موارد از زبان شما و تریبون مجالس، می‌تواند موثر واقع شود.
 
* فضای سبز موجود متناسب با جمعیت قزوین نیست
وی افزود: باید به شهرداری گفته شود وضعیت تحرک بدنی و فضای سبز موجود مناسب نیست و امکانات موجود کافی نیست و این امکانات حتی برای افراد میانسال نیز کافی نیست و جای تأسف است آنها که لائیک هستند به سراغ سلامت رفته و از این بابت بر ما برتری می‌جویند.
رئیس مرکز بهداشت شهید بلندیان قزوین خاطر نشان کرد: البته خدا را شاکر هستیم که طرح جامع سلامت در استان ما اجرا شده و به مولفه‌های اجتماعی سلامت می‌پردازد؛ کاهش مرگ و میر کودکان و مرگ و میر مادران باردار از جمله مواردی است که افزایش سواد مادران و دانش آنها در این امر موثر بوده به طوری که مرگ کودکان در قبل از انقلاب 125 در یک‌هزار بوده که اکنون در استان به 18 در یک‌هزار رسیده است.
وی تأکید کرد: ما باید شاخص‌های سلامت را ارتقا دهیم و توصیه‌های دینی که داریم را مورد توجه جدی قرار دهیم و باید توجه داشت که کار فرهنگی طاقت‌فرسا و زمان‌بر است و امیدواریم بتوانیم این وظیفه را به درستی انجام دهیم.
 
* استفاده از توان هیئت‌های مذهبی برای ارتقای سلامت ضروری است
در ادامه معاون دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی قزوین اظهار کرد: سلامت و امنیت دو نعمتی است که ناشناخته است و در کشور ما بحث حفظ و ارتقای سلامت بر عهده وزارت بهداشت است که سال‌های سال این کار و خدمت ادامه داشت و وزارت بهداشت در شاخص‌های بین‌المللی دستاوردهای خوبی داشت ولی به آنچه مدنظر اهداف بهداشتی بود، نرسید.
مجتبی سید صادقی اضافه کرد: وزارت بهداشت در سلامت مردم 10 تا 15 درصد نقش ایفا می‌کند بنابراین مقرر شد تا سایر سازمان‌ها نیز در این حوزه وارد شوند ولی در بررسی تئوری دیدند به آن سلامتی که نیاز است، نمی‌رسند بنابراین به این نتیجه رسیدند که در حفظ و ارتقای سلامتی لازم است که خود افراد نیز مشارکت کنند.
وی یادآور شد: این موضوع مثلثی از وزارت بهداشت، سازمان‌ها و مردم را تشکیل  داد و با توجه به این موضوع سنگ بنای طرح جامع سلامت در استان قزوین در سال 86 گذاشته شد تا مردم و نهادها نقش خود را در حفظ و ارتقای سلامت شناخته و ایفا کنند.
معاون دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی قزوین خاطر نشان کرد: یکی از شاخص‌های کشورهای پیشرفته، درصد مشارکت مردم است که ما در طرح جامع سلامت این موضوع را داریم و ان‌شاالله از توان هیئت‌های مذهبی نیز به خوبی استفاده شود و ارتقای سطح سلامت را داشته باشیم و امیدواریم هیئت‌های مذهبی نیز در بحث ارتقای سلامت مشارکت خوبی را داشته باشند.
انتهای پیام/م10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول